Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sejm: komisja infrastruktury rozpatrzyła poprawki do ustawy o drogach

0
Podziel się:

Sejmowa komisja infrastruktury rozpatrywała w czwartek poprawki zgłoszone w
drugim czytaniu do projektu ustawy dotyczącej zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej.
Posłowie komisji zaopiniowali pozytywnie sześć poprawek, głównie legislacyjnych.

Sejmowa komisja infrastruktury rozpatrywała w czwartek poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do projektu ustawy dotyczącej zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Posłowie komisji zaopiniowali pozytywnie sześć poprawek, głównie legislacyjnych.

Chodzi o projekt nowelizacji sześciu ustaw - w tym ustawy o drogach publicznych - który ma wdrożyć do polskiego prawa zapisy unijnej dyrektywy z 2008 r. o zarządzaniu bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. W dyrektywie opisano procedury, których stosowanie ma zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej - chodzi zarówno o drogi znajdujące się na etapie projektu, budowy, jak i użytkowania. W Polsce do transeuropejskiej sieci drogowej należy ok. 4,8 tys. km dróg, którymi zarządzają: generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad oraz prezydenci miast na prawach powiatu.

Podczas prac parlamentarnych posłowie komisji infrastruktury doprecyzowali zawarte w rządowym projekcie nowelizacji definicje odnoszące się do oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego, definicje audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych, a także klasyfikacji odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej.

Ponadto projekt przewiduje konieczność czterokrotnego przeprowadzenia audytu przy budowie nowych odcinków dróg: na etapie koncepcji, projektu, po wybudowaniu, ale przed dopuszczeniem ruchu oraz w ciągu pierwszych dwunastu miesięcy ruchu na danej drodze. Propozycja rządowa zakładała, że zarządca drogi może utworzyć komórki odpowiedzialne za audyt. Posłowie uznają jednak, że czwarty audyt - po oddaniu drogi do użytku - powinien być przeprowadzany przez audytora zewnętrznego, niezależnego od zarządcy drogi.

Podczas drugiego czytania w środę posłowie zaproponowali wprowadzenie do projektu kolejnych jedenastu poprawek, ale komisja przyjęła tylko sześć z nich. Mają one charakter głównie legislacyjny i redakcyjny.

Dyrektywa, którą nowelizacja ma wprowadzić do polskiego prawa, zakłada, że państwa członkowskie UE wdrożą jej zapisy najpóźniej do 19 grudnia 2010 r. W marcu 2011 r. media informowały, że Polska może stracić nawet 46 mld zł unijnego dofinansowania na budowę dróg, bo jej nie wprowadziła. Ówczesny minister infrastruktury Cezary Grabarczyk mówił, że nie ma takiego zagrożenia, a generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad stosuje w praktyce zapisy dyrektywy, choć formalnie nie została ona wdrożona.

Projektem wdrażającym dyrektywę do polskiego prawa rząd zajmował się już w sierpniu 2011 r., jednak Sejm poprzedniej kadencji nie zdążył uchwalić tych zmian. Dlatego rząd zajął się projektami jeszcze raz i przyjął je w grudniu ub.r. (PAP)

her/ je/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)