Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rząd przyjął projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

0
Podziel się:

Terenowe organy administracji morskiej będą tworzyć elektroniczną bazę
danych, zawierającą informacje o polskich statkach - zakłada przyjęty w czwartek przez rząd projekt
ustawy o bezpieczeństwie morskim.

Terenowe organy administracji morskiej będą tworzyć elektroniczną bazę danych, zawierającą informacje o polskich statkach - zakłada przyjęty w czwartek przez rząd projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim.

Projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim został przygotowany przez resort infrastruktury.

Jak podkreśliło Centrum Informacyjne Rządu, projekt zawiera przepisy regulujące zagadnienia bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu. Przyjęte regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach. Projekt przystosowuje nasze prawo do unijnego.

"Terenowe organy administracji morskiej będą tworzyć elektroniczną bazę danych, zawierającą informacje o polskich statkach. Znajdą się w niej informacje obejmujące m.in. identyfikację statku, jego przeglądy i inspekcje oraz ich wyniki, wypadki i incydenty statku" - czytamy w komunikacie CIR.

Ponadto terenowe organy administracji morskiej zostały zobowiązane do sprawowania nadzoru nad stacjami atestującymi urządzenia i wyposażenie statku. Jest to niezbędne, ponieważ nadzór nad atestacją sprzętu musi być przeprowadzany zgodnie z wymogami Międzynarodowej Organizacji Morskiej.

Zmiany dotyczą także systemu inspekcji statków o polskiej i obcej przynależności. W związku z tym do projektu ustawy wprowadzono nowe typy inspekcji. Zgodnie z przepisami UE szczegółowemu nadzorowi będą podlegać statki należące do profilu wysokiego ryzyka, pasażerskie, zbiornikowce olejowe, gazowce i chemikaliowce starsze niż 12-letnie.

W projekcie rozszerzono, w stosunku do obowiązującego prawa, katalog dokumentów potwierdzających kwalifikacje zawodowe niezbędne do zajmowania stanowisk na statku o świadectwo przeszkolenia. Nowym rozwiązaniem, wprowadzonym na podstawie prawa UE, jest przepis zezwalający na potwierdzenie uznania zagranicznego dyplomu lub świadectwa, które wydał właściwy organ państwa członkowskiego UE lub państwa trzeciego, uznanego przez Komisję Europejską.

W dokumencie przewidziano, że polskie statki rybackie o długości powyżej 15 m powinny być wyposażone w system Automatycznej Identyfikacji Statków (AIS) klasy A. Obowiązek ten wynika z przepisów prawa unijnego.

Uregulowane będą również sprawy związane z warunkami i sposobem funkcjonowania Morskiej Służby Asysty Telemedycznej. Wynika to m.in. z wymogów unijnych. Zadania tej służby ma wykonywać Uniwersyteckie Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej w Gdyni. (PAP)

aop/ je/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)