Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przeszłość i pamięci oraz rola autorytetu - tematy maturalne

0
Podziel się:

Obrazy przeszłości i refleksje na temat pamięci w utworach Elizy
Orzeszkowej i Krzysztofa Kamila Baczyńskiego oraz rola autorytetu w społeczeństwie według Stefana
Żeromskiego - to tematy do wyboru na egzaminie maturalnym z języka polskiego na poziomie
podstawowym.

Obrazy przeszłości i refleksje na temat pamięci w utworach Elizy Orzeszkowej i Krzysztofa Kamila Baczyńskiego oraz rola autorytetu w społeczeństwie według Stefana Żeromskiego - to tematy do wyboru na egzaminie maturalnym z języka polskiego na poziomie podstawowym.

Arkusz egzaminacyjny z matury z języka polskiego na poziomie podstawowym, rozwiązywany przez maturzystów we wtorek, Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała na swojej stronie internetowej www.cke.edu.pl.

Podczas egzaminu maturzyści zdający egzamin na poziomie podstawowym musieli rozwiązać 14 zadań - test na czytanie ze zrozumieniem, odnoszący się do tekstu popularnonaukowego Tomasza Rożka "Świat w 44 zerach" na temat wszechświata, pochodzący ze zbioru "Nauka po prostu. Wywiady z wybitnymi".

Maturzyści musieli także napisać wypracowanie; mieli do wyboru dwa tematy. Jeden z nich brzmiał: "Porównaj obrazy przeszłości i refleksje na temat pamięci ukazane we fragmentach noweli Elizy Orzeszkowej +Gloria victis+ i w wierszu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego +Mazowsze+. W analizie zwróć uwagę na osoby mówiące w obu tekstach". W arkuszu były zamieszczone wspomniane teksty.

Drugi z tematów to: "Co o autorytecie pisał w +Przedwiośniu+ Stefan Żeromski i jaką mu wyznaczał rolę w życiu społeczeństwa? Analizując przedstawiony fragment, zwróć uwagę na stosunek bohaterów do autorytetów". Zamieszczony fragment to rozmowa między Cezarem Baryką, a Szymonem Gajowcem.

Na rozwiązanie zadań i napisanie wypracowania maturzyści mieli 170 minut.

Zdaniem większości maturzystów z którymi po egzaminie rozmawiali dziennikarze PAP egzamin był: "prosty", "łatwy", a zdania "przewidywalne". Wielu z nich zakończyło go przed czasem. "Zadań było niewiele i były proste. Tak naprawdę zamiast trzech godzin wystarczyło półtorej godziny, aby odpowiedzieć na pytania" - powiedział Kamil z II Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie.

"Myślimy, że nasz polonista dobrze nas przygotował do dzisiejszego testu. Egzamin ten przypominał jeden ze sprawdzianów z języka polskiego, jakie mieliśmy na lekcjach" - dodał jego kolega ze szkoły Artur.

"Tematy nie były trudne, a ci którzy czytali lektury na pewno sobie poradzili" - ocenił Mateusz z IX Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu, który pisał wypracowanie na temat roli autorytetów.

Większość rozmówców PAP przyznało, że wybrało właśnie temat drugi. "Mamy wrażenie, że 90 proc. z nas pisało o roli autorytetów w życiu Gajowca" - mówili maturzyści z Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika.

"Najbardziej obawiałam się +Przedwiośnia+. Jak je zobaczyłem na maturze, to byłam przerażona. Na szczęście temat był prosty. Zastanawiałam się jeszcze nad tematem z wierszem, ale nie jest to moja mocna strona" - powiedziała Beata z Zespołu Szkół Komunikacji w Poznaniu.

Jej szkolna koleżanka Natalia wybrała temat dotyczący przeszłości i pamięci. "Spodziewałam się takiego tematu, ze względu na 70. rocznicę powstania w getcie warszawskim" - powiedziała. Podobnie mówił Daniel z gdańskiego Technikum Łączności: "Przypuszczaliśmy, że tak tematyka może się pojawić. Byłem do niej lepiej przygotowany niż do +Przedwiośnia+".

Zdania maturzystów były podzielone, jeśli chodzi o ocenę zadań dotyczących tekstu popularnonaukowego. Część z nich uznała tę część egzaminu za łatwiejszą niż pisanie wypracowania na zadany temat, inni uważali je za trudniejsze.

"Autor tekstu o wszechświecie zastosował taki zabieg, w którym najpierw podał liczbę 10 do potęgi 44, a następnie rozpisał te zera w tekście. Zapytano nas dlaczego zastosował taki zabieg. Oczywiście chodziło o to, żeby pobudzić wyobraźnię" - powiedziały maturzystki z katowickiego liceum Kopernika Agnieszka i Jagoda.

Maturzysta może z egzaminu z polskiego na poziomie podstawowym otrzymać maksymalnie 70 punktów: 20 pkt. za zadania odnoszące się do tekstu popularnonaukowego i 50 pkt. za tekst własny na jeden z wybranych tematów; aby zdać ten egzamin, maturzysta musi uzyskać minimum 30 proc. punktów możliwych do zdobycia.

Egzamin pisemny z języka polskiego na poziomie podstawowym jest jednym z pięciu egzaminów obowiązkowych dla wszystkich maturzystów; obok egzaminów pisemnych z matematyki i języka obcego (również na poziomie podstawowym) oraz egzaminów ustnych z polskiego i języka obcego.

Chętni maturzyści mogą dodatkowo zdawać egzamin z języka polskiego na poziomie rozszerzonym. Deklaracje w tej sprawie złożyło około 37 tys. abiturientów, czyli 10 proc. tegorocznych maturzystów.

Egzamin z polskiego na poziomie rozszerzonym przeprowadzony zostanie w piątek - 10 maja po południu. (PAP)

dsr/ bko/ jaw/ kpr/ pdo/ aks/ ktp/ ls/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)