Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przegląd wiadomości ze spółek, piątek godz. 15.20

0
Podziel się:

Przegląd wiadomości ze spółek, piątek 9 listopada godz. 15.20

Przegląd wiadomości ze spółek, piątek 9 listopada godz. 15.20

AGORA

Grupa Agory miała w trzecim kwartale 2012 roku 8,7 mln zł straty netto przypadającej na akcjonariuszy jednostki dominującej wobec 5,4 mln zł zysku netto w III kw. 2011 r. Strata netto okazała się o niższa niż oczekiwania analityków, którzy spodziewali się 11,1 mln zł straty w trzecim kwartale.

Strata operacyjna grupy Agory w III kw. 2012 roku wyniosła 10,1 mln zł, podczas gdy rok wcześniej firma miała 8 mln zł zysku. Wypracowana strata operacyjna okazała się niższa niż oczekiwania analityków, gdyż konsensus zakładał 10,9 mln zł straty EBIT.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Agory wyniosły w III kw. 2012 roku 264,6 mln zł wobec 284 mln zł rok wcześniej i były o niższe od średniej prognoz rynkowych, która zakładała 266,6 mln zł.

W okresie styczeń-wrzesień 2012 r. przychody Agory wyniosły 829 mln zł, w tym sprzedaż reklam wyniosła 467,1 mln zł, sprzedaż wydawnictw wyniosła 115,7 mln zł, sprzedaż biletów do kin wyniosła 95,7 mln zł, a pozostała sprzedaż 150,5 mln zł.

Koszty operacyjne netto grupy w tym okresie spadły o 1,8 proc. do 839 mln zł pomimo kosztów zwolnienia grupowego w Agorze, które obciążyły wynik grupy w III kw. 2012 r. kwotą 9,2 mln zł.

"Oszczędności wynikają głównie z ograniczenia wydatków na reprezentację i reklamę (o 26,8 proc.) oraz z niższych niegotówkowych kosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych rozliczanych w instrumentach finansowych. Zmniejszyły się także koszty zużycia materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów, jak również koszty amortyzacji, głównie dzięki ograniczeniu tych pozycji kosztowych w II kw. 2012 r." - podano w raporcie.

EBITDA operacyjna Agory po trzech kwartałach wyniosła 61,6 mln zł, a strata netto wyniosła 8,7 mln zł. Po wyeliminowaniu kosztów związanych ze zwolnieniem grupowym, EBITDA operacyjna grupy wyniosłaby 70,8 mln zł, a strata netto Grupy wyniosłaby 1,2 mln zł.

Marża EBITDA operacyjna segmentu prasa codzienna (Gazeta Wyborcza, Metro, Projekty Specjalne, pion Druku Agory S.A. i Agora Poligrafia Sp. z o.o.) wyniosła 17,4 proc.. Po wyeliminowaniu kosztów związanych ze zwolnieniem grupowym wyniosłaby 18,9 proc.

Sprzedaż reklam w "Gazecie Wyborczej" w okresie I-IX 2012 r. wyniosła 153,5 mln zł (spadek o 19 proc.), a sprzedaż egzemplarzy wyniosła 80,8 mln zł (spadek o 17 proc.). Gazeta rozpowszechniała płatnie średnio 258,8 tys. egz., a jej udział w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł ponad 37 proc.

Przychody pionu prasa bezpłatna ze sprzedaży reklam po trzech kwartałach 2012 r. wyniosły 20,1 mln zł (spadek 8,2 proc.) przy rynkowym spadku wydatków na ogłoszenia wymiarowe we wszystkich dziennikach o prawie 19,5 proc.

"Udział bezpłatnej gazety Agory w wydatkach na reklamę w dziennikach wzrósł o ponad 0,5 pkt. proc. do prawie 5 proc., a wynik operacyjny EBIT pionu był pozytywny i wyniósł 1,8 mln zł" - podano.

Przychody segmentu internet Agory po trzech kwartałach wyniosły 82,7 mln zł (wzrost o 1,6 proc.), w tym przychody z reklam internetowych wyniosły 64,3 mln zł i wzrosły o 12 proc.

"Segment poprawił swój wynik operacyjny EBIT do poziomu 4,3 mln zł, pomimo kosztów związanych ze zwolnieniem grupowym (...). Po wyeliminowaniu tych kosztów wynik EBIT wyniósłby 5,5 mln zł. We wrześniu 2012 r. serwisy grupy Gazeta.pl uzyskały zasięg 58,7 proc., co dało grupie Gazeta.pl trzecie miejsce wśród polskich portali" - napisano.

Przychody segmentu kino w okresie I-IX 2012 r. wyniosły 143,1 mln zł (spadek o 0,4 proc.).

"Na wynik ten wpłynęła niższa sprzedaż biletów w kinach Helios, która wyniosła 5,4 mln sztuk i zmniejszyła się o blisko 8,1 proc., głównie w związku z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej, które odbyły się w Polsce i na Ukrainie w czerwcu 2012 r. Segment odnotował zysk operacyjny na poziomie EBIT w wysokości 1,2 mln zł, a jego EBITDA operacyjna wyniosła 15,6 mln zł. Dzięki otwarciom nowych multipleksów Helios zarządza obecnie drugą największą siecią kin w Polsce, obejmującą 29 kin w 26 miastach" - podano w raporcie.

W okresie styczeń-wrzesień 2012 r. przychody grupy AMS z reklam wyniosły 113 mln zł i zmniejszyły się o 8,3 proc. w wyniku spadku przychodów w II kw. 2012 r. w związku z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Segment odnotował stratę operacyjną na poziomie EBIT w wysokości 0,2 mln zł, a jego EBITDA operacyjna wyniosła 13,5 mln zł. Udział grupy AMS w wydatkach na reklamę zewnętrzną wyniósł blisko 29 proc.

Segment radio Agory po trzech kwartałach 2012 r. zwiększył przychody o 2,4 proc. do 63,5 mln zł, a jego EBITDA operacyjna wyniosła 1,8 mln zł. Radiostacje muzyczne Agory zwiększyły swój udział w słuchalności do poziomu 8,2 proc.

Przychody segmentu czasopisma w okresie I-IX 2012 r. wyniosły 50,1 mln zł (spadek o 11,2 proc.), a koszty wyniosły 47,4 mln zł.

"Segment osiągnął pozytywny wynik operacyjny na poziomie EBIT w wysokości 2,7 mln zł i EBITDA operacyjna w wysokości 2,9 mln zł, pomimo kosztów związanych ze zwolnieniem grupowym, które obciążyły wynik segmentu w III kw. 2012 r. kwotą 0,5 mln zł. Po wyeliminowaniu tych kosztów EBIT segmentu wyniósłby 3,2 mln zł, a EBITDA operacyjna sięgnęłaby 3,4 mln zł" - napisano.

W raporcie podano również, że zatrudnienie etatowe w grupie Agory na koniec III kw. 2012 r. wyniosło 3 347 etatów i było niższe niż rok wcześniej o 145 etatów.

AMREST

Zysk netto grupy AmRest, przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, wyniósł w trzecim kwartale 2012 roku 24,3 mln zł wobec 22,5 mln zł rok wcześniej - podała spółka w raporcie kwartalnym. Analitycy spodziewali się tymczasem 16,2 mln zł zysku netto.

Zysk operacyjny grupy wyniósł w III kwartale 40,1 mln zł i był o 9,5 proc. wyższy od oczekiwań analityków na poziomie 36,6 mln zł. W analogicznym okresie 2011 roku spółka miała 42,23 mln zł EBIT.

EBITDA wyniosła 83,5 mln zł wobec 80 mln zł rok wcześniej. Konsensus PAP zakładał EBITDA na poziomie 76,6 mln zł.

Przychody grupy w III kwartale wyniosły 602,7 mln zł wobec 533,6 mln zł przed rokiem. Konsensus PAP zakładał przychody na poziomie 602 mln zł.

"Największą poprawę przychodów zaobserwowano w Rosji, gdzie sprzedaż restauracji prowadzonych przez AmRest wzrosła o 47,3 proc. Silny wzrost przychodów był rezultatem zarówno rosnącej sprzedaży w restauracjach porównywalnych, jak i dynamicznego tempa nowych otwarć. W ciągu ostatniego roku (w okresie od 1 października 2011 r. do 30 września 2012 r.) AmRest otworzył na rynku rosyjskim 11 nowych restauracji zwiększając portfel do 61 restauracji. Wzrost przychodów w Europie Środkowo-Wschodniej w porównaniu do trzeciego kwartału 2011 wyniósł 9,7 proc. i wynikał w większości z dodatkowych przychodów generowanych przez 50 nowo otwartych restauracji w okresie od 1 października 2011 r. do 30 września 2012 r." - napisano w sprawozdaniu.

AmRest podał, że pomimo utrzymujących się spadków sprzedaży w restauracjach porównywalnych w Europie Zachodniej sprzedaż tych restauracji wzrosła o 7,4 proc. W ciągu ostatnich 12 miesięcy otworzono w Europie Zachodniej 20 nowych restauracji.

Marża EBITDA spadła do 13,9 proc. w porównaniu do 15 proc. w roku ubiegłym.

"Spadek marży spowodowany był przede wszystkim kosztami globalnej ekspansji marki La Tagliatella, które obciążyły zysk na poziomie EBITDA kwotą 2.650 tys. zł. Po oczyszczeniu wyniku EBITDA z negatywnego wpływu wspomnianych kosztów marża EBITDA kształtuje się na poziomie 14,3 proc. Należy zwrócić również uwagę na wzrost kosztów ogólnego zarządu wynikający z nieporównywalności rozliczenia w czasie efektów przyznawania programów motywacyjnych oraz na presje w obszarze kosztów najmu restauracji" - napisano.

Po trzech kwartałach 2012 roku AmRest miał 42,9 mln zł zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej, 93,5 mln zł zysku operacyjnego przy przychodach na poziomie 1,71 mld zł. W analogicznym okresie 2011 roku zysk netto wynosił 41 mln zł, EBIT 76,4 mln zł, a przychody prawie 1,32 mld zł.

LPP

Prognozowany wzrost powierzchni sprzedaży w sklepach LPP w 2013 r. to 144 tys. m. kw. (+33 proc.). Wartość nakładów na rozwój sieci wyniesie około 300 mln zł - poinformował wiceprezes LPP, Dariusz Pachla. W 2015-2016 r. grupa chce rozpocząć sprzedaż na nowych rynkach. W przyszłym roku powinna podjąć decyzję o kierunku dalszej ekspansji zagranicznej.

"Na przyszły rok zaplanowaliśmy nie mniej dynamiczny rozwój sieci, jak w tym roku. Oczekujemy, że powierzchnia sprzedaży wzrośnie o 144 tys. m kw., czyli 33 proc. Szacujemy, że wydamy na ten cel ok. 300 mln zł, biorąc pod uwagę średni wydatek na m kw. w 2012 r. Sfinansujemy to, tradycyjnie, przy pomocy kapitałów własnych i kredytów bankowych. Ponad połowa środków zostanie zainwestowana za granicą, czyli proporcjonalnie do przyrostu sieci" - powiedział dziennikarzom Pachla.

Na koniec trzeciego kwartału grupa LPP dysponowała 1.005 sklepami o łącznej powierzchni 393,6 tys. m kw.

LPP podało w raporcie kwartalnym, że przyrost powierzchni handlowej w IV kwartale 2012 roku wyniesie około 40 tys. m kw. i na koniec 2012 roku łączna powierzchnia sieci sklepów wyniesie ponad 430 tys. m kw.

"Realizujemy ten plan, ale trudno na razie powiedzieć jednoznacznie, czy zostanie w całości wykonany" - powiedział Pachla.

W marcu przyszłego roku LPP planuje otworzyć pod nową marką Sinsay ok. 30 sklepów. Wiceprezes poinformował, że do końca 2013 r. ma być ich zgodnie z planem 50. Dodał, że na ten cel grupa wyda ok. 25 mln zł.

Pachla przyznał, że istnieje także przestrzeń do intensywnego rozwoju sieci w 2014 r., ze względu na spodziewane otwarcia galerii handlowych, a także planowany, dynamiczny rozwój marek Mohito i Sinsay.

Pytany o wejście LPP na nowe rynki, odpowiedział: "Nie ma takich planów w najbliższych latach. Ale już w 2015-2016 r. trzeba będzie jakiś kierunek geograficzny obrać. Za wcześnie, by teraz mówić o konkretach. Za rok będziemy musieli podjąć decyzję, gdzie będziemy chcieli rozwinąć naszą sieć".

Obecnie grupa sprzedaje swoje produkty na terenie Polski, Rosji, Ukrainy, Czech, Słowacji, Bułgarii, Węgier, Rumunii i w krajach nadbałtyckich.

Pachla podał, że akwizycje są dla LPP dopuszczalną droga rozwoju, ale zaznaczył, że na razie przejęcia nie są planowane, a grupa chce się skoncentrować na rozwoju marek własnych.

GRUPA NEUCA

Grupa Neuca w trzecim kwartale 2012 r. zanotowała 15,7 mln zł zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 9,9 mln zł rok wcześniej - podała spółka w raporcie kwartalnym. Wynik okazał się o niemal 24 proc. lepszy od oczekiwanego przez analityków zysku netto na poziomie 12,7 mln zł.

"Trzeci kwartał 2012 r. był potwierdzeniem tendencji z pierwszego półrocza świadczących o bardzo trudnym otoczeniu rynkowym dla podmiotów działających w branży hurtu farmaceutycznego. Nowe przepisy wprowadzone na początku roku wciąż miały istotny wpływ na spadek dynamiki rynku" - powiedział cytowany w raporcie Piotr Sucharski, prezes Neuki.

"W branży nadal utrzymuje się niekorzystna sytuacja. W całym trzecim kwartale wartość rynku spadła o 4,3 proc., a od początku roku notujemy spadek na poziomie ponad 7 proc. Choć przewidujemy utrzymanie się tej tendencji w czwartym kwartale, to oczekujemy, że w przyszłym roku rynek znów wróci do stabilnych wzrostów z poprzednich lat" - dodał.

Zysk na działalności operacyjnej grupy wyniósł w tym okresie 21,3 mln zł wobec 15,8 mln zł przed rokiem oraz 20,0 mln zł prognozowanych przez rynek.

Przychody Neuki wyniosły 1,360 mld zł wobec 1,482 mld zł rok wcześniej. Analitycy ankietowani przez PAP spodziewali się obrotów w wysokości 1,390 mld zł.

Narastająco po trzech kwartałach 2012 roku zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 50,8 mln zł wobec 33,0 mln zł rok wcześniej, zysk operacyjny wzrósł do 72,3 mln zł z 57,3 mln zł, a skonsolidowane przychody ze sprzedaży spadły do 4,231 mld zł z 4,772 mld zł.

EBITDA po trzech kwartałach 2012 roku wzrosła o 22 proc. do 89,7 mln zł. Po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych, związanych z kosztami prowadzonej restrukturyzacji, EBITDA wyniosła 96,9 mln zł (wzrost o 27 proc.), a zysk z działalności operacyjnej 79,6 mln zł (wzrost o 31 proc.).

W trzecim spadek przychodów grupy Neuca wyniósł 8,2 proc. przy spadku rynku hurtu aptecznego o 4,4 proc., natomiast narastająco po trzech kwartałach 2012 roku Grupa zanotowała spadek przychodów 11,3 proc. przy 7,5-proc. spadku rynku hurtu aptecznego.

W całym 2012 roku Neuca spodziewa się spadku rynku o 7,0 proc., ale w 2013 roku oczekuje powrotu do wzrostów na poziomie 3-5 proc.

"Spadek ten jest konsekwencją znacznych zmian w otoczeniu prawnym spółki, m.in. zmian prawa w zakresie zasad refundacji leków, zmian na listach leków refundowanych oraz zmian w zakresie marż maksymalnych stosowanych przez podmioty zajmujące się hurtowym i detalicznym obrotem środkami farmaceutycznymi. Spółka spodziewa się spadku rynku w całym 2012 r. o około 7 proc. oraz stabilizacji rynku hurtu aptecznego od 2013 r. ze wzrostem na poziomie 3-5 proc." - podała spółka w raporcie kwartalnym.

Udział Grupy Neuca w rynku hurtu aptecznego wyniósł w trzecim kwartale 27,1 proc.

Rentowność sprzedaży brutto wyniosła 9,97 proc. i była wyższa w porównaniu do III kw. 2011 r. o 1,21 pkt proc. Narastająco po trzech kwartałach 2012 roku marża na sprzedaży brutto wyniosła 9,98 proc. (wzrost o 1,64 pp. rdr). Na zwiększenie marży wpłynęły przede wszystkim poprawa efektywności zarządzania asortymentem, lepsze warunki zakupowe u producentów farmaceutycznych oraz rezygnacja z nisko marżowego obrotu, głównie w segmencie sieciowym.

Łącznie koszty sprzedaży wzrosły w trzecim kwartale 2012 roku o 9 proc. do 75,4 mln zł rdr, a narastająco po trzech kwartałach 2012 roku koszty sprzedaży wzrosły o 4 proc. rdr do 218,0 mln zł.

Spółka podała, że istotnym elementem wzrostu tych kosztów były koszty restrukturyzacji logistyki oraz zwiększone koszty transportu (wzrost cen paliw oraz spadek jednostkowej wartości dostawy). Jednocześnie utrzymywana była ścisła kontrola kosztów na poziomie zarządu i administracji poprzez centralizację i optymalizację wszystkich komórek wsparcia - koszty ogólnego zarządu w III kw. 2012 r spadły o 15 proc. rdr do 35,4 mln zł, natomiast narastająco po trzech kwartałach 2012 r. koszty zarządu spadły o 4 proc. rdr do 119,2 mln zł.

Koszty finansowe spadły w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego o 22 proc. do 6,8 mln zł, a główną przyczyną spadku było niższe wykorzystanie finansowania zewnętrznego (głównie kredytów bankowych) niż w trzecim kwartale 2011 r. Przychody finansowe były niższe niż w III kw. 2011 r. o 7 proc. i wyniosły 3,5 mln PLN.

Jednorazowe koszty restrukturyzacji Grupy wyniosły w III kw. 2012 r. 3,7 mln zł, z czego główne pozycje to koszty związane z odprawami i odszkodowaniami w związku z likwidowanymi miejscami pracy. Narastająco po trzech kwartałach 2012 r. koszty restrukturyzacji Grupy wyniosły 7,4 mln zł.

W trzecim kwartale 2012 roku Grupa Neuca kontynuowała optymalizację kosztów logistyki magazynowej, struktury sprzedaży i wsparcia sprzedaży, osiągając docelową strukturę 14 centrów logistycznych na koniec trzeciego kwartału. Zmniejszeniu uległa liczba zarówno magazynów jak i pracowników magazynowych.

W trakcie finalizacji są zmiany w telemarketingu, które ostatecznie zostaną wdrożone do końca tego roku.

"Planujemy, że te działania przyniosą nam w przyszłym roku kilkanaście milionów złotych oszczędności, a ich pierwsze efekty będą widoczne już w wynikach finansowych za czwarty kwartał" - powiedział Sucharski.

Spółka podkreśla też, że dynamicznie rozwija się też segment zarządzania markami własnymi, a spółka Synoptis Pharma wykaże w całym 2012 roku zysk netto.

W samym trzecim kwartale na rynek trafiło 28 produktów marki ekonomicznej Apteo, a ich sprzedaż do aptek wzrosła o 70 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

"W sumie w portfelu Synoptis Pharma na koniec września znajdowało się 84 produktów, podczas gdy plany z początku roku zakładały 90 pozycji do końca grudnia. Równolegle nasza spółka zależna aktywnie przygotowywała się do wprowadzenia na rynek pierwszego leku na receptę, którego wdrożenie przewidziane jest jeszcze przed końcem tego roku. Rozwój Synoptis Pharma przełoży się również na wyniki - 2012 r. będzie pierwszym rokiem, kiedy segment zarządzania markami własnymi wykaże zysk na poziomie netto" - powiedział Sucharski.

KOPEX PROIZVHODNJA

NWZ Kopex Proizvhodnja A.D., serbskiej spółki zależnej od Kopeksu, podjęło uchwałę o uruchomieniu procesu jej likwidacji - podał Kopex w komunikacie.

"Zarząd Kopex informuje, że NWZ spółki KOPEX Proizvodnja A.D. podjęło (...) uchwałę o uruchomieniu postępowania likwidacyjnego spółki. Decyzja ta jest konsekwencją trwającego procesu restrukturyzacyjnego spółek serbskich, a spowodowana została niekorzystnym rozwojem sytuacji gospodarczej na tym rynku, skutkującym wstrzymywaniem inwestycji i spadkiem popytu w obszarze produktowym tej spółki" - podano w komunikacie.

We wrześniowym wywiadzie dla PAP Andrzej Jagiello, prezes Kopeksu zapowiedział, że spółka planuje w Serbii rezygnację z nierentownych przedsięwzięć oraz koncentrację na na core businessie i tych spółkach, które mogą przynosić zyski w przyszłości. (PAP)

bas/ pel/ jtt/ kam/ jow/ mki/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)