Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rosja nie rezygnuje z szerokiego toru do Wiednia

0
Podziel się:

Utworzenie nowego korytarza transportowego łączącego Daleki Wschód z Europą
Środkową jest niezmiennie jednym z priorytetów Rosyjskich Kolei Żelaznych (RŻD) - poinformował w
środę ich prezes Władimir Jakunin.

Utworzenie nowego korytarza transportowego łączącego Daleki Wschód z Europą Środkową jest niezmiennie jednym z priorytetów Rosyjskich Kolei Żelaznych (RŻD) - poinformował w środę ich prezes Władimir Jakunin.

Projekt ten przewiduje przedłużenie szerokiego toru biegnącego z Rosji przez Ukrainę do Słowacji o odcinek do Austrii. Magistrala ta skróci przejazd z Azji do Europy z 30 (drogą morską) do 14 dni.

Na spotkaniu z grupą dziennikarzy zagranicznych w Moskwie, wśród których był korespondent PAP, Jakunin przekazał, że studium wykonalności projektu będzie gotowe w IV kwartale 2014 roku.

Szef RŻD podał, że przygotuje je amerykańska firma konsultingowa, która wygrała przetarg na jego opracowanie. Chodzi o Roland Berger Strategy Consultants - jedną z wiodących firm konsultingowych na świecie. Jakunin podkreślił, że ta założona w 1967 roku firma, doradzająca największym spółkom międzynarodowym i narodowym, przystąpiła już do prac nad dokumentem.

Prezes RŻD oświadczył, że problem finansowania tego przedsięwzięcia "jest już praktycznie rozwiązany". Nie chciał jednak zdradzić szczegółów. "Nie można uzgadniać konkretów, dopóki nie ma biznes planu" - oświadczył.

Jakunin poinformował, że w ostatnich dniach zainteresowanie projektem wyraziły też Włochy. Szef RŻD nie rozwinął tego wątku. W przeszłości strona włoska wspominała o możliwości budowy odgałęzienia do regionu Morza Adriatyckiego.

Wstępne porozumienie o budowie szerokotorowej magistrali do Wiednia koleje z Rosji, Ukrainy, Słowacji i Austrii podpisały w kwietniu 2008 roku. Na Słowacji szerokie tory dochodzą już do Koszyc, 89 km od granicy z Ukrainą. Teraz mają zostać przedłużone do Bratysławy, a stamtąd - do Wiednia. Długość nowego odcinka wyniesie 575 km.

Projekt przedsięwzięcia, mającego poparcie rządów tych czterech krajów, przewiduje też budowę wielkiego centrum logistycznego nad Dunajem, na odcinku między Bratysławą i Wiedniem.

W 2009 roku cztery koleje powołały do życia spółkę, która zaprojektuje, zbuduje i będzie eksploatować magistralę. Powstała ona na bazie Breitspur Planungsgesellschaft mbH - spółki powołanej przez koleje austriackie OBB. Każda ze stron wniosła do jej kapitału po 1,5 mln euro. Środki te zostały przeznaczone na przygotowanie studium wykonalności projektu.

Koszt projektu eksperci szacują na około 8,7 mld dolarów. Mają one zostać rozłożone proporcjonalnie do długości odcinków w poszczególnych krajach. W takich samych proporcjach w przyszłości będą dzielone zyski z eksploatacji szerokotorowej kolei.

Początkowe ustalenia czterech krajów przewidywały, że studium wykonalności projektu zostanie opracowane do końca maja 2010 roku i że budowa ruszy kilka miesięcy później. Jakunin nie podał nowego terminu rozpoczęcia inwestycji.

Strona rosyjska nie ukrywa, że inwestycja stanowi alternatywę wobec projektu uruchomienia w Sławkowie terminalu do odbioru kontenerów transportowanych Koleją Transsyberyjską z Azji do Europy. Do Sławkowa, leżącego 397 km od granicy z Ukrainą, dochodzi polska kolej szerokotorowa.

Z Moskwy Jerzy Malczyk (PAP)

mal/ pad/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)