Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rosną stawki czynszów w centrach handlowych

0
Podziel się:

Ograniczona podaż sprawia, że czynsze za wynajem powierzchni handlowej są
bardzo wysokie i dochodzą do 400 zł za mkw. miesięcznie - wynika z danych firmy doradczej CB
Richard Ellis.

Ograniczona podaż sprawia, że czynsze za wynajem powierzchni handlowej są bardzo wysokie i dochodzą do 400 zł za mkw. miesięcznie - wynika z danych firmy doradczej CB Richard Ellis.

Najdrożej jest w Warszawie - minimalna stawka czynszu w centrum handlowym lub lokalach usytuowanych przy handlowych ulicach w centrum wynoszą minimum 88 zł za mkw., a maksimum 400 zł za mkw. Dla porównania- Białymstoku cena minimalna wynosi 12 zł za mkw., a maksymalna 71 zł za mkw. miesięcznie.

Dość drogo jest też w Krakowie, gdzie czynsze dochodzą do 311, czy we Wrocławiu i Gdańsku, gdzie sięgają 200 zł za mkw. miesięcznie. Skąd dość spory zakres widełek stawek w podobnych lokalizacjach? Jak się okazuje wpływ na różnice w cenach ma przede wszystkim różnica w typie centrów handlowych.

Według analityków CB Richard Ellis centra handlowe w Polsce możemy podzielić na dwa typy. Pierwszy gdzie czynsze za wynajem lokali są bardzo wysokie, to tzw. galerie handlowe, w których występują w większości marki premium oraz marki luksusowe. W drugiej grupie centrów handlowych przeważają marki, których pozycjonowanie na rynku jest trochę niższe. W takich centrach w ogóle nie występują marki ekskluzywne. Największa liczba centrów handlowych pierwszej grupy występuje w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Wrocławie, gdzie odnotowano najwyższe ceny za wynajem mkw. powierzchni handlowych.

"Polska, jako jedyny kraj z obszaru Europy Środkowo-Wschodniej nie ucierpiała w wyniku światowego kryzysu i wciąż przyciąga międzynarodowe sieci handlowe. Rosnące stawki czynszów prowadzą do dużej rotacji najemców" - czytamy w informacji CB Richard Ellis.

Obecnie na naszym rynku działa już 32 proc. wszystkich najważniejszych międzynarodowych sieci handlowych. Oczekiwania są takie, że wraz ze wzrostem PKB Polska nadal będzie jednym z głównych kierunków ekspansji tych sieci w Europie Środkowo-Wschodniej.

W Polsce nowoczesne powierzchnie handlowe znajdują się głównie w dużych miastach. Pod względem ich wielkości prowadzą Warszawa - 1,2 mln mkw. i aglomeracja śląska - 0,9 mln mkw. (PAP)

ska/ mki/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)