Rozpoczęły się prace związane z wylewaniem stropu podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Jego sufit będzie miał powierzchnię boiska piłkarskiego. Cała inwestycja ma być gotowa do lutego 2015 r. - poinformowano na poniedziałkowej konferencji prasowej.
Dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi znajdzie się osiem metrów pod ziemią. Na drugim poziomie, 16,5 metra pod ziemią, będzie stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. W przyszłości "Fabryczna" ma być połączona podziemnym tunelem z dworcem Łódź Kaliska.
W pierwszym etapie pod realizację inwestycji wykonano wykop o długości niemal 500 metrów, 120 metrów szerokości i 8 metrów głębokości. Przez ostatnie kilka miesięcy stawiano tzw. ściany szczelinowe. Jak powiedział na spotkaniu z mediami zastępca dyrektora projektu PKP PLK Marek Faber, do tej pory wykonano 20 tys. m kw. tych ścian. Część z nich posłuży do podtrzymania płyty stropowej dworca, która zepnie ściany. A to umożliwi wybieranie ziemi spod stropu do głębokości 16,5 metra.
Faber zwrócił uwagę, że plac, na którym wylewana ma być płyta stropowa, został podzielona na trzy części, a każda z nich na kilkanaście działek o wymiarach 25 na 25 m. Prace mają polegać na wylewaniu warstwa po warstwie kolejnych porcji betonu na każdej z działek. Grubość płyty stropowej ma wynieść ok. 120 cm.
Dworzec powstaje w systemie "projektuj i buduj". Cała inwestycja zajmuje prawie 24 ha w ścisłym centrum miasta; w najszerszym miejscu rozciąga się na ponad 700 m.
Obecny na konferencji prasowej wiceprezydent Łodzi Radosław Stępień przypomniał, że wraz z budową dworca nastąpi też rozbudowa okolicznego systemu komunikacyjnego. Powstaną nowe ulice i ciągi komunikacyjne.
Nowy dworzec Łódź Fabryczna ma być jednym z najważniejszych elementów projektu "Nowe Centrum Łodzi" i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, w którym oprócz peronów kolejowych znajdą się też m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, parkingi dla samochodów.
Dworzec na zlecenie PKP PLK, PKP SA i miasta buduje konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Otwarcie dworca i węzła multimodalnego zaplanowano na luty 2015 r. Koszt inwestycji, która ma być współfinansowana przez Unię Europejską, to 1,75 mld zł brutto. (PAP)
jaw/ szu/ pad/