Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Samolot szkolny - więcej czasu na składanie ofert

0
Podziel się:

Potencjalni dostawcy systemu szkolenia pilotów wojskowych i nowego samolotu
treningowego mają więcej czasu na składanie wstępnych ofert - MON przesunęło termin o miesiąc - na
3 listopada.

Potencjalni dostawcy systemu szkolenia pilotów wojskowych i nowego samolotu treningowego mają więcej czasu na składanie wstępnych ofert - MON przesunęło termin o miesiąc - na 3 listopada.

O zmianie terminu departament zapatrywania sił zbrojnych informuje na stronie biuletynu informacji publicznych MON. Resort nie podaje powodu przesunięcia terminu, według nieoficjalnych informacji uzyskanych przez PAP, miałoby ono nastąpić na prośbę jednego z oferentów. Zdaniem redaktora naczelnego miesięcznika "Raport" Grzegorza Hołdanowicza należało się liczyć z przesunięciem terminu.

,"Mimo że nie chodzi o oferty ostateczne, lecz wstępne, był to skrajnie trudny termin do dotrzymania. Postępowanie dotyczy nie tylko samolotu, ale całego systemu, więc uczestniczy w nim wiele podmiotów i złożenie oferty wymaga czasu" - powiedział PAP Hołdanowicz.

Przetarg na dostawę 16 fabrycznie nowych samolotów klasy LIFT (lead in fighter trainer) wraz z systemem szkolenia, w tym symulatorem, trenażerami, makietami podzespołów samolotu, wyposażeniem sal wykładowych oraz systemem logistycznym do obsługi samolotów rozpoczął się na początku września.

Wstępne wymagania - które jak zastrzega MON mogą się jeszcze zmienić - dotyczą m.in. zasięgu, manewrowości, systemu nawigacji i wykrywania celów, walki radioelektronicznej i uzbrojenia. Zgodnie z założeniami samoloty miałyby zostać dostarczone do Dęblina do końca 2015 roku.

Wiadomo, że do przetargu staną brytyjski koncern BAE Systems oferujący najnowszą wersję samolotu Hawk, włoska Alenia Aermacchi z M-346 i koreański wytwórca KAI z opracowanym wspólnie z amerykańskim koncernem Lockheed Martin (producentem F-16) samolotem szkolno-bojowym T-50.

Obecnie polscy piloci wojskowi szkolą się na turbośmigłowych Orlikach i odrzutowych Iskrach, które m.in. z powodu wyposażenia kabiny nie nadają się do szkolenia i lotów treningowych dla pilotów F-16. Piloci tych myśliwców szkolą się w USA, po powrocie do kraju wykonują loty samolotami F-16.

Samolot klasy LIFT pozwala nie tylko przygotowywać pilotów do obsługi samolotów bojowych, ale także wykonywać loty szkoleniowe na samolotach niemal tak samo skonfigurowanych, lecz tańszych w eksploatacji niż maszyny czysto bojowe.(PAP)

brw/ drag/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)