Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Prezes PKP: przełomowy czas dla modernizacji dworców

0
Podziel się:

Lata 2009-2010 będą przełomowe dla projektów modernizacji polskich dworców
kolejowych - ocenia prezes PKP Andrzej Wach, zapowiadając nowe inwestycje na wielu dworcach i
zmianę sposobu zarządzania tymi obiektami.

Lata 2009-2010 będą przełomowe dla projektów modernizacji polskich dworców kolejowych - ocenia prezes PKP Andrzej Wach, zapowiadając nowe inwestycje na wielu dworcach i zmianę sposobu zarządzania tymi obiektami.

W czwartek w Katowicach PKP i hiszpańska firma Neinver zawarły wartą 240 mln euro umowę na przebudowę dworca w tym mieście i kompleksowe zagospodarowanie terenu wokół niego. Prezes PKP zapowiedział kolejne tego typu projekty, realizowane zarówno ze środków prywatnych, jak i publicznych.

"Ten i przyszły rok są w tym zakresie przełomowe, bo otwierają się drzwi w zakresie kierowania środków na inwestycje dworcowe, zarówno z UE, jak i budżetu państwa. Zaawansowane są również rozmowy dotyczące zaangażowania w te projekty kapitału prywatnego" - powiedział Wach.

Zapewnił, że realizowana ze środków UE modernizacja dworców w Krakowie, Wrocławiu i Gdyni zakończy się w 2012 roku. Sześć dworców będzie przebudowanych ze środków prywatnych. Oprócz Katowic, bliskie finału są rozmowy dotyczące dworca Warszawa Zachodnia, trwają też rozmowy na temat takich projektów w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie i Sopocie.

Dodatkowo 33 dworce, położone przy przeznaczonych do modernizacji liniach kolejowych, zostaną wyremontowane dzięki pieniądzom z budżetu państwa. Jak mówił minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, rządowa strategia dla kolei zakłada, że także inwestycje dworcowe, a nie tylko te dotyczące infrastruktury kolejowej i taboru, mogą liczyć na publiczne dofinansowanie.

Minister uważa, że nowy dworzec centralny w Warszawie, którego budowa powinna rozpocząć się w 2014 r., będzie zbudowany we współpracy z partnerem prywatnym, podobnie jak dworzec w Katowicach.

W czerwcu tego roku zarząd PKP przyjął strategię modernizacji i komercjalizacji dworców kolejowych na najbliższe lata. Zakłada ona, że w kilkuletniej perspektywie wiele dworców stanie się nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi, wzbogaconymi o nowe usługi - handlowe, usługowe, restauracyjne itp.

W Polsce jest ponad 2,6 tys. dworców, z czego ok. 1,2 tys. czynnych. PKP jest właścicielem przeważającej większości z nich i zarazem zarządcą nieruchomości. Do końca ubiegłego roku 97 dworców przekazano w wieloletnią dzierżawę lub sprzedano samorządom.

W przygotowanym w grupie PKP planie dotyczącym dworców znalazło się 1010 czynnych obiektów. 24 z nich to ponadregionalne węzły przesiadkowe, gdzie jeżdżą m.in. pociągi międzynarodowe. 95 to węzły regionalne, 172 lokalne, a 719 to pozostałe niewielkie dworce.

PKP zamierza kontynuować proces przekazywania dworców chętnym do tego samorządom oraz szukać partnerów do modernizacji tych obiektów. Przebudowane mają mieścić zarówno część komunikacyjną, jak i komercyjną, a ich utrzymanie ma być finansowane zarówno z tzw. opłaty dworcowej (od spółek przewozowych) jak i opłaty komercyjnej (od najemców).

Środki publiczne nie mają służyć utrzymaniu dworców, a jedynie ich modernizacji. Oprócz pieniędzy z budżetu i UE mogą to być także fundusze samorządów, a także partnerów prywatnych.

Zmienić się ma również filozofia zarządzania dworcami. Opłaty dworcowe od przewoźników mają wpływać nie - jak dziś - do PKP, ale do zarządcy infrastruktury kolejowej (w przyszłym roku ma być to już podmiot niezależny od PKP - PAP), który przekaże środki zarządcy dworca.

Kolej chce, aby dworcami zarządzały powołane w tym celu spółki celowe (np. kolei czy samorządu i inwestora) albo wyłonione podmioty, w oparciu o wieloletnie kontrakty. W innych przypadkach mogą to być samorządy lub - w ostateczności - zarządca linii kolejowych, czyli spółka Polskie Linie Kolejowe; wkrótce ma ona być wydzielona z grupy PKP. (PAP)

mab/ drag/ bk/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)