Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rozmowy ws. przejścia pracowników Przewozów Regionalnych do Kolei Śląskich

0
Podziel się:

Pracownicy i związkowcy dwóch spółek kolejowych - śląskiego zakładu
Przewozów Regionalnych oraz Kolei Śląskich - wyrazili wolę zawarcia umowy regulującej zasady
przechodzenia osób zatrudnionych w PR do Kolei. W piątek odbyły się rozmowy w tej sprawie.

Pracownicy i związkowcy dwóch spółek kolejowych - śląskiego zakładu Przewozów Regionalnych oraz Kolei Śląskich - wyrazili wolę zawarcia umowy regulującej zasady przechodzenia osób zatrudnionych w PR do Kolei. W piątek odbyły się rozmowy w tej sprawie.

"Przewozy Regionalne oraz Koleje Śląskie chcą się porozumieć w sprawie przejmowania pracowników. (...) Podczas spotkania pracodawcy - przedstawiciele spółek kolejowych oraz związki zawodowe - wyrazili gotowość do zawarcia umowy regulującej te kwestie" - napisano w piątkowym komunikacie biura prasowego urzędu marszałkowskiego.

Sprawa wiąże się z restrukturyzacją śląskiego zakładu Przewozów Regionalnych. W styczniu ruszyła tam procedura zwolnień grupowych, obejmująca na razie 139 osób. Według związkowców zwolnienia wynikają m.in. z przekazywania przez Przewozy połączeń kursującym od października 2011 r. Kolejom Śląskim, należącym do władz województwa śląskiego.

Po rozpoczęciu restrukturyzacji śląskich Przewozów Regionalnych, Solidarność ze spółki zażądała m.in. gwarancji zatrudnienia dla swoich pracowników w razie przejmowania linii kolejowych przez Koleje Śląskie. Związkowcy chcieliby też, by Koleje, wraz z połączeniami, przejmowały pracowników PR razem z ich dotychczasowymi przywilejami. W razie niespełnienia postulatów zagrozili powrotem do zawieszonego sporu zbiorowego w spółce.

W poniedziałek sprawa była przedmiotem dyskusji na forum Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego. Uzgodniono wówczas podjęcie rozmów, już poza WKDS, przez przedstawicieli obu przewoźników - przy udziale zarządu woj. śląskiego oraz związków. Stronami negocjowanego porozumienia są przewoźnicy.

Jak poinformował w piątek, po pierwszym dniu rozmów, sekretarz woj. śląskiego Łukasz Czopik, strony mają kontynuować dyskusję w pięciu kwestiach. Są one związane z: wynagradzaniem, ciągłością stosunku pracy, podstawą prawną samego porozumienia, formalnoprawnym rozwiązaniem przejścia pracowników jednej spółki do drugiej, a także ewentualnymi gwarancjami dotyczącymi okresu zatrudnienia.

Wiceprzewodnicząca Solidarności w śląskim zakładzie Przewozów Regionalnych Teresa Błazucka powiedziała PAP, że przedstawiciele strony społecznej czekają na rezultaty kolejnych spotkań. "Mamy nadzieję, że nasi pracownicy nie zostaną na lodzie"- zaznaczyła.

Według Czopika, w interesie samorządu nie leży zwiększanie bezrobocia w regionie. "Chcemy wykorzystać fachowców z PR w Kolejach Śląskich. Z drugiej strony ilość pracy, jaka musi być wykonana, nie wymaga aż takiej liczby pracowników, jaką dysponują Przewozy" - zastrzegł sekretarz województwa. Wyjaśnił, że o ile PR zwalniają teraz 139 osób, to do obsługi przejmowanej w czerwcu linii Katowice-Wisła Koleje Śląskie będą potrzebowały ok. 25 nowych pracowników - m.in. kierowników pociągów i konduktorów.

Pytany o wizję przyszłości przewozów kolejowych w regionie Czopik wskazał, że władze samorządu widzą na torach woj. śląskiego miejsce dla kilku konkurujących ze sobą na regulowanym rynku przewoźników. Wśród nich mogłyby się znaleźć Przewozy Regionalne - zrestrukturyzowane przez podział i zarządzane ze szczebla województwa.

Według Czopika wypracowanie porozumienia w sprawie zasad przechodzenia pracowników śląskiego zakładu Przewozów Regionalnych do Kolei Śląskich jest realne w ciągu najbliższego miesiąca. Sekretarz zastrzegł jednak, że za powiązaną z tym sprawę uważa wypracowanie sposobu przekazania części taboru PR na rzecz Kolei Śląskich. Dotąd Przewozy nie chciały na to się zgodzić. Datę kolejnego spotkania wyznaczono na 21 lutego.

Niezależnie od spraw gwarancji pracowniczych, mają też toczyć się negocjacje dotyczące wysokości dofinansowania, która ma być zapisana w tegorocznej umowie samorządu z PR na świadczenie przewozów. "Tutaj sprawy nie prezentują się różowo. Aktualna oferta (Przewozów - PR), mimo że niższa od pierwotnej, ciągle finansowo jest nie do udźwignięcia przez województwo" - zaznaczył Czopik. Dodał, że końca dobiega audyt zlecony w śląskim zakładzie PR przez samorząd. (PAP)

mtb/ pad/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)