Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o systemie oświaty

0
Podziel się:

Prezydent Lech Kaczyński podpisał
nowelizację ustawy o systemie oświaty - poinformowało w czwartek
Biuro Prasowe Kancelarii Prezydenta. Zgodnie z tą nowelizacją,
funkcjonowanie w polskim systemie edukacji tak zwanych małych
przedszkoli i innych alternatywnych form wychowania przedszkolnego
zostało prawnie usankcjonowane.

Prezydent Lech Kaczyński podpisał nowelizację ustawy o systemie oświaty - poinformowało w czwartek Biuro Prasowe Kancelarii Prezydenta. Zgodnie z tą nowelizacją, funkcjonowanie w polskim systemie edukacji tak zwanych małych przedszkoli i innych alternatywnych form wychowania przedszkolnego zostało prawnie usankcjonowane.

Zgodnie z nowelizacją, w alternatywnych przedszkolach zatrudnieni będą wykwalifikowani pedagodzy, ale pozostałe wymagania, np. lokalowe, będą mniej rygorystyczne niż dla tradycyjnych przedszkoli. W placówkach tych podstawy programowe wychowania i nauczania będą mogły być realizowane w całości lub w części. Nowe placówki mogą być prowadzone m.in. przez organizacje pozarządowe.

Od kilku lat w Polsce, głównie dzięki środkom z Unii Europejskiej, tworzone są małe wiejskie przedszkola. Obecnie jest ich około 800, uczęszcza do nich około 9 tys. dzieci. Tworzeniu alternatywnych przedszkoli patronują m.in. Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego i Federacja Inicjatyw Oświatowych.

Problem polega na tym, że unijne pieniądze kończą się w grudniu, a bez wpisania małych przedszkoli do ustawy o systemie oświaty gminy - nawet gdyby chciały - nie miałyby podstaw, żeby dać pieniądze na takie przedszkola.

Odsetek dzieci w wieku 3-5 lat zapisanych do przedszkoli w Polsce jest najniższy wśród krajów UE - wynosi tylko ok. 30 proc. Tymczasem wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego np. na Węgrzech, w Belgii i Irlandii wynosi 100 proc., a w Czechach, Włoszech i Szwajcarii - ponad 90 proc.

Przeprowadzane w różnych krajach badania dotyczące rozwoju dzieci wskazują na olbrzymie znaczenie dostępu do edukacji od najmłodszych lat. Dzieci, które uczęszczają do przedszkoli, lepiej dają sobie radę w szkole, lepiej rozwijają się emocjonalnie, społecznie, werbalnie i intelektualnie.

Prowadzenie przedszkoli jest zadaniem własnym samorządów - oznacza to, że utrzymanie placówek oraz wynagrodzenia nauczycieli tam pracujących finansowane są ze środków własnych samorządów. Ograniczenia finansowe samorządów doprowadziły do zamknięcia pomiędzy 1990 a 2001 r. ponad 30 proc. przedszkoli.

W nowelizacji ustawy o systemie oświaty zapisano także, że dziecko, któremu stan zdrowia nie pozwala na chodzenie do szkoły, będzie mogło korzystać z indywidualnego nauczania już na etapie "zerówki".

Dotąd możliwe było to dopiero od pierwszej klasy szkoły podstawowej. O tym, czy dziecko potrzebuje indywidualnego nauczania, będą decydować eksperci z poradni psychologiczno- pedagogicznej. O organizację nauki dla takiego dziecka będzie musiał zadbać dyrektor szkoły lub przedszkola, które prowadzi zerówkę.

W nowelizacji zapisano także sposób obliczania wysokości opłat za obiady w stołówkach szkolnych.

Zapisy nowelizacji ustawy o systemie oświaty dotyczące alternatywnych przedszkoli wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2008 r., zaś dotyczące nauczania indywidualnego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. (PAP)

dsr/ ula/ ls/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)