Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rusza akcja promująca definicję polskiej wódki

0
Podziel się:

Stowarzyszenie Polska Wódka rozpoczęło w poniedziałek w Krakowie akcję, która
ma na celu rozpropagowanie definicji polskiej wódki wśród Polaków. Od 13 stycznia tego roku
obowiązuje ustawa sejmowa określająca zasady wytwarzania tego alkoholu.

Stowarzyszenie Polska Wódka rozpoczęło w poniedziałek w Krakowie akcję, która ma na celu rozpropagowanie definicji polskiej wódki wśród Polaków. Od 13 stycznia tego roku obowiązuje ustawa sejmowa określająca zasady wytwarzania tego alkoholu.

"Od Krakowa rozpoczynamy objazd po największych polskich miastach, aby informować o tym, że mocą sejmowej ustawy mamy w końcu definicję polskiej wódki" - mówił Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka (Polish Vodka Association - PVA).

Nowelizacja ustawy o wyrobie napojów spirytusowych, która weszła w życie 13 stycznia tego roku definiuje polską wódkę, jako tę produkowaną wyłącznie na terytorium Polski i wytwarzaną z ziemniaków albo tradycyjnych zbóż tj. żyta, pszenicy, jęczmienia, owsa lub pszenżyta, pochodzących ze zbiorów w naszym kraju.

Nowe prawo jest odpowiedzią na definicję wódki określoną przez Parlament Europejski, zgodnie z którą napój ten może być produkowany z każdego surowca pochodzenia rolniczego.

Jak podkreślił Szumowski, wódka to jedyny polski produkt o zasięgu globalnym, który może stawać w jednym szeregu ze szkocką whisky, francuskim koniakiem czy grecką metaxą.

"Obecnie w około 150 państwach na całym świecie konsumuje się alkohole mocne, w każdym z nich pojawia się jakaś marka polskiej wódki" - ocenił.

Według danych przedstawionych przez PVA w 2011 r. wartość eksportu polskiej wódki wyniosła 131,8 mln euro. Tylko w pierwszej połowie 2012 r. na rynki zagraniczne trafiła wódka o wartości 65,8 mln euro. Oznacza to wzrost o 8,4 proc. w stosunku do pierwszej połowy 2011 r.

Stowarzyszenie przygotowało program "Polska Wódka", mający pomóc w propagowaniu rodzimych produktów w kraju i za granicą. Uczestniczący w programie producenci będą mieli prawo do umieszczania na butelkach oznaczenia geograficznego "Polska Wódka/Polish Vodka".

PVA, przed przyznaniem prawa do używania oznaczeń, ma możliwość weryfikacji składników i procesu produkcji. Raz przyznane oznaczenie może być cofnięte, jeśli producent nie spełnia warunków znowelizowanej ustawy.

Do programu przystąpiły pierwsze marki wódek, na ich butelkach pojawią się znaki "Polska Wódka/Polish Vodka". Są to takie wódki jak: Wyborowa, Pan Tadeusz, Luksusowa, Krakus, Wratislavia. (PAP)

rgr/ mki/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)