Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
wiadomości
26.11.2012 13:28

Ruszyła kampania ostrzegająca przed ryzykiem łatwych pożyczek

W poniedziałek ruszyła kampania społeczna "Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz". Jej celem jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na ryzyka związane z zawieraniem umów dotyczących m.in. wysoko oprocentowanych krótkoterminowych pożyczek, tzw. "chwilówek".

Podziel się
Dodaj komentarz

W poniedziałek ruszyła kampania społeczna "Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz". Jej celem jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na ryzyka związane z zawieraniem umów dotyczących m.in. wysoko oprocentowanych krótkoterminowych pożyczek, tzw. "chwilówek".

Akcja społeczna jest współorganizowana przez siedem instytucji publicznych: Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisję Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski, Policję oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

"Celem kampanii jest zwrócenie uwagi opinii publicznej na niebezpieczeństwa związane z zaciąganiem krótkoterminowych pożyczek na wysoki procent. Ci, którzy decydują się na skorzystanie z pozornie +łatwej gotówki+ w instytucji niepodlegającej nadzorowi państwa, często nie zdają sobie sprawy, że wpadają w ręce lichwiarzy. Pożyczenie od nich nawet drobnej sumy może prowadzić w skrajnych przypadkach do utraty dorobku całego życia i osobistych tragedii. Chcemy, aby osoby, które zastanawiają się nad wzięciem +szybkiej gotówki+, czyniły to w sposób świadomy" - wskazał prezes NBP prof. Marek Belka, cytowany w komunikacie banku.

Dodał, że termin kampanii nie jest przypadkowy, gdyż "w okresie przedświątecznym każdy z nas spotyka się z agresywnymi reklamami łatwych pożyczek na wysoki procent".

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, cytowana w komunikacie Urzędu wskazała, że z tegorocznych badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK wynika, iż 20 proc. konsumentów w ogóle nie czyta umowy pożyczki przed jej podpisaniem.

"Brak wiedzy o przysługujących prawach i nieznajomość warunków, na jakich będzie spłacane zadłużenie, mogą narazić słabszych uczestników rynku na poważne konsekwencje finansowe. Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z innymi instytucjami zaangażowanymi w kampanię, będzie zachęcał konsumentów do uważnego czytania warunków zawieranych umów oraz sprawdzenia kontrahenta, z którego usług korzystają. Liczymy, że dzięki tym wspólnym działaniom konsumenci będą podejmować świadome i najlepsze dla siebie decyzje w sprawach finansowych" - podkreśliła Krasnodębska-Tomkiel.

Przewodniczący KNF Andrzej Jakubiak podkreślił z kolei, że klienci instytucji finansowych powinni bardziej świadomie podejmować decyzje, komu powierzają swoje pieniądze, albo od kogo i na jakich warunkach zaciągają pożyczki. "Z badań przeprowadzonych przez Komisję Nadzoru Finansowego wynika, że klienci podmiotów finansowych często nie wiedzą o istnieniu mechanizmów gwarancyjnych na rynku finansowym oraz nadzorze nad tym sektorem. Należy pamiętać, że obietnica wysokiego zysku zawsze niesie za sobą wysokie ryzyko straty" - podkreślił cytowany w komunikacie KNF Jakubiak.

Wszelkie informacje dotyczące akcji są dostępne na stronie www.zanim-podpiszesz.pl.

Za pośrednictwem tej witryny będzie można m.in. zapoznać się z podstawowymi informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa na rynku finansowym, poznać cztery zasady bezpiecznego zaciągania pożyczek (sprawdź wiarygodność firmy; policz całkowity koszt pożyczki; dokładnie przeczytaj umowę; nie podpisuj, jeśli nie rozumiesz), użyć kalkulatorów finansowych, dowiedzieć się jak niebezpieczne kruczki prawne są stosowane w umowach oraz uzyskać dostęp do kluczowych aktów prawnych.

Ponadto w ramach kampanii w stacjach telewizyjnych i radiowych będą emitowane spoty informacyjne przetłumaczone na język migowy oraz opatrzone wyraźnymi napisami, dzięki czemu będą one dostępne dla szerokiej publiczności.

Do milionów Polaków zostaną wysłane też broszury informacyjne i edukacyjne zawierające podstawy wiedzy o finansach osobistych. Wszystkie materiały zawierają rekomendacje działań, tzw. cztery zasady bezpieczeństwa, o których należy pamiętać przed wzięciem pożyczki lub zainwestowaniem pieniędzy. Dodatkowo, pod bezpłatnym numerem infolinii Komisji Nadzoru Finansowego (tel. 800 290 479) będzie można uzyskać informacje, które podmioty są objęte nadzorem finansowym.

Akcję wspierają media publiczne i katolickie. Do udziału w kampanii zostały także zaproszone media komercyjne i liczni partnerzy społeczni, m.in. Episkopat, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Polskie Koleje Państwowe i Naczelna Izba Aptekarska, którzy wesprą akcję poprzez dystrybucję materiałów informacyjno-edukacyjnych. Specjalnie dla nauczycieli przedmiotów ekonomicznych (np. podstaw przedsiębiorczości) przygotowane zostaną scenariusze lekcji dla gimnazjalistów i uczniów szkół ponad gimnazjalnych dotyczące problematyki poruszanej w ramach akcji. (PAP)

rbk/ mki/

Tagi: wiadomości, pap
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz