Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Resorty spraw zagranicznych i kultury o raporcie NIK

0
Podziel się:

NIK "generalnie pozytywnie" oceniła realizację przez MSZ zadań na rzecz
promocji Polski za granicą - uważa MSZ komentując raport Izby o prezentacji kultury polskiej na
świecie. MKiDN wskazuje na rolę Instytutu Adama Mickiewicza w tej prezentacji.

NIK "generalnie pozytywnie" oceniła realizację przez MSZ zadań na rzecz promocji Polski za granicą - uważa MSZ komentując raport Izby o prezentacji kultury polskiej na świecie. MKiDN wskazuje na rolę Instytutu Adama Mickiewicza w tej prezentacji.

"NIK generalnie pozytywnie oceniła realizację przez MSZ i Instytuty Polskie zadań na rzecz promocji Polski za granicą. Raport pokontrolny NIK podkreśla, że MSZ corocznie określało priorytetowe wydarzenia promocyjne w kraju i na świecie, a Instytuty Polskie prawidłowo wykonywały założenia polskiej polityki zagranicznej poprzez realizowanie projektów promocyjnych zgodnych z wytycznymi dla Instytutów Polskich z zakresu dyplomacji publicznej i kulturalnej sformułowanymi przez MSZ" - skomentował naczelnik Biura Rzecznika Prasowego MSZ Rafał Sobczak.

Polska nie jest postrzegana na świecie jako silna marka, bo nie wypracowała spójnego pomysłu na promocję kultury i krajowych produktów - oceniła NIK po kontroli m.in. w resortach spraw zagranicznych oraz kultury i dziedzictwa narodowego. W przesłanej PAP 30 czerwca informacji NIK zwrócono uwagę, że to jedno z głównych zadań ministra spraw zagranicznych oraz ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

Jak zauważono, głównym problemem jest brak kompleksowego programu, który określiłby cele i kierunki działań promujących Polskę. Poszczególne instytucje podejmują ciekawe, ale nieskoordynowane, rozproszone przedsięwzięcia. Zdaniem NIK, to główna przyczyna małej skuteczności akcji promujących Polskę. "Minister Spraw Zagranicznych nie opracował strategicznego planu promocji. Dokument taki powinien określać cele i kierunki działań, system ich oceniania oraz sposoby skoordynowania współpracujących instytucji. Podległe ministrowi Instytuty Polskie za granicą nie sporządziły wieloletnich planów działalności, ponieważ oczekiwały wsparcia w tym zakresie ze strony MSZ. Z kolei Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego dopiero pod wpływem kontroli powołał zespół roboczy, który ma przygotować założenia promocji kultury polskiej. Podobnie nadzorowane przez Ministra instytuty: Sztuki Filmowej, Książki oraz Międzynarodowe Centrum Kultury dopiero w wyniku zaleceń pokontrolnych podjęły prace nad takimi dokumentami. Jedynie
Instytut Adama Mickiewicza opracował strategię na lata 2010-16, ale do czasu zakończenia kontroli nie została ona zaakceptowana przez Ministra Kultury" - zauważono.

Najwyższa Izba Kontroli doceniła jednak wysiłki ministerstw i instytutów włożone w promocję Polski. Pozytywnie ocenione zostały działania MKiDN na rzecz m.in. przygotowania programu kulturalnego polskiej prezydencji; zwrócono uwagę, że MSZ do kreowania pozytywnego wizerunku Polski wykorzystuje serwis www.poland.gov.pl, portale społecznościowe, kanał YouTube, prowadzi kampanię w CNN.

Naczelnik Biura Rzecznika Prasowego MSZ Rafał Sobczak przyznał, że w wystąpieniu pokontrolnym NIK wskazała na kilka nieprawidłowości w działaniu MSZ. "Większość nieprawidłowości określonych w wystąpieniu pokontrolnym odnosi się jednak do stanu planowanego w przyszłości. Ministerstwu, jak i Instytutom Polskim raport zarzuca nieopracowanie wieloletnich planów działania (strategii), pomijając fakt, że w okresie objętym kontrolą nie istniał taki obowiązek. Wymóg opracowania strategii w przypadku Ministerstwa wszedł w życie dopiero 1 stycznia 2010, natomiast w przypadku Instytutów polskich nadal nie ma obowiązku opracowywania wieloletnich programów działania" - napisał Sobczak w przesłanym PAP komentarzu.

Zwrócił też uwagę, że NIK oceniła pozytywnie opracowanie w 2009 r. przez Radę Promocji Polski, z udziałem Ministerstwa Spraw Zagranicznych, dokumentu "Kierunki promocji Polski do 2015 roku", który spełnia wymogi wieloletniej strategii. "Oceniając wnioski NIK z przeprowadzonej kontroli, należy także pamiętać, że MSZ nie zajmuje się bezpośrednio promocją kultury (jest to kompetencja Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego)" - podkreślił Sobczak.

"Kultura to najlepsza polska marka. Dzięki sukcesom polskich artystów na całym świecie, nasza kultura stała się synonimem najwyższej jakości" - napisał w czwartek PAP rzecznik ministra kultury Maciej Babczyński. "Warto pamiętać, że Instytuty Polskie za granicą podlegają Ministrowi Spraw Zagranicznych, a jedyna instytucja podległa MKiDN - Instytut Adama Mickiewicza, której celem jest popularyzowanie polskiej kultury na świecie i współpraca kulturalna z innymi krajami, z sukcesem realizuje strategię zaakceptowaną przez Ministra Bogdana Zdrojewskiego" - dodał.

Rzecznik zwrócił uwagę, że "dzięki osobistemu zaangażowaniu ministra Bogdana Zdrojewskiego Rok Chopinowski był obchodzony na całym świecie". Wymienił też kilka przedsięwzięć, które pomogły w promocji kultury za granicą: m.in. projekt Polska Year! w Wielkiej Brytanii i Rok Polski w Izraelu, zorganizowane przez Instytut Adama Mickiewicza.

Pełna odpowiedź resortu kultury na raport NIK ma zostać przesłana PAP wkrótce. (PAP)

agz/ abe/ mag/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)