Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rząd przyjął Strategię zarządzania długiem w latach 2014-2017

0
Podziel się:

Rząd przyjął Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w
latach 2014-2017 - podał CIR w piątek w komunikacie. W dokumencie założono m.in., że w 2014 r. PKB
urośnie o 2,5 proc., w 2015 r. - o 3,8 proc., w 2016 i 2017 r. - o 4,3 proc.

Rząd przyjął Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2014-2017 - podał CIR w piątek w komunikacie. W dokumencie założono m.in., że w 2014 r. PKB urośnie o 2,5 proc., w 2015 r. - o 3,8 proc., w 2016 i 2017 r. - o 4,3 proc.

"Strategia oraz zawarte w niej prognozy długu publicznego uwzględniają dane przyjęte w założeniach do projektu ustawy budżetowej na 2014 r., w tym planowane zmiany w systemie emerytalnym, które wpłyną znacząco na zmniejszenie poziomu długu publicznego w 2014 r., a w latach następnych będą ograniczać jego przyrost" - napisano w komunikacie.

Dodano, że w przyszłym roku nastąpi znaczący spadek długu przede wszystkim na skutek przeniesienia do sektora publicznego obligacyjnej części aktywów OFE. "Według szacunków całkowite zadłużenie Skarbu Państwa z tytułu finansowania dodatkowych potrzeb pożyczkowych związanych z utworzeniem i funkcjonowaniem OFE, wyniosło na koniec 2012 r. 279,4 mld zł i stanowiło 17,5 proc. PKB. Oznacza to, że dług z tytułu OFE stanowił ponad 30 proc. całego długu publicznego. Zmiany w systemie emerytalnym spowodują skokowe obniżenie długu publicznego w 2014 r." - podkreślono.

W Strategii założono, że w 2014 r. realny wzrost PKB wyniesie 2,5 proc., w 2015 r. przyspieszy do 3,8 proc., w 2016 i 2017 r. nasza gospodarka będzie rosła w tempie po 4,3 proc.

Dodano, że PKB w cenach bieżących wyniesie w 2014 r. 1 bln 721,5 mld zł, w 2015 r. - 1 bln 829,8 mld zł, w 2016 r. - 1 bln 955,6 mld zł, a w 2017 r. - 2 bln 89,6 mld zł.

Z kolei inflacja w przyszłym roku wyniesie 2,4 proc., a od 2015 do 2017 r. - 2,5 proc.

W dokumencie zapisano, iż państwowy dług publiczny w tym roku wyniesie 899,5 mld zł (54,8 proc. PKB), w 2014 r. będzie to 810,9 mld zł (47,1 proc. PKB), w 2015 r. - 875,5 mld zł (47,8 proc. PKB), w 2016 r. - 920,9 mld zł (47,1 proc. PKB), a w 2017 r. 964,9 mld zł (46,2 proc. PKB).

Z kolei dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) ma według zapisów w Strategii wynieść w 2013 r. 952,1 mld zł (58,0 proc. PKB), w 2014 r. - 859,5 mld zł (49,9 proc. PKB), w 2015 r. - 934,9 mld zł (51,1 proc. PKB), w 2016 r. - 993,9 mld zł (50,8 proc. PKB), a w roku 2017 - 1 bln 46,6 mld zł (50,1 proc. PKB).

W dokumencie zapisano, iż wydatki z tytułu obsługi długu Skarbu Państwa wyniosą w 2013 r. 42,7 mld zł (2,6 proc. PKB), w 2014 r. ma to być 36,2 mld zł (2,1 proc. PKB), w 2015 r. - 35,4-37 mld zł (1,94-2,02 proc. PKB), w roku 2016 - 37,9-39,5 mld zł (1,94-2,02 proc. PKB), a w roku 2017 - 41,2-43,0 mld zł (1,97-2,06 proc. PKB).

"Przyjęta przez rząd +Strategia+ jest kontynuacją strategii przyjętej w 2012 r. Utrzymano w niej główny cel, jakim jest minimalizacja kosztów obsługi długu w dłuższym okresie, z uwzględnieniem ograniczeń związanych z ryzykiem. Kontynuowane będą dotychczasowe zadania dotyczące zwiększenia płynności, efektywności i przejrzystości rynku skarbowych papierów wartościowych oraz podjęte nowe, związane z kolejnym etapem konsolidacji zarządzania płynnością sektora finansów publicznych" - napisano w dokumencie.

Dodano, że Strategia przewiduje, iż w latach 2014-2017 utrzymane zostanie elastyczne podejście do kształtowania struktury finansowania pod względem wyboru rynku, waluty i instrumentów w taki sposób, by zminimalizować koszty obsługi "z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z przyjętych poziomów ryzyka i ewentualnego wpływu na politykę pieniężną". Ponadto głównym źródłem finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa będzie rynek krajowy.

"Udział długu w walutach obcych wzrośnie przejściowo (w 2014 r.) w następstwie umorzenia nabytych od ZUS obligacji Skarbu Państwa do ok. 35-37 proc., by w kolejnych latach obniżać się - docelowo poniżej 30 proc.; w polityce emisyjnej priorytetem będzie budowanie dużych i płynnych emisji o oprocentowaniu stałym. Dotyczy to zarówno rynku krajowego, jak i rynku euro i dolara amerykańskiego; średnia zapadalność długu krajowego powinna być zwiększona do ok. 4,5 roku (o ile będzie to możliwe z punktu widzenia popytu i poziomu rentowności w poszczególnych segmentach krzywej dochodowości), a średnia zapadalność długu Skarbu Państwa będzie utrzymywana na poziomie nie niższym niż 5 lat" - napisano w komunikacie CIR.

Zaznaczono, że zagrożenia dla realizacji Strategii związane są m.in. z innym niż zakładany scenariuszem sytuacji makroekonomicznej, np. wolniejszym wzrostem PKB, wyższymi stopami procentowymi czy wahaniami kursu walutowego. "Zagrożenia mogą również mieć związek z sytuacją międzynarodową, np. wolniejszym wzrostem gospodarczym w Europie i USA lub odpływem kapitału pożyczkowego na inwestycje na rynkach bazowych. Realizacji Strategii może zagrozić ponadto nadmierny wzrost relacji długu publicznego oraz długu general government do PKB" - dodano.(PAP)

rbk/ amac/ mow/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)