Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rząd: zmiany dot. informatyzacji administracji publicznej

0
Podziel się:

#
Dochodzą szersze informacje z komunikatu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji
#

# Dochodzą szersze informacje z komunikatu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji #

30.07. Warszawa (PAP) - Dopuszczenie elektronicznych kopii dokumentów w postępowaniu administracyjnym, doręczanie stronom dokumentów przez sąd administracyjny drogą elektroniczną - przewidują założenia projektu noweli ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Przyjęte przez Radę Ministrów we wtorek zmiany obejmują administrację publiczną, kodeks postępowania administracyjnego, Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnym, a także ordynację podatkową.

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji podkreśliło komunikacie, że projekt ma ułatwić kontakt obywateli i przedsiębiorców z administracją publiczną i sądami administracyjnymi oraz zwiększyć liczbę i jakość e-usług.

Jak zaznaczyło MAC, w pierwszej kolejności należy założyć profil zaufany, czyli darmowy podpis elektroniczny do kontaktów z instytucjami publicznymi. Profil zakłada się na platformie ePUAP, na stronie internetowej epuap.gov.pl; a następnie trzeba go potwierdzić w urzędzie. Sieć miejsc, gdzie można potwierdzić profil zaufany, zostanie rozszerzona o placówki Poczty Polskiej i banki.

Projekt nowelizacji poszerza grono instytucji, które będą mogły kontaktować się z obywatelami za pośrednictwem e-PUAP.

Resort przypomina, że już obecnie w wielu miejscach można drogą elektroniczną np. dopisać się do spisu wyborców, złożyć skargę lub wniosek, złożyć deklarację śmieciową, wniosek o rejestrację pojazdu sprowadzonego z zagranicy, poprosić o odpis akt stanu cywilnego, zmienić adres do korespondencji lub zamieszkania. "Chodzi o to, by tych usług było coraz więcej i by - w miarę możliwości - były świadczone obywatelom w podobny sposób" - czytamy w komunikacie.

Celem projektu jest też ułatwienie korespondencji elektronicznej; nakłada on na urzędy obowiązek posługiwania się e-skrzynkami podawczymi w jednolitym standardzie. Skrzynki w każdym urzędzie mają działać na podobnej zasadzie i przyjmować każde podpisane cyfrowo pismo.

Uporządkowane mają być również wzory dokumentów. Według komunikatu, urzędy będą musiały zgłaszać wzory dokumentów elektronicznych do centralnego repozytorium wraz z opisami usług możliwych do zrealizowania przy wykorzystaniu tych wzorów oraz udostępniać formularze elektroniczne. "Formularze niespełniające wyznaczonych standardów będą mogły być usuwane z ePUAP-u, by nie myliły obywateli. Jeżeli jakąś sprawę da się załatwić elektronicznie, podmioty publiczne będą musiały przygotować odpowiednie elektroniczne wzory pism i formularze" - zaznaczono.

Zmiany w ustawie mają też zrównać "drogę elektroniczną z papierową w korespondencji z urzędem". "Jeśli obywatel zainicjuje korespondencję elektronicznie, urząd będzie musiał korespondować z nim przez internet" - podkreśla MAC.

Zmiany w Kpa ułatwią czynności w postępowaniu administracyjnym. Dopuszczona ma być forma dokumentu elektronicznego m.in. przy udzielaniu pełnomocnictwa procesowego, składaniu zeznań lub wyjaśnień, sporządzeniu przez urzędnika adnotacji i wezwaniu na rozprawę.

W postępowaniu administracyjnym dopuszczone zostaną też elektroniczne kopie dokumentów papierowych, po uwierzytelnieniu ich np. kwalifikowanym certyfikatem lub profilem zaufanym, "o ile obywatel nie może uzyskać zaświadczenia w formie dokumentu elektronicznego". Wprowadzona ma być także możliwość elektronicznego wglądu w akta sprawy.

W postępowaniu sądowo-administracyjnym "wprowadzona będzie możliwość wnoszenia przez stronę postępowania pism w formie dokumentu elektronicznego i doręczania stronom dokumentów przez sąd administracyjny drogą elektroniczną oraz możliwość wglądu w akta sprawy prowadzone w postaci elektronicznej".

Projekt przewiduje uruchomienie portalu podatkowego, który ma służyć m.in. do upowszechniania informacji podatkowych oraz do kontaktowania się organów podatkowych z podatnikami i płatnikami. Ma to ułatwić wnoszenie podań, składanie deklaracji i doręczanie pism organów podatkowych drogą elektroniczną.

W komunikacie po wtorkowym posiedzeniu rządu podkreślono natomiast, że projektowane przepisy mają ułatwić kontakt obywatela, przedsiębiorcy i cudzoziemca z administracją publiczną i sądami administracyjnymi oraz zwiększyć liczbę oraz jakość usług świadczonych drogą elektroniczną.

Nowelizacja jest jednym z etapów zmian legislacyjnych, których celem jest stworzenie podstaw prawnych dla funkcjonowania spójnego i jednolitego systemu informatyzacji państwa, ukierunkowanego na efektywne świadczenie usług dla obywateli - czytamy w komunikacie przesłanym PAP.

Na środę zapowiedziano konferencję prasową szefa MAC Michała Boniego m.in. na temat przyjętego przez rząd projektu. (PAP)

sdd/ ajg/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)