Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

RPD zaniepokojony sytuacją dzieci z niepełnosprawnością

0
Podziel się:

RPD zwrócił się do kuratorów oświaty o zajęcie się problemami dzieci z
niepełnosprawnością, ktore zgłaszają mu ich rodzice. Wymienił wśród nich brak pomocy
psychologiczno-pedagogicznej i zgody gmin na zatrudnianie nauczycieli z kwalifikacjami z pedagogiki
specjalnej.

RPD zwrócił się do kuratorów oświaty o zajęcie się problemami dzieci z niepełnosprawnością, ktore zgłaszają mu ich rodzice. Wymienił wśród nich brak pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zgody gmin na zatrudnianie nauczycieli z kwalifikacjami z pedagogiki specjalnej.

W liście, którego kopię otrzymała PAP w piątek, rzecznik praw dziecka Marek Michalak wyraził zaniepokojenie liczbą wpływających do niego interwencji dotyczących dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wśród nich dzieci z niepełnosprawnością.

"Rodzice najczęściej skarżą się na niewłaściwie zorganizowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną (lub jej brak) i nierealizowanie zaleceń wynikających z orzeczeń i opinii wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Coraz częściej wskazują na utrudnienia w dowożeniu dzieci z niepełnosprawnością do szkół, w których - ich zdaniem - zalecenia poradni będą najlepiej realizowane" - napisał RPD.

Dodał, że rodzice zwracają się do niego o pomoc też, gdy gminy nie wyrażają zgody na zatrudnienie w szkołach ogólnodostępnych nauczycieli z kwalifikacjami w zakresie pedagogiki specjalnej, którzy mogliby współorganizować kształcenie uczniów z niepełnosprawnością. "Zupełnie nowym problemem jest odmowa przez jednostki samorządu terytorialnego przyznania środków na realizację nauczania indywidualnego dzieciom posiadającym orzeczenia wydane przez właściwe poradnie psychologiczno-pedagogiczne" - zaakcentował Michalak.

Jego zdaniem nasilenie się powyższych problemów, skutkujących "ewidentnym naruszaniem praw dziecka, jest tym bardziej przykre", że zbiega się z ratyfikacją Konwencji Praw Osób Niepełnosprawnych, która "powinna zapewnić szczególną pomoc i ochronę także dzieciom z niepełnosprawnościami". "Ten ważny dokument został podpisany przez prezydenta Bronisława Komorowskiego kilka dni po rozpoczęciu tego roku szkolnego - 6 września" - przypomniał RPD.

Jak zaznaczył, jest przekonany, że środowisko oświatowe w sposób szczególny powinno odnieść się do Konwencji, przyjmując na siebie obowiązek szerzenia wiedzy na ten temat w lokalnych społecznościach, zaczynając od szczegółowej analizy podczas zebrań rad pedagogicznych. "Uregulowania Konwencji powinny nie tylko być znane nauczycielom, ale także ukierunkować ich działania podejmowane wobec dzieci, które ów dokument ma chronić. To oni przecież najlepiej znają bariery, jakie na co dzień muszą pokonywać rodzice dzieci z niepełnosprawnością w walce o prawa swojego dziecka. Dobrze byłoby zatem, aby szkoła poczuła się odpowiedzialna za współudział w edukacji naszego społeczeństwa także w tym zakresie" - ocenił Michalak.

Zwrócił się też do kuratorów oświaty z apelem, aby "nauczanie włączające i kształtowanie wrażliwości pedagogów na potrzeby drugiego człowieka" stało się w tym roku szkolnym najważniejszym elementem wspomagania nauczycieli. "Przecież szkoła, która potrafi zadbać o dobro dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, to tak naprawdę szkoła idealna dla wszystkich uczniów - będzie bowiem uczyła tolerancji dla drugiego człowieka, zapewniała odpowiednie warunki do nauki każdemu dziecku, a nauczycielom dawała szansę rozwoju jako pedagogom. Tego celu nie uda się jednak osiągnąć bez edukacji i kształtowania postaw samych nauczycieli" - podkreślił RPD.

Według niego rozmawiając o potrzebach dzieci, warto konsekwentnie podkreślać konieczność współpracy szkoły z rodzicami uczniów. "Bo to przecież właśnie oni są pierwszymi obserwatorami potrzeb dziecka. Dlatego na każdym etapie edukacji współpraca z nimi jest niezbędna, a szkoła, jako jednostka zatrudniająca specjalistów w dziedzinie edukacji i wychowania, winna zapewniać im merytoryczne wsparcie w rozwiązywaniu problemów z dziećmi" - uznał Michalak.

"Mając powyższe na uwadze zwracam się do Państwa z prośbą o uwrażliwienie dyrektorów szkół na przedstawione przeze mnie problemy i zachęcenie ich, aby w tym roku szkolnym w sposób szczególny odnieśli się do zadań szkoły służących realizacji właściwie zorganizowanej pomocy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a przede wszystkim tym, których chroni Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych" - napisał do kuratorów RPD.

Do chwili nadania depeszy PAP nie udało się uzyskać stanowiska Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie listu. (PAP)

akn/ ls/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)