Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sejmowa komisja za rządowymi propozycjami dla kolei

0
Podziel się:

Wzmocnienie kompetencji Urzędu Transportowego i udzielenie gwarancji Skarbu
Państwa dla kredytu na inwestycje w linie kolejowe - to rządowe propozycje mające usprawnić
działanie rynku kolejowego, które w czwartek zyskały akceptację komisji infrastruktury.

Wzmocnienie kompetencji Urzędu Transportowego i udzielenie gwarancji Skarbu Państwa dla kredytu na inwestycje w linie kolejowe - to rządowe propozycje mające usprawnić działanie rynku kolejowego, które w czwartek zyskały akceptację komisji infrastruktury.

Posłowie rozpatrywali dwa rządowe projekty nowelizacji ustaw kolejowych. Pierwszy - projekt noweli ustawy o transporcie kolejowym - zakłada zwiększenie kompetencji prezesa UTK, by mógł realnie wpływać na rynek. Drugi projekt - czyli nowela ustaw o Funduszu Kolejowym i transporcie kolejowym - daje zarządzającej infrastrukturą kolejową spółce PKP PLK możliwość zaciągania kredytów i pożyczek i emitowania obligacji na finansowanie inwestycji.

Projekt noweli zwiększającej uprawnienia Urzędu Transportu Kolejowego zakłada, że prezes Urzędu będzie mógł nakładać kary na przewoźników oraz nadzorować układanie i wprowadzanie rozkładów jazdy. Posłowie wskazywali na konieczność znowelizowania ustawy jeszcze w tej kadencji. Nowela ma zapobiec takim sytuacjom jak w grudniu br. Na kolei zapanował wówczas chaos przy wprowadzaniu nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów. Przewoźnicy niemal do ostatniej chwili nie byli w stanie porozumieć się między sobą i ze spółką zarządzającą torami. Podróżni nie mogli zaś kupić biletów, bo połączenia nie były wprowadzone do systemu sprzedaży; nie mogli też uzyskać informacji na dworcach, zepsuła się wyszukiwarka połączeń. Do tego atak zimy powodował wielogodzinne opóźnienia i przestoje składów, które wyjechały na tory.

Posłowie wskazywali jednak, że nowela ma kilka braków. Za najważniejszy uznali brak zapisów wprowadzających kadencyjność prezesa UTK. Wskazywali, że jeżeli prezes Urzędu nie będzie powoływany na kadencję, to będzie narażony na naciski ze strony polityków i władz. Zdaniem posłów za zwiększeniem kompetencji UTK powinno iść także zwiększenie budżetu Urzędu. Przewodniczący komisji Zbigniew Rynasiewicz (PO) zapowiedział, że komisja będzie podejmować działania w tej sprawie.

Drugi projekt zmienia przepisy dotyczące Funduszu Kolejowego. Zgodnie z rządową propozycją, minister infrastruktury będzie mógł zwiększyć środki, które są w dyspozycji PKP PLK, na finansowanie wydatków bieżących spółki. Ponadto Skarb Państwa ma udzielić gwarancji na kredyt, jaki PKP PLK zaciągnie w EBI. Chodzi o 800 mln euro, za które PKP PLK sfinansuje wkład własny do inwestycji współfinansowanych z funduszy unijnych.

Nowela zapewnia też PKP PLK możliwość emitowania obligacji, z których mają być finansowane inwestycje. Jednak, jak informowali posłów przedstawiciele ministerstwa infrastruktury, na razie nie jest to brane pod uwagę - zgodnie z planami resortu PKP PLK ma zaciągnąć kredyt w EBI i spłacić go do 2044 r.

Oba projekty trafią teraz na posiedzenie plenarne Sejmu.

Trzeci z rozpatrywanych w czwartek przez komisję projektów - dotyczący interoperacyjności systemu kolei na terytorium Polski, czyli zdolności systemu kolei do bezpiecznego i niezakłóconego ruchu pociągów - posłowie skierowali do podkomisji. (PAP)

her/ je/ woj/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)