Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rosja: Rząd stara się pomóc przemysłowi samochodowemu

0
Podziel się:

Problemy rozwoju przemysłu motoryzacyjnego Rosji były w poniedziałek tematem
spotkań pierwszego wicepremiera tego kraju Igora Szuwałowa z przedstawicielami światowych koncernów
samochodowych, posiadających fabryki lub montownie w Federacji Rosyjskiej.

Problemy rozwoju przemysłu motoryzacyjnego Rosji były w poniedziałek tematem spotkań pierwszego wicepremiera tego kraju Igora Szuwałowa z przedstawicielami światowych koncernów samochodowych, posiadających fabryki lub montownie w Federacji Rosyjskiej.

W naradach z Szuwałowem uczestniczyli reprezentanci General Motors, Forda, Volkswagena, Toyoty i Renault-Nissana.

Szczegółów rozmów nie ujawniono. Podano tylko, że wicepremier chciał poznać plany tych koncernów przed wyznaczonym na wtorek posiedzeniem rządowej komisji ds. rozwoju gospodarki, które będzie w całości poświęcone przemysłowi motoryzacyjnemu Rosji.

W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2009 roku w FR sprzedano tylko 990 tys. samochodów osobowych. To aż o 51 proc. mniej niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku.

Gwałtowne załamanie rynku najdotkliwiej odczuł koncern AwtoWAZ, produkujący Łady. Ogłosił on już, że będzie musiał zwolnić 27,6 tys. ze 102 tys. pracowników.

Fabryka z Togliatti (d. Stawropol nad Wołgą) przyjęła też ambitny program modernizacji, przewidujący zainwestowanie 42 mld RUB (1,4 mld USD) w latach 2011-12 w produkcję nowych modeli.

AwtoWAZ nie ukrywa jednak, że bez pomocy finansowej państwa nie poradzi sobie z restrukturyzacją. Zadłużenie zakładów wynosi obecnie 37 mld rubli (1,23 mld dolarów).

25 proc. akcji AwtoWAZ-u należy do francuskiego Renault. Premier Rosji Władimir Putin zażądał w piątek, aby koncern ten włączył się do ratowania nadwołżańskiej fabryki, w przeciwnym razie - jak zagroził - jego udziały mogą zostać zmniejszone.

Putin zwrócił uwagę, że rząd Rosji wsparł już AwtoWAZ kwotą 25 mld RUB (833 mln USD) bez konsekwencji dla struktury akcjonariatu zakładów.

Renault kupił 25-procentowy pakiet akcji AwtoWAZ-u w lutym 2008 roku, płacąc 1 mld USD. Obecnie papiery te warte są niespełna 200 mln dolarów.

Renault miał też wnieść do kapitału fabryki platformę samochodu Logan, jednak - jak twierdzi strona rosyjska - nie wywiązał się z tego zobowiązania. Logan ma być podstawowym modelem "nowego" AwtoWAZ-u.

Zaprezentowany niedawno plan ratowania zakładów przewiduje, że należący w 100 proc. do państwa Wnieszekonombank wykupi obligacje AwtoWAZ-u na kwotę 40 mld rubli (1,33 mld dolarów), które następnie zostaną przekonwertowane na akcje fabryki. Renault - jeśli nie chce, aby jego udziały zostały rozwodnione - powinien w ramach tej operacji wnieść do kapitału AwtoWAZ-u platformę Logana.

Rosyjscy analitycy podkreślają, że Renault może nie zgodzić się na dodatkową emisję akcji zakładów w Togliatti, a tylko w ten sposób udziały francuskiego koncernu mogą zostać zmniejszone.

Jeśli Putin będzie próbował przeforsować taką decyzję bez zgody Renault, to - ostrzegają eksperci - poważnie podważy zaufanie inwestorów zagranicznych, o które ostatnio tak bardzo zabiega rząd.

Zdaniem rosyjskich specjalistów, Francuzi prawdopodobnie przyjmą "propozycję" rosyjskiego premiera. Zdają sobie bowiem sprawę, że bez pomocy AwtoWAZ nie przetrwa, a jego upadek będzie dla nich oznaczał utratę 1 mld USD, zainwestowanego w Togliatti w zeszłym roku.

Jerzy Malczyk (PAP)

mal/ mc/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)