Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przetarg PKP Intercity na urządzenia kontroli jazdy pociągu

0
Podziel się:

PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostarczenie i uruchomienie w
lokomotywach "Husarz" urządzeń pokładowych do sterowania ruchem kolejowym. Chodzi o 9 kompletów
urządzeń. Zainteresowane firmy mogą się zgłaszać do przewoźnika do 16 lipca.

PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostarczenie i uruchomienie w lokomotywach "Husarz" urządzeń pokładowych do sterowania ruchem kolejowym. Chodzi o 9 kompletów urządzeń. Zainteresowane firmy mogą się zgłaszać do przewoźnika do 16 lipca.

Chodzi o urządzenia europejskiego systemu sterowania pociągiem (European Train Control System - ETCS). Żeby pociąg mógł jechać z prędkością przekraczającą 160 km/h, potrzeba przystosowanej do tego linii kolejowej, odpowiednio wyposażonego taboru i zainstalowanego na linii systemu zarządzania ruchem. Część polskich torów jest technicznie przystosowana do tego, by pociągi mogły osiągać na nich prędkość wyższą niż 160 km/h, a PKP Intercity posiada odpowiedni tabor. Brakuje jednak systemów zarządzania ruchem na liniach kolejowych i urządzeń pokładowych do lokomotyw.

PKP Intercity ma dziesięć "Husarzy", czyli nowoczesnych lokomotyw wyprodukowanych przez Siemensa. Przewoźnik zapłacił za nie ponad 40 mln euro. Ich potencjał nie jest na razie w pełni wykorzystany, ponieważ mogą one rozwijać prędkość przekraczającą 200 km/h. Tymczasem obecnie maksymalna prędkość rozkładowa na polskiej kolei to 160 km/godz. Jak powiedziała w środę PAP rzeczniczka przewoźnika Małgorzata Sitkowska, spółka rozpisała przetarg na dziewięć kompletów urządzeń, ponieważ w jednej z lokomotyw już takie jest i było wykorzystywane do testów.

Zainstalowanie takich urządzeń w lokomotywie sprawia, że np. odczyty z sygnalizacji świetlnej czy informacje o obowiązujących na danym odcinku ograniczeniach prędkości są wyświetlane na pulpicie w kabinie maszynisty. System umożliwia też nadzorowanie pracy maszynisty - np. jeśli ten nie zauważy sygnalizacji "stój", to system może zatrzymać pociąg.

W sierpniu 2009 r. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie i zabudowę systemu ETCS na odcinku linii kolejowej E65 Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie. We wrześniu 2011 r. zaczęły się testy systemu. Wiceminister transportu odpowiedzialny za kolej Andrzej Massel mówił wówczas, że chciałby, żeby od grudnia 2012 r. na odcinku Olszamowice - Zawiercie pociągi rozkładowe mogły jeździć z prędkością 200 km/h.

Poza linią E65 urządzenia ETCS są instalowane także na E30 na odcinku Legnica - Bielawa Dolna. "Doposażenie lokomotyw PKP Intercity w urządzenia pokładowe ETCS uzupełni całość systemu" - powiedziała rzeczniczka.

W lutym br. ministerstwo transportu poinformowało, że PKP Intercity otrzyma 1,07 mln euro dofinansowania do zakupu tych dziewięciu urządzeń z funduszu współfinansującego inwestycje w transeuropejską sieć transportową (TEN-T). (PAP)

her/ je/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)