Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sejm: Komisja Mniejszości do MEN ws. edukacji wielokulturowej

0
Podziel się:

O kształtowanie postaw tolerancji, przekazywanie wiedzy niezbędnej do
współistnienia z członkami odmiennych kultur i odrzucanie negatywnych stereotypów narodowościowych
apelują do ministra edukacji członkowie sejmowej Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych w
przyjętym w środę dezyderacie.

O kształtowanie postaw tolerancji, przekazywanie wiedzy niezbędnej do współistnienia z członkami odmiennych kultur i odrzucanie negatywnych stereotypów narodowościowych apelują do ministra edukacji członkowie sejmowej Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych w przyjętym w środę dezyderacie.

W czasie posiedzenia przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki przedstawili informację na temat wsparcia finansowego organizacji mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym kaszubskim udzielonego w latach 2012-2013.

"Przepisy ustawy nie ustanawiają do dyspozycji ministra edukacji odrębnych środków finansowych na wsparcie finansowe organizacji mniejszości narodowych i etnicznych. Wyjątkiem jest możliwość dofinansowania podręczników szkolnych i książek pomocniczych do kształcenia uczniów w zakresie niezbędnym do podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, a także wyodrębnione środki na realizację zadań edukacyjnych na rzecz społeczności romskiej i działania na rzecz tożsamości kulturowej mniejszości" - mówił sekretarz stanu w MEN Maciej Jakubowski.

W 2012 r. resort edukacji przeznaczył blisko 660 tys. zł na dofinansowanie podręczników dla uczniów z mniejszości litewskiej, kaszubskiej, łemkowskiej i białoruskiej. Prawie 60 tys. zł przekazano organizacjom mniejszości na sfinansowanie publikacji o charakterze edukacyjnym. Związki romskie wsparto kwotą 52 tys. zł, o stowarzyszenia podejmujące zadania służące kultywowaniu języka i tradycji mniejszości - ponad 45 tys. zł. Dotacje otrzymały również organizacje słowackie, żydowskie i ukraińskie.

Dyrektor Departamentu Dziedzictwa Kulturowego w MKIDN Jacek Miler podkreślił, że wsparcie, jakie mniejszości mogą otrzymywać z resortu kultury pochodzi z programów operacyjnych ministra. "W latach 2012-2013 na dofinansowanie mniejszości Ministerstwo Kultury przeznaczyło ponad 8,6 mln zł przy czym trzeba zaznaczyć, że te środki są przyznawane w trybie konkursowym i o ich otrzymaniu decyduje wartość merytoryczna czy artystyczna projektu, a nie przynależność do mniejszości" - zaakcentował Miler.

MKIDN dotacje w latach 2012-2013 przyznał m.in. na X Dyktando Kaszubskie, "Kalejdoskop kultur w wielokulturowym Wrocławiu", XV Festiwal Kultury Żydowskiej Simcha, budowę Centrum Edukacji i Kultury Muzułmańskiej Tatarów Polskich, XXV Międzynarodowe Spotkania Zespołów Cygańskich czy renowację nagrobków Ormian polskich.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Sportu Katarzyna Sobierajska poinformowała, że żadna organizacja mniejszości narodowych i etnicznych nie była bezpośrednim podmiotem otrzymującym wsparcie finansowe ze środków resortu. Dotacje otrzymały natomiast jednostki samorządu terytorialnego z województwa pomorskiego realizujące inwestycje sportowe zlokalizowane na terenie zamieszkałym przez społeczność posługującą się językiem kaszubskim.

"Ogółem kwota wsparcia wyniosła tu blisko 6,5, mln zł. W zakresie turystyki organizacje mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujące się językiem kaszubskim nie złożyły w latach 2012-2013 wniosków o dofinansowanie zadań publicznych" - powiedziała Sobierajska zaznaczając, że corocznie przez resort ogłaszany jest otwarty konkurs ofert dla organizacji pozarządowych na realizację zadań publicznych z zakresu turystyki na dany rok.

Po wysłuchaniu informacji przedstawionych przez przedstawicieli resortów posłowie jednogłośnie przyjęli skierowany do ministra edukacji narodowej dezyderat w sprawie edukacji wielokulturowej. Apelują w nim o profesjonalną edukację, która pozwoli kształtować postawy tolerancji, przekazywać wiedzę niezbędną do zgodnego współistnienia z przedstawicielami odmiennych kultur i odrzucanie negatywnych stereotypów narodowościowych. W ich ocenie ważne, by minister edukacji traktował edukację wielokulturową i regionalną jako jeden z priorytetów edukacji powszechnej, uwrażliwiał w tej kwestii nauczycieli i kuratorów oświaty oraz dbał, by w podręcznikach szkolnych pojawiały się odpowiednie treści. (PAP)

akn/ ls/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)