Przegląd wiadomości ze spółek, wtorek 15 października godz.20
SARMATIA
Plan budowy rurociągu naftowego Brody-Adamowo został wpisany na unijną listę "Projektów wspólnego zainteresowania Transeuropejskich Sieci Energetycznych" - poinformowała spółka Sarmatia.
Międzynarodowe Przedsiębiorstwo Rurociągowe (MPR) Sarmatia to spółka koordynująca projekt budowy magistrali naftowej z Brodów na Ukrainie do Adamowa w Polsce i dalej do Płocka z możliwością przedłużenia do Gdańska lub w kierunku zachodnim.
Sarmatia podała w komunikacie, że Komisja Europejska zatwierdziła listę "Projektów wspólnego zainteresowania" Transeuropejskich Sieci Energetycznych 14 października. Według spółki, projekt rurociągu naftowego Brody-Adamowo jest umieszczony na liście opublikowanej przez Dyrekcję Generalną ds. Energii Komisji Europejskiej pod numerem 9.1. "wśród priorytetowych korytarzy połączeniowych dla dostaw ropy naftowej w Europie Środkowo-Wschodniej".
Sarmatia wyjaśniła, że przedsięwzięcia w ramach "Projektów wspólnego zainteresowania" będą wspierane przez Mechanizm "Łącząc Europę" - Connecting Europe Facility (CEF).
Mechanizm "Łącząc Europę" to powstały w 2011 r. fundusz na realizację projektów dotyczących budowy i modernizacji infrastruktury transportowej, energetycznej i telekomunikacyjnej. Środki z tego mechanizmu będzie można pozyskiwać w przyszłym okresie finansowania 2014-20.
We wrześniu Sarmatia poinformowała, że plan budowy polskiej części rurociągu naftowego Brody-Płock z możliwością jego przedłużenia uzyskał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach projektu, co otwiera możliwość ubiegania się przyszłości o pozwolenie na budowę. Sarmatia zaznaczyła wówczas, że decyzja środowiskowa jest m.in. "niezbędnym załącznikiem do wniosku o finansowanie projektu z funduszy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, który spółka planuje złożyć w najbliższym czasie".
Postępowanie administracyjne o wydania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych dla budowy polskiej części rurociągu Brody-Płock z możliwością przedłużenia magistrali zostało wszczęte w lutym na wniosek Sarmatii. Wystąpienie o wydanie tej decyzji było możliwe po zakończeniu etapu wniesienia inwestycji do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w 19 gminach na trasie przebiegu magistrali.
Pod koniec sierpnia źródła zbliżone do ministerstwa gospodarki poinformowały PAP, że środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-13, jakie zostały początkowo przeznaczone w kwocie ok. 450 mln zł na budowę ukraińsko-polskiego ropociągu Brody-Płock, posłużą m.in., jako dofinansowanie budowy gazociągów.
MPR Sarmatia sp. z o.o. powstało w 2004 r. w wyniku umowy zawartej przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) "Przyjaźń" i Ukrtransnaftę, czyli operatorów rurociągów naftowych w Polsce i na Ukrainie. W 2007 r. podpisano porozumienie o wejściu do spółki, jako udziałowców, trzech podmiotów z Azerbejdżanu, Gruzji i Litwy. PERN i Ukrtransnafta oraz State Oil Company of Azerbejdżan (SOCAR) i Georgian Oil and Gas Corporation Ltd mają po 24,75 proc. akcji Sarmatii, a AB Klaipedos Nafta - 1 proc. akcji.
Trasa planowanego rurociągu po stronie polskiej ma mieć długość ok. 270 km. Koszt całego przedsięwzięcia jest szacowany na ok. 1,8 mld zł. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami, projekt miałby być gotowy do końca 2015 r. Uruchomienie rurociągu w 2016 r. dawałoby możliwość przesyłania do Polski do 10 mln ton ropy naftowej rocznie z Azerbejdżanu. (PAP)
mb/