Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Prace młodych naukowców ulepszają samochody

0
Podziel się:

Nowatorski lokalizator pozycji pojazdu, rozwiązania skracające czas wtrysku
paliwa po rozruchu silnika czy hamulec, dzięki któremu zatrzymane na wzniesieniu auto nie stacza
się do tyłu - to niektóre rozwiązania, opracowane przez młodych śląskich naukowców.

Nowatorski lokalizator pozycji pojazdu, rozwiązania skracające czas wtrysku paliwa po rozruchu silnika czy hamulec, dzięki któremu zatrzymane na wzniesieniu auto nie stacza się do tyłu - to niektóre rozwiązania, opracowane przez młodych śląskich naukowców.

Konkurs na najlepsze prace doktorskie i magisterskie o tematyce związanej z motoryzacją ogłasza od 13 lat koncern Fiat. W poniedziałek oficjalnie ogłoszono wyniki jego ubiegłorocznej edycji na Politechnice Śląskiej w Gliwicach i Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. Konkurs organizowany jest również na Politechnice Warszawskiej, gdzie wręczenie nagród planowane jest na maj tego roku.

Według założeń dorocznego konkursu, nagradzane prace badawcze muszą być ściśle związane z praktyką - wyniki wielu z nich są później wykorzystywane do podnoszenia jakości lub usprawniania procesu produkcji. Wcześniej Fiat ogłasza listę priorytetów badawczych, precyzując, wyniki jakich badań chciałby zastosować w praktyce. Laureaci konkursu otrzymują po 4 tys. zł.

"Konkurs jest doskonałym przykładem współpracy nauki z przemysłem. O jego wadze świadczy m.in. obecność przedstawicieli centrum badawczego w Turynie, którzy z uwagą przyglądają się osiągnięciom naszych naukowców" - ocenił rzecznik Politechniki Śląskiej Paweł Doś.

Autorzy nagrodzonych prac często wskazują w nich konkretne nowatorskie rozwiązania techniczne dla samochodów lub koncentrują się na zagadnieniach analitycznych, pomocnych w ocenie lub badaniach skuteczności obecnie stosowanych rozwiązań.

Wśród wyróżnionych jest m.in. Michał Bajkacz z Politechniki Śląskiej, który w pracy magisterskiej "Lokalizator pozycji pojazdu" przedstawił kompletny proces projektowy prototypowego systemu mikroprocesorowego, umożliwiającego zdalne ustalanie pozycji pojazdu. Częścią systemu jest aplikacja komputerowa, pozwalająca na bezprzewodową komunikację z zamontowanym w aucie modułem poprzez sieć GSM. Umożliwia to rejestrację i wizualizację danych pozycyjnych lokalizowanego samochodu.

Celem pracy magisterskiej Macieja Krzyszkowskiego z politechniki było zaprojektowanie i wykonanie mikroprocesowego układu sterowania hamulca (tzw. Hill-Holder) dla fiata pandy. Zadaniem układu jest automatyczne utrzymanie zahamowanego samochodu na wzniesieniu bez zagrożenia stoczenia się do tyłu. Układ samoczynnie blokuje hamulce po wykryciu zatrzymania i nachylenia pojazdu. Zwolnienie hamulca następuje automatycznie, gdy auto rusza.

Przemysław Kuś zaprojektował układ automatycznego, wstępnego podgrzewania bloku silnika, umożliwiającego w określonym typie napędu skrócenie czasu wtrysku paliwa po rozruchu silnika. Efektem jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń w fazie nagrzewania katalizatora.

Adam Furich zaproponował nową konstrukcję sworzni z rowkami spiralnymi. Jej zastosowanie pozwala zmniejszyć zużycie powierzchni kontaktowych, dzięki czemu wydłuży się okres eksploatacji łańcucha na linii fosforowania i kataforezy, przy antykorozyjnym zabezpieczaniu karoserii. Znalazło to zastosowanie - jak powiedział PAP rzecznik Fiat Auto Poland Bogusław Cieślar - w lakierni tyskiej fabryki samochodów Fiata.

Piotr Majda zajął się doborem parametrów technologicznych procesu wytwarzania kompozytowych tarcz hamulcowych (to ważne, bo producenci aut dążą do zmniejszenia masy pojazdu przy jednoczesnej poprawie wytrzymałości materiałów), a Szymon Sikora zaprojektował i zbudował stanowisko badawczo-dydaktyczne do badania układu regulacji w systemie ABS auta.

Wśród prac powstałych na Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej wyróżniono m.in. rozprawę habilitacyjną dr. hab. Władysława Jakubca, poświęconą analitycznemu wyznaczaniu niepewności pomiaru we współrzędnościowej technice pomiarowej. Zbigniew Tokarz zajął się w pracy doktorskiej metodyką obliczeń odkształceń kompozytów warstwowych, z uwzględnieniem struktury wzmocnienia, a dr Marcin Bączek analizował własności włókien formowanych z polimerowych kompozytów molekularnych.

Marcin Nabielski w swojej pracy magisterskiej analizował możliwości "pomiaru chwilowego współczynnika przyczepności podczas ruchu pojazdu", a Piotr Kosałka, zajął się wyznaczaniem sił w połączeniach mechanizmu zawieszenia podczas jazdy samochodu. Inż. Marcin Liberda w pracy inżynierskiej przeanalizował natomiast parametry wtrysku realizowanego przez wtryskiwacz samochodu ciężarowego.(PAP)

mab/ ls/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)