Przegląd wiadomości ze spółek, czwartek 3 września, godz. 20.45
RYANAIR
Irlandzkie tanie linie lotnicze Ryanair chcą w 2011 roku prześcignąć LOT pod względem liczby przewiezionych pasażerów do i z Polski - zapowiedział w czwartek w Krakowie dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Ryanair, Laszlo Tamas.
Ryanair, który operuje z dziewięciu najważniejszych polskich lotnisk - poza stołecznym Okęciem - zakłada, że w tym roku przewiezie swoimi samolotami 2,9 mln pasażerów.
"Cel na ten rok to 2,9 mln pasażerów, ale nie wykluczamy nawet przekroczenia granicy 3 mln osób" - zaznaczył Tamas.
Dla porównania narodowy przewoźnik LOT w zeszłym roku zanotował 3,97 mln pasażerów na trasach do i z Polski.
Najważniejsze polskie porty dla irlandzkiego przewoźnika to Wrocław i Kraków, w których przekroczył już po 2 mln przewiezionych pasażerów od momentu rozpoczęcia lotów. W sumie z dziewięciu lotnisk linie oferują 67 połączeń, z czego 12 to nowe trasy uruchomione w tym roku.
W Polsce przedstawiciele Ryanair narzekają przede wszystkim na wysokie opłaty nawigacyjne na lotniskach, pobierane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, które - ich zdaniem - należą do najwyższych w Europie.
Jak zaznaczył Tamas, opłaty te są jednym z ważniejszych czynników opóźniających decyzję przewoźnika o zlokalizowaniu w Polsce jednej ze swoich europejskich baz operacyjnych.
"W sprawie bazy cały czas rozmawiamy z zarządami różnych lotnisk w m.in. Krakowie, Wrocławiu i Gdańsku. Dla nas najważniejszy jest koszt, który musi być jak najniższy" - dodał przedstawiciel linii.
Irlandczycy postulują, by opłaty nawigacyjne pobierane przez PAŻP zostały obniżone przynajmniej do średniego europejskiego poziomu. Chodzi o opłaty za pomoc w lądowaniu lub starcie samolotu, jaką od przewoźników pobiera PAŻP.
W 2008 roku PAŻP wprowadził przepisy, które spowodowały, że opłaty w portach regionalnych wzrosły o 960 proc. w porównaniu z 2007 r. Agencja tłumaczyła wówczas, że stawki te muszą być równe faktycznym kosztom poniesionym w trakcie usługi doprowadzenia samolotu do wylądowania lub do startu. "Przed 2008 rokiem były one niższe, ale dlatego, że były subsydiowane przez Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze" - argumentowała Agencja.
PAŻP od stycznia br. na lotniskach regionalnych, gdzie zapewnia służby kontroli ruchu lotniczego, obniżył stawki. Wynoszą one 888,71 zł (w ub.roku było to blisko 950 zł). Przewoźnicy korzystający z warszawskiego lotniska Okęcie płacą 610,23 zł (w ub.roku było ok. 550 zł).
Dyrektor Ryanair zapowiedział też, że linia wystąpi do polskich instytucji samorządowych z regionów, w których jest obecna, z propozycją przeprowadzenia wspólnych kampanii promujących polskie miasta i województwa.
Ryanair to największa europejska niskokosztowa linia lotnicza. Na ten rok prognozuje zwiększenie liczby przewiezionych pasażerów do około 67 mln. Przewoźnik posiada flotę ponad 200 samolotów, które stacjonują w 34 bazach na całym kontynencie.
SYGNITY
Konsorcjum z udziałem Sygnity podpisało umowę ramową na rozwój, analizę i wsparcie systemów informatycznych jednostek Komisji Europejskiej.
Szacowany całkowity budżet przeznaczony na realizację prac wynikających z umowy wynosi 74,9 mln euro (ok. 307 mln euro), a szacowany udział Sygnity w pracach w okresie czterech lat wynosi 11 mln euro, czyli ponad 45 mln zł.
Liderem konsorcjum jest spółka European Dynamics, a pozostałe firmy to: Ibermatica, Novabase Consulting i Desenvolvimento E Operacao De Sistemas De Informacao.
Umowa została zawarta na okres dwóch lat, z możliwością przedłużenia na dwa kolejne okresy roczne. Poszczególne projekty, w ramach zawartej umowy, będą prowadzone na podstawie zleceń składanych przez Komisję Europejską.
Sygnity będzie odpowiedzialne za realizację zadań m.in. z zakresu jakości, audytu, bezpieczeństwa i analizy potrzeb.
Projekt będzie przeprowadzony m.in. dla jednostek Komisji Europejskiej zlokalizowanych w dziewięciu miastach na terenie UE, Europejskiej Rady do Spraw Badań Naukowych i Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych.
ZA PUŁAWY
ZA Puławy miały 194,6 mln zł zysku netto w roku obrotowym 2008/09, wobec 330,8 mln zł rok wcześniej - poinformowała spółka. Wynik był zgodny ze wstępnymi szacunkami podanymi przez firmę w lipcu tego roku, które mówiły o 190-200 mln zł zysku.
Zysk operacyjny Puław wyniósł 338,3 mln zł wobec 358,7 mln zł przed rokiem.
Przychody spadły w roku obrotowym 2008/09 do 2,4 mld zł z 2,5 mld zł rok wcześniej.
Jak wynika z wyliczeń PAP, zysk netto Puław w samym IV kwartale (okres kwiecień-czerwiec) wyniósł 17,6 mln zł i był niższy od konsensusu na poziomie 31,4 mln zł.
Spółka pokazała stratę operacyjną w wysokości 11,44 mln zł, tymczasem ankietowani przez PAP analitycy spodziewali się 1,45 mln zł zysku operacyjnego.
Przychody wyniosły 549 mln zł, podczas gdy konsensus mówił o 599 mln zł przychodów.
ZACHEM
Bydgoski Zachem, spółka z grupy Ciechu, otrzyma blisko 28 mln zł z unijnych funduszy na instalację do produkcji epichlorohydryny - poinformował Ciech w czwartkowym komunikacie prasowym.
Ciech poinformował, że kwota ta pozwoli na sfinansowanie połowy kosztów projektu.
"Inwestycja pozwoli na wdrożenie innowacyjnej technologii produkcji epichlorohydryny, która służy do wytwarzania m.in. żywic epoksydowych" - napisano w komunikacie.
Ciech podał, że ta technologia oparta na glicerynie jest stosowana w mniej niż 5 proc. firm z branży na świecie.
W ostatnich miesiącach spółka z grupy Ciechu zawarła już kilka umów na przedsięwzięcia dofinansowywane z funduszy pomocowych UE.
"Nasze projekty charakteryzują się bardzo innowacyjnymi rozwiązaniami i będą miały pozytywny wpływ na wyniki finansowe firmy" - informuje cytowany w komunikacie prezes Ciechu, Ryszard Kunicki.
Po decyzji w sprawie przyznania unijnych funduszy dla Zachemu łączna kwota unijnych dofinansowań dla grupy Ciechu przekroczyła 111 mln zł, z czego na ponad 43 mln zł podpisano już umowy, a 68 mln zł to środki zatwierdzone.
ZREMB
Zremb Chojnice sfinalizował transakcję kupna 1.053 udziałów, stanowiących 85 proc. kapitału zakładowego spółki Henczke. Cena nabycia udziałów wyniosła 765 tys. euro - poinformowała spółka w komunikacie.
Sprzedającymi udziały byli Henschke Bau GmbH oraz dwie osoby prywatne.
"Henczke prowadzi działalność w zakresie usług budowlanych, wykonawczych i projektowych. Usługi budowlane realizowane są głównie w branży drogowej, kolejowej, sanitarnej i budowy mostów, oraz konstrukcji stalowych. Posiada również własne biuro projektowe. Realizuje kontrakty dla takich odbiorców jak np.: PKN Orlen, Anwil, Naftoremont, Naftobazy, Rafineria Czechowice" - napisano w komunikacie. (PAP)
jru/ jtt/ morb/ gsu/ rgr/ aop/ pel/ pad/ bos/