Przegląd wiadomości ze spółek 10 marca, godz. 20.00
ASTARTA
W kilkunastu transakcjach pakietowych sprzedano w czwartek 1.500.000 akcji, stanowiących 6 proc. Astarty. Transakcje były zawierane po 80 zł.
CEDC
CEDC oczekuje, że udział firmy w polskim rynku wódki wzrośnie w tym roku do 26-27 proc. z 22 proc., a wolumen wódki wzrośnie o 10-12 proc. Spółka zakłada, że w Rosji wolumen wódki będzie wyższy o 6 proc., a udział w rynku wzrośnie do 0,8 proc. z 0,5 proc. - podał CEDC w prezentacji.
CEDC oczekuje też, że w 2011 roku w Polsce ogólna sprzedaż rynkowa wódki spadnie o 5-6 proc., ceny spirytusu wzrosną o 2 proc., co wpłynie na marżę brutto.
"Spodziewamy się, że trend spadkowy na rynku będzie utrzymany. Nastroje konsumentów są generalnie pozytywne, ale konsumpcja jest nieduża, nie tylko alkoholi mocnych, ale i piwa" - powiedział podczas czwartkowej telekonferencji William Carey, prezes CEDC.
"Ożywienia na rynku oczekujemy w przyszłym roku, z powodu Euro2012" - dodał.
Na początku 2008 roku udział CEDC w polskim rynku wynosił 28 proc.
"Od kilku lat rynek w Polsce jest bardzo konkurencyjny, zwłaszcza w segmencie mainstream. Chcemy w tym roku zwiększyć nasz udział w rynku do 26-27 proc., głównie dzięki sprzedaży Żubrówki Białej" - powiedział prezes.
Dodał, że oczekiwana sprzedaż Żubrówki Białej ma wynieść w tym roku 21-22 mln litrów.
Spółka oczekuje, że w Rosji rynek sprzedaży wódki będzie w tym roku stabilny lub nieznacznie spadnie, o max. 2 proc. Negatywnie na wyniki wpływać mogą ceny spirytusu, inflacja, a wśród czynników pozytywnych spółka wymienia kurs walut, dźwignię operacyjną i lepszy asortyment. Oczekuje 40 proc. wzrostu zysku operacyjnego (bez uwzględnienia Whitehall, który jest konsolidowany od lutego tego roku).
CEDC zakłada, że zysk operacyjny Whitehall wyniesie w tym roku ok. 32 mln USD, a przychody wyniosą 170-190 mln USD.
Spółka zamierza w połowie roku wprowadzić na rynek rosyjski nową markę pozycjonowaną pomiędzy wódką Green Mark a wódką Zhuravli oraz nową markę z segmentu ekonomicznego.
CEDC prognozuje, że tegoroczne przychody netto wyniosą 0,88-1,08 mld USD, a rozwodniony porównywalny zysk netto na jedną akcję 1,05-1,25 USD. EBITDA ma być w przedziale 218,8 - 236,7 mln USD, zysk netto 75,07-89,4 mln USD, a EBIT 200,8-218,7 mln USD.
Spółka zakłada, że marża operacyjna w Polsce wzrośnie w 2011 roku do 19,59 proc. z 16,86 proc., w Rosji wzrośnie do 23,41 proc. z 20 proc., a na Węgrzech spadnie do 16,15 z 17,83 proc. przed rokiem.
Zadłużenie netto/EBITDA ma się zmieścić w przedziale 4,9-5,3x. Capex ma wynieść 12 mln USD.
Spółka podała, że w IV kwartale 2010 r. zrefinansowała wiele otwartych kredytów bankowych w Polsce, a także zawarła nową umowę z dwoma bankami.
"Nowa umowa bankowa zawiera podobne zobowiązania jak umowy wcześniejsze, które ta umowa zastąpiła. Całkowite zadłużenie z tytułu finansowania bankowego obejmuje kredyt na czas określony, o wartości ok. 43 mln USD (płatne w ciągu 4 lat) oraz zadłużenie w rachunku (obecnie niewykorzystane) o wartości ok. 41 mln USD. Ta umowa kredytowa stanowi ok. 3,5 proc. całości pozostałego do spłaty zadłużenia CEDC" - napisano.
CEDC chce albo wywiązać się z pozostałych zobowiązań bankowych (Citibank/WBK), albo znaleźć alternatywną formę finansowania w ciągu najbliższych 60-90 dni.
Po czterech kwartałach 2010 roku CEDC miał 711,5 mln USD przychodów netto ze sprzedaży w porównaniu z 689,4 mln USD w tym samym okresie w roku 2009.
Strata netto z działalności kontynuowanej za rok obrotowy 2010 r. wyniosła 92,9 mln USD, czyli 1,32 USD rozwodnionej straty netto na jedną akcję, w porównaniu z zyskiem netto wynoszącym 72,7 mln USD, czyli 1,35 USD rozwodnionego zysku netto na akcję w roku 2009. Po wyeliminowaniu czynników jednorazowych, porównywalny zysk netto CEDC z działalności kontynuowanej za 2010 rok wyniósł 38,7 mln USD, czyli 0,55 USD rozwodnionego zysku netto na jedną akcję, w porównaniu z 118,9 mln USD, czyli 2,20 USD rozwodnionego zysku netto na akcję w 2009 roku.
KOLEJE MAZOWIECKIE FINANCE AB
Koleje Mazowieckie Finance AB (spółka zależna od spółki "Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.) wyemitowała euroobligacje o wartości nominalnej 100 mln euro -poinformowały w czwartek KM.
Emisja ma 5-letni okres zapadalności oraz kupon w wysokości 6,75 proc. Euroobligacje uzyskały rating BBB od agencji FitchRatings i są notowane na giełdzie papierów wartościowych w Londynie.
W transakcji uczestniczyło 50 inwestorów międzynarodowych, a spotkania inwestorskie odbyły się w Niemczech, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Portugalii. Inwestorzy z Niemiec i Austrii nabyli 35 proc. emisji, Polski 29 proc., Szwajcarii 26 proc., UK 4 proc., (pozostali 6 proc.). Biorąc pod uwagę rodzaj kupujących, 59 proc. emisji zostało nabyte przez banki, 26 proc. przez banki prywatne, 12 proc. przez fundusze inwestycyjne, a 3 proc. przez fundusze hedgingowe. (PAP)
aop/ pel/ jru/ jtt/ pad/