Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Saarinen: "Stravinsky Evening" opowiada o śmierci i poświęceniu

0
Podziel się:

Spektakl baletowy "Stravinsky Evening" Tero Saarinena zakończy w środę w
Poznaniu VII Festiwal Wiosny. Składające się z dwóch różnych utworów widowisko łączy temat śmierci
i poświęcenia człowieka - powiedział w środę w Poznaniu Saarinen.

*Spektakl baletowy "Stravinsky Evening" Tero Saarinena zakończy w środę w Poznaniu VII Festiwal Wiosny. Składające się z dwóch różnych utworów widowisko łączy temat śmierci i poświęcenia człowieka - powiedział w środę w Poznaniu Saarinen. *

Na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu Tero Saarinen Company zaprezentuje dzieło składające się z dwóch utworów inspirowanych muzyką Strawińskiego: "Petrushka" i "Hunt" ("Hunt" to solowa interpretacja "Święta Wiosny" w wykonaniu Saarinena).

"Podczas jednego pokazu łączę dwa dzieła Strawińskiego, bo pochodzą one z podobnego okresu w jego twórczości i oba dzieła mówią o śmierci i o poświęceniu człowieka. Co do choreografii to jest to mój hołd dla baletu klasycznego, z którego wyrosłem, jak i dla teatru butoh, którym jestem zafascynowany" - powiedział w środę na konferencji prasowej Tero Saarinen.

Fiński artysta mówił, że przygotowując się do wykonania tego utworu, prześledził jego historyczne interpretacje.

"Jest to dzieło epickie, pod względem tanecznym i mistycznym. Od czasów premiery w 2002 roku moje wykonanie tego spektaklu się zmieniło, w muzyce Strawińskiego za każdym razem odkrywam coś nowego, podobnie jak w obcowaniu z naturą, która ma też na nas duży wpływ. Tańcząc ten utwór, czujesz, jakbyś tańczył jako spadkobierca poprzednich pokoleń tancerzy i choreografów" - tłumaczył Saarinen.

"Stravinsky Evening" to ostatni akord trwającego od niedzieli w Poznaniu VII Festiwalu Wiosny. Zgodnie z założeniem imprezy, polscy i zagraniczni artyści interpretują w jego trakcie dzieło "Święto wiosny" Igora Strawińskiego.

Festiwal otworzył w niedzielę występ Polskiego Baletu Narodowego, kierowanego przez Krzysztofa Pastora, który przygotował odtworzenie dwóch historycznych choreografii utworu Strawińskiego - pierwszą, prapremierową z 1913 roku Wacława Niżyńskiego oraz ważną dla rozwoju współczesnego teatru tańca choreografię Maurice'a Bejarta z przełomu lat 50. i 60.

W ramach festiwalu zorganizowano panel dyskusyjny poświęcony Wacławowi Niżyńskiemu, promocję jego "Dzienników", koncert "Święta wiosny" w elektronicznej interpretacji DJ Qlheada, oraz zajęcia edukacyjne dla dzieci.

Pierwszy Festiwal Wiosny Fundacja Nuova zorganizowała w 2006 roku. Utwór Strawińskiego był dotychczas odczytywany w konwencji teatru butoh, z udziałem afrykańskich tancerzy, oraz poprzez spektakl z wykorzystaniem technologii 3D.

"W przyszłym roku z okazji 100. rocznicy powstania utworu będziemy chcieli przygotować dwie lub trzy światowe prapremiery interpretujące ten utwór. Chcemy wykorzystać do ich produkcji potencjał baletowy Teatru Wielkiego wsparty współpracą wybitnych choreografów współczesnych" - powiedziała dyrektor festiwalu Renata Borowska-Juszczyńska.

Premiera baletu Strawińskiego "Święto wiosny" odbyła się w maju 1913 roku. Według krytyków, opowiadający o pogańskich, ludowych obrzędach dawnej Rusi utwór był pierwszym dziełem orkiestrowym, w którym dominującą rolę pełni rytm, a nie melodia.

Na świecie wystawiono dotychczas ponad 200 interpretacji "Święta wiosny". (PAP)

kpr/ hes/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)