Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przegląd wiadomości ze spółek, poniedziałek godz. 20.00

0
Podziel się:

Przegląd wiadomości ze spółek, poniedziałek 8 sierpnia godz. 20.00

Przegląd wiadomości ze spółek, poniedziałek 8 sierpnia godz. 20.00

AZOTY-ADIPOL

Oferty wiążące na kupno Azotów-Adipol, poza Zakładami Azotowymi Puławy, złożyły Chemoservis-Dwory i Profarb I - poinformował w poniedziałkowym komunikacie resort skarbu.

POLSKIE LNG

W poniedziałek ruszyło betonowanie fundamentu pierwszego zbiornika terminalu LNG w Świnoujściu, które zakończy się późną nocą - podała Polskie LNG.

Skroplony gaz ziemny - ogrzewając się i cały czas parując - zwiększa swoją objętość ponad 600 razy. Dopóki jest płynem, opłacalny jest jego transport drogą morską gazowcami. Zanim jednak LNG znów stanie się gazem, musi zostać przepompowany do zbiornika w porcie docelowym. To właśnie zbiornik pozwala utrzymać gaz w stanie płynnym, nie dopuszczając do wzrostu temperatury paliwa.

"W takim przypadku stosuje się rozwiązanie typu full containment - zbiornik w zbiorniku. To w uproszczeniu dwa naczynia - wewnętrzne stalowe a zewnętrzne betonowe - oddzielone od siebie izolacją" - tłumaczy dyrektor pionu technicznego spółki Polskie LNG Paweł Piekarniak.

Naczynie wewnętrzne w całości wykonane będzie ze stali kriogenicznej, która cechuje się małą kurczliwością w niskich temperaturach. Z kolei zewnętrzna ściana wykonana będzie ze sprężonego betonu.

Spółka podała też, że sporym wyzwaniem będzie planowane na przyszły rok, podnoszenie kopuły zamykającej od góry zewnętrzny zbiornik. To nie dźwig, a sprężone pod kopułą powietrze uniesie ją kilkadziesiąt metrów ponad ziemię. Oprócz elementów konstrukcyjnych ważną częścią zbiornika jest izolacja, dzięki której w zbiorniku możliwe będzie utrzymanie gazu w stałej temperaturze.

"Doskonale w tym przypadku sprawdza się perlit i włókno szklane. Taka izolacja jest na tyle skuteczna, że wpływ temperatury zewnętrznej na skroplony gaz będzie stosunkowo niewielki, mimo, iż różnica temperatur pomiędzy skroplonym gazem w zbiorniku, a otoczeniem to czasami prawie 200 st. C." - podkreśla dyrektor Piekarniak.

Budowa terminalu LNG w Świnoujściu rozpoczęła się w marcu 2011 roku. Za budowę odpowiada czterech inwestorów: Gaz-System, należąca do niego spółka Polskie LNG, a także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Urząd Morski w Szczecinie. Te dwie ostatnie instytucje odpowiadają za przygotowanie infrastruktury portowej na przyjęcie dużych tankowców o pojemności sięgającej 216 tys. m sześc. Budowane przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stanowisko będzie w stanie obsłużyć statki o pojemności ładunkowej od 50 tys. do 216 tys. m sześc. W sąsiedztwie inwestycji na linii brzegowej powstaje cała infrastruktura przesyłowa. Cześć lądowa terminalu to dwa zbiorniki na gaz skroplony o pojemności 160 tys. m sześc., połączone z siecią umożliwiającą transport surowca w głąb kraju. (PAP)

morb/ asa/ luo/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)