Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Projekt OperaLab: konkurs na mobilny pawilon do prezentacji sztuki

0
Podziel się:

Zaprojektowanie mobilnego pawilonu prezentującego sztukę i produktów
odnoszących się m.in. do "tożsamości marki Teatru Wielkiego-Opery Narodowej" to cel konkursu
ogłaszanego przez teatr, wspólnie z jednym z niemieckich producentów samochodów, w ramach projektu
OperaLab.

Zaprojektowanie mobilnego pawilonu prezentującego sztukę i produktów odnoszących się m.in. do "tożsamości marki Teatru Wielkiego-Opery Narodowej" to cel konkursu ogłaszanego przez teatr, wspólnie z jednym z niemieckich producentów samochodów, w ramach projektu OperaLab.

Otwarcie konkursu nastąpi w piątek. O jego zasadach organizatorzy opowiadali na czwartkowej konferencji prasowej w Warszawie. Konkurs nosi nazwę "Projektowanie tożsamości/Tożsamość projektowania" i ma dwie kategorie: architektura oraz design.

Osoby zgłaszające prace w kategorii architektura mają zaprojektować pawilon, który będzie wykorzystywany przez teatr na zewnątrz w okresie wiosenno-letnim, jako mobilna przestrzeń do prezentacji sztuk. Obiekt taki pozwolić ma "na szereg artystycznych i intelektualnych aktywności - począwszy od aranżacji wystaw, poprzez filmowe projekcje, prezentacje baletowe i operowe, po koncerty i realizację paneli dyskusyjnych" - wyjaśniono.

Jak zaznaczyli organizatorzy konkursu, "z racji strategicznej roli dla polskiej kultury, jaką pełni Teatr Wielki-Opera Narodowa, pawilon powinien odnosić się do jego struktury, szukając dialogu w ponadczasowych rozwiązaniach, by w innowacyjny sposób łączyć tożsamość miejsca z nowoczesnymi rozwiązaniami formalnymi i˙technologicznymi".

Inne wymagania dotyczą m.in. tego, że: pawilon powinien składać się z rozłącznych modułów, "które razem stworzą kompletną strukturę, pozwalającą jednak na wariantowe wykorzystanie", mieć elastyczną strukturę, łatwą do aranżacji i zaadaptowania na˙potrzeby rozmaitych aktywności kulturalnych; struktura pawilonu powinna być zaprojektowana z wykorzystaniem materiałów odnawialnych, powierzchnia użytkowa wynosić ma 250 m kw., a koszt wykonania pawilonu nie powinien przekroczyć 200 tys. zł.

"Chcielibyśmy, by był to pawilon, który pozwoli nam informacje o nas samych, o tym, co robimy w teatrze prezentować w różnych miejscach w Polsce, a także na świecie. Pawilon będzie ustawiany w różnych miastach" - powiedział dyrektor naczelny Teatru Wielkiego-Opery Narodowej Waldemar Dąbrowski. Jak tłumaczył, w pawilonie mają być organizowane różnego rodzaju imprezy kulturalne i spotkania z twórcami.

Przedmiotem konkursu w kategorii design będzie z kolei zaprojektowanie dwóch produktów z linii sygnowanej marką OperLab. Jak wyjaśniono, produkty powinny odnosić się do tożsamości marek Teatru Wielkiego-Opery Narodowej i współorganizującego konkurs BMW.

Produkt powinien m.in.: być "skierowany do wąskiego odbiorcy, który rozumie kontekst estetyczny oraz łatwo odkoduje znaczenia związane z dziedzinami artystycznymi, odbiorcy o˙wyrobionym smaku", łączyć innowacyjny pomysł z funkcjonalnością, kojarzyć się z Operą, być wykonany z wysokojakościowych materiałów i mieć ekskluzywny charakter. Mogą to być takie produkty, jak m.in. torby, portfele, długopisy czy breloczki - tłumaczył Dąbrowski. Projektanci mają inspirować się przestrzenią teatru.

W jury konkursu zasiądą m.in.: znany scenograf pochodzenia słowackiego Borys Kudliczka oraz niemiecki projektant polskiego pochodzenia Jacek Froehlich, który w 2010 r. pełnił funkcję kierownika działu projektowania wyglądu zewnętrznego samochodów BMW w Monachium.

Planowana data zamknięcia konkursu to 5 grudnia. Wyniki mają być ogłoszone w połowie grudnia. (PAP)

jp/ ls/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)