Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przegląd wiadomości ze spółek, godz. 15

0
Podziel się:

Przegląd wiadomości ze spółek, godz. 15

Przegląd wiadomości ze spółek, godz. 15

BZ WBK

Zysk netto grupy BZ WBK w drugim kwartale 2010 roku wyniósł 250,1 mln zł - poinformował bank w komunikacie. Zysk banku okazał się lekko poniżej oczekiwań rynku, który spodziewał się, że wyniesie on 263 mln zł.

Oczekiwania trzynastu biur maklerskich, co do zysku netto za II kwartał, wahały się od 234 mln zł do 297 mln zł.

Zysk netto w II kwartale 2010 roku był o 5 proc. poniżej konsensusu, o 3 proc. niższy niż rok wcześniej i 7 proc. większy niż w poprzednim kwartale.

Po pierwszym półroczu 2010 roku zysk netto grupy BZ WBK wynosi 483,6 mln zł, rosnąc rok do roku o 30,9 proc.

Wynik odsetkowy banku w II kwartale wyniósł 438,3 mln zł i okazał się zgodny z oczekiwaniami analityków, którzy liczyli, że wyniesie on 438 mln zł (w przedziale oczekiwań 429 - 458 mln zł). Wynik odsetkowy w II kwartale 2010 roku wzrósł rok do roku o 23 proc., a kwartał do kwartału o 3 proc.

Wynik z prowizji w II kwartale 2010 roku wyniósł 335,7 mln zł i również był zgodny z szacunkami rynku, który spodziewał się 334 mln zł (oczekiwania wahały się od 316 mln zł do 361 mln zł). Wynik prowizyjny w II kwartale 2010 roku utrzymał się na poziomie z II kwartału 2009 roku i był o 1 proc. wyższy niż w I kwartale 2010 roku.

Dochody banku w I połowie 2010 roku wyniosły 1,75 mld zł, rosnąc r/r o 10,6 proc., a koszty ogółem wyniosły 852,6 mln zł i wzrosły o 4,3 proc., w tym koszty pracownicze i koszty działania były wyższe o 3,8 proc.

Koszty banku w II kwartale wyniosły 424 mln zł, czyli były o 1 proc. niższe niż oczekiwał rynek (427 mln zł). W porównaniu do II kwartału 2009 roku koszty wzrosły o 6 proc., a kwartał do kwartału wzrost wyniósł 2 proc.

Po I półroczu 2010 roku wskaźnik ROE wyniósł 17,7 proc., a wskaźnik kosztów do dochodów spadł do 48,7 proc. z 51,6 proc. rok wcześniej.

Odpisy z tytułu utraty wartości kredytów wyniosły w drugim kwartale 2010 roku 146,5 mln zł. Rynek oczekiwał tymczasem odpisów na poziomie 123 mln zł. Rok wcześniej odpisy wynosiły 123 mln zł, a w poprzednim kwartale 70 mln zł.

W I połowie 2010 roku odpisy wynosiły 216,8 mln zł, czyli były o 23,5 proc. niższe niż rok wcześniej.

"Zaprezentowany poziom odpisów jest konsekwencją poprawy warunków makroekonomicznych w kraju w porównaniu z 2009 rokiem (...). W 2010 r. duże przedsiębiorstwa stopniowo odbudowują swoją pozycję finansową i rynkową, a przy tym coraz lepiej wywiązują się ze swoich zobowiązań. Wyraźne sygnały ożywienia koniunktury płyną również z rynku nieruchomości" - napisano w raporcie.

Pod koniec czerwca 2010 roku należności brutto od klientów wyniosły 35,63 mld zł i utrzymały się na poziomie z końca grudnia 2009 r. i spadły rok do roku o 4,4 proc.

Należności kredytowe od klientów indywidualnych wyniosły 11,25 mld zł i w ciągu sześciu miesięcy 2010 roku wzrosły o 5,8 proc., a r/r o 12,8 proc. Bank podał, że głównym motorem wzrostu tego portfela były kredyty hipoteczne, które pod koniec czerwca 2010 r. wynosiły 6,6 mld zł rosnąc od początku 2010 roku o 9,8 proc. Portfel kredytów gotówkowych wyniósł 3,2 mld zł, co w skali półrocza oznacza spadek o 0,6 proc.

Zobowiązania wobec klientów pod koniec I półrocza 2010 roku wyniosły 41,3 mld zł i utrzymały się na poziomie odnotowanym pod koniec 2009 roku i spadły o 1,5 proc. r/r.

Wskaźnik kredytów niepracujących wzrósł do 6,3 proc. z 5,5 proc. pod koniec 2009 roku. Stosunek kredytów do depozytów banku jest na poziomie 83,1 proc.

Współczynnik wypłacalności BZ WBK wynosi 13,67 proc., podczas gdy pod koniec 2009 roku 12,91 proc.

CIECH

Spółki zależne Ciechu, Janikowskie Zakłady Sodowe JANIKOSODA oraz Inowrocławskie Zakłady Chemiczne SODA MĄTWY, podpisały z niemiecką firmą Gothaer Finanzholding umowę sprzedaży udziałów w spółce Polskie Towarzystwo Ubezpieczeniowe. Wstępna cena sprzedaży wynosi 136,27 mln zł - podał Ciech w komunikacie.

Przedmiotem umowy jest 15.003.180 akcji w kapitale zakładowym PTU, stanowiących łącznie 45,42 proc. kapitału zakładowego, oraz 46,12 proc. ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu.

Wartość bilansowa długoterminowej inwestycji finansowej w PTU wynosiła na koniec grudnia 2009 roku: 34,4 mln zł.

Umowa sprzedaży została zawarta pod warunkami zawieszającymi, m.in. potrzebne będzie uzyskanie zgód stosownych organów Ochrony Konkurencji (jeśli konieczne), Komisji Europejskiej, Niemieckiego Organu Nadzoru oraz zgód rad nadzorczych.

Termin zawarcia ostatecznej umowy minie 30 czerwca 2011 roku.

Cena może zostać skorygowana w oparciu o warunki określone w umowie.

Wcześniej prezes Ciechu Ryszard Kunicki mówił, że pieniądze z transakcji sprzedaży akcji PTU zostaną przeznaczone na redukcję zadłużenia Grupy Ciech. Aktywa ubezpieczyciela nie należą do core businessu chemicznej firmy, a Ciech starał się zbyć udziały w PTU od kilku lat.

EMITEL - TP S.A.

Telekomunikacja Polska kończy analizy wartości Emitela i po wakacjach chce rozpocząć proces sprzedaży tej spółki - poinformował dziennikarzy Maciej Witucki, prezes telekomu.

"Obecnie kończymy analizy dotyczące wartości Emitela. Po powrocie z wakacji chcemy otworzyć proces sprzedaży tej spółki" - powiedział Witucki.

Emitel jest operatorem naziemnej sieci radiowo-telewizyjnej w Polsce. W czerwcu Witucki informował, że od wielu lat do TP zgłaszają się chętni na zakup tej spółki. Mówił wtedy, że nie ma decyzji czy Emitel pozyskać ma inwestora finansowego, branżowego, czy wejdzie na GPW.

LURENA INVESTMENTS

Zapisy na akcje Ruchu w wezwaniu ogłoszonym przez Lurena Investments zostały przedłużone do 13 września - poinformowała spółka w środowym komunikacie.

Wcześniej planowano, że zapisy można będzie składać do 10 września.

Lurena Investments wezwała do sprzedaży 100 proc. akcji Ruchu, po 10,70 zł za akcję. W wyniku wezwania Lurena zamierza nabyć 58.824.007 akcji Ruchu, co odpowiada 100 proc. kapitału spółki i daje prawo do 100 proc. ogólnej liczby głosów na WZA.

Zapisy rozpoczną się 12 sierpnia.

TP SA

Grupa Telekomunikacji Polskiej SA (TP SA) miała w drugim kwartale 2010 roku 1,950 mld zł przychodów z telefonii komórkowej wobec 1, 954 mld zł w takim samym okresie 2009 roku, co oznacza spadek o 0,2 proc. rok do roku - podała TP SA w raporcie.

Marża EBITDA wzrosła o 4,0 pkt proc. do 31,3 proc. na koniec drugiego kwartału 2010 roku, co, jak podała spółka, było możliwe dzięki ścisłej kontroli kosztów, które w ujęciu kwartalnym zwiększyły się o 24 mln˙zł, podczas gdy wzrost przychodów wyniósł w tym samym okresie 134 mln zł.

Łączna liczba klientów wzrosła na koniec drugiego kwartału 2010 roku w ujęciu rocznym o 1,9 proc. do 14,029 mln, z czego liczba klientów abonamentowych wyniosła 6,791 mln (wzrost o 5,3 proc.), a liczba klientów pre-paid 7,238 mln (spadek o 1,1 proc.).

Liczba klientów mobilnych usług szerokopasmowych wzrosła o 14,5 proc. do 433 tys.

Grupa TP SA wskazuje, że przychody w II kwartale nie zmieniły się rok do roku, w porównaniu z 9,1 proc. spadkiem w I kwartale 2010.

"Poprawa wynikała przede wszystkim z mniejszego wpływu wprowadzonych w 2009 roku obniżek stawek MTR (pierwsza miała miejsce w marcu 2009), a także obserwowanych w drugim kwartale bardzo korzystnych trendów bazy klientów i wskaźnika ARPU" - napisano.

Liczba przyłączeń netto wyniosła w drugim kwartale 254 tys., co w ujęciu rocznym przełożyło się na wzrost liczby klientów o 1,9 proc.

Wskaźnik ARPU w II kwartale obniżył się o 2,9 proc. w ujęciu rocznym, w porównaniu ze spadkiem o 8 proc. w pierwszym kwartale 2010.

Zagregowane ARPU dla usług telefonii komórkowej wyniosło na koniec drugiego kwartału 2010 roku 43,6 zł wobec 41,2 zł po I kwartale 2010 roku oraz 44,9 zł na koniec drugiego kwartału 2009 roku.

Udział Centertela w rynku pod względem liczby klientów wyniósł na koniec czerwca 2010 roku 30,7 proc. wobec 31,0 proc. rok wcześniej i wobec 30,5 proc. na koniec pierwszego kwartału 2010 roku.

Pod względem przychodów udział Orange w rynku wyniósł 31,9 proc. wobec 30,8 proc. rok wcześniej i wobec 31,5 proc. na koniec pierwszego kwartału 2010 roku.

Zysk netto Telekomunikacji Polskiej w drugim kwartale 2010 roku spadł rdr o 13,2 proc. do 325 mln zł - podała spółka w raporcie. Wynik jest lepszy od konsensusu, który zakładał zysk netto na poziomie 287,7 mln zł.

Zysk operacyjny grupy TP SA w drugim kwartale tego roku wzrósł rdr o 1,4 proc. do 507 mln zł zł. Analitycy spodziewali się EBIT na poziomie 462,1 mln zł.

EBITDA zmniejszyła się rdr o 5,4 proc. do 1,472 mld zł wobec oczekiwanych 1,439 mld zł.

Skonsolidowane przychody TP w tym okresie spadły rdr o 4,7 proc. do 3,987 mld zł. Konsensus rynkowy zakładał 3,903 mld zł.

W ujęciu kwartał do kwartału w II kwartale po raz pierwszy od ponad roku przychody TP zwiększyły się o 2,9 proc.

Grupa TP podtrzymała całoroczny cel wydatków inwestycyjnych w 2010 roku na poziomie 16-18 proc. przychodów. W drugim kwartale CAPEX wyniósł 518 mln zł i stanowił 13 proc. przychodów.

"Opóźnione, z powodu niekorzystnych warunków atmosferycznych na początku roku, inwestycje zostaną zrealizowane w drugiej połowie roku, ze szczególnym naciskiem na ostatni kwartał" - napisano.

Grupa TP szacuje, że wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce zmniejszyła się o 4 proc. w drugim kwartale rdr w porównaniu do -6,8 proc. w pierwszym kwartale 2010.

Według telekomu niższy spadek rynku wynika z momentu wprowadzenia obniżek opłat za zakańczanie połączeń w sieciach komórkowych MTR w 2009 roku. Ponieważ pierwsza obniżka nastąpiła w marcu 2009, jej wpływ na wyniki drugiego kwartału 2010 był słabszy niż na wyniki poprzednich kwartałów.

Do końca 2010 roku telekom spodziewa się wyhamowywania tendecji zniżkowej na rynku telekomunikacyjnym.

Przychody z telefonii stacjonarnej spadły w drugim kwartale o 8,7 rdr do 2,29 mld zł, po 10,5 proc. spadku rdr. TP podała, że zmniejszenie dynamiki zniżki możliwe było dzięki słabszemu wpływowi decyzji regulacyjnych oraz korzystnej zmianie trendu stacjonarnych łączy abonenckich. Ich licza zmniejszyła się o 143 tys. do 8,03 mln.

Liczba abonentów TV wzrosła o 89 proc. do 453 tys. Po pierwszym półroczu 20 proc. klientów usług detalicznych szerokopasmowego dostępu do internetu jest jednocześnie abonentami TV, co oznacza podwojenie wskaźnika względem pierwszego kwartału 2010.

Liczba klientów usług szerokopasmowego dostępu do internetu wyniosła 2,261 mln wobec 2,262 mln w I kwartale 2010.

Telekom uruchomił plan działań na drugą połowę roku w celu przywrócenia wzrostu w tym segmencie.

"Rezultaty drugiego kwartału wskazują na znaczącą poprawę naszych wyników. Zarówno handlowe jak i finansowe osiągnięcia w pierwszej połowie roku, są potwierdzeniem, że realizacja średniookresowego planu działań postępuje zgodnie z założeniami. Udoskonaliliśmy ofertę produktów i usług, dialog z Regulatorem rynku przynosi efekty, a solidny program transformacji kosztów korzystnie wpływa na nasze wyniki finansowe. Wszystko to utwierdza nas w przekonaniu, że Grupa TP jest na dobrej drodze do trwałego odwrócenia trendów" - powiedział cytowany w komunikacie Maciej Witucki, prezes TP.

"Kiedy pod koniec lutego przedstawialiśmy średniookresowy plan działań, staliśmy wobec czterech podstawowych wyzwań: rosnącego tempa spadku przychodów, malejącego udziału w rynku komórkowym, pogarszającej się marży EBITDA oraz trudnej sytuacji w broadbandzie.W pierwszym półroczu zajęliśmy się trzema pierwszymi kwestiami i wykorzystamy dotychczasowe osiągnięcia do dalszej poprawy naszych wyników. W drugiej połowie roku, skoncentrujemy się na przywróceniu wzrostu w segmencie szerokopasmowego dostępu do internetu. Jako Grupa TP jesteśmy przekonani, że tego dokonamy" - dodał. (PAP)

seb/ gor/ pel/ epo/ asa/ jru/ mki/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)