Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sejmowe komisje przyjęły sprawozdanie ws. projektu ustawy o SIO

0
Podziel się:

Sejmowe Komisje: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego
i Polityki Regionalnej przyjęły w środę sprawozdanie podkomisji, dotyczące rządowego projektu nowej
ustawy o Systemie Informacji Oświatowej.

Sejmowe Komisje: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przyjęły w środę sprawozdanie podkomisji, dotyczące rządowego projektu nowej ustawy o Systemie Informacji Oświatowej.

Projekt trafi teraz na obrady plenarne Sejmu.

Za przyjęciem sprawozdania podkomisji głosowało 28 posłów, 16 było przeciw, dwie osoby wstrzymały się od głosu.

System Informacji Oświatowej funkcjonuje od 2005 r. Tworzy go baza danych SIO i lokalne bazy danych. Zadaniem systemu jest gromadzenie i przetwarzanie danych statystycznych o szkołach i placówkach oświatowych, uczniach, słuchaczach, wychowankach i absolwentach. System obejmuje też dane o nauczycielach, wychowawcach i innych pracownikach oświaty, a także dane dotyczące spełniania obowiązku nauki. Dane zbierane w SIO stanowią podstawę np. do podziału subwencji oświatowej między samorządy i ustalania wysokości wynagrodzeń nauczycieli.

Jednak według MEN, obecny system z punktu widzenia obowiązujących standardów jest przestarzały; nowy system ma ułatwić zarządzanie oświatą.

Jedna z głównych zaplanowanych zmian w zasadach działania Systemu Informacji Oświatowej ma doprowadzić do powstania rejestru publicznych i niepublicznych szkół i placówek oświatowych (RSPO), stanowiącego część nowej bazy danych SIO. Po umieszczeniu w RSPO każda z tych instytucji, dzięki współpracy z Głównym Urzędem Statystycznym, będzie niezawodnie identyfikowana w SIO poprzez numer REGON. Zapewni to większą wiarygodność informacji zgromadzonych w systemie.

Kolejna zmiana będzie polegała na gromadzeniu w bazie SIO jednostkowych danych dotyczących uczniów i nauczycieli, w tym danych osobowych. Dane dotyczące uczniów i nauczycieli podzielono na identyfikacyjne (PESEL, nazwisko, imię) i dziedzinowe, czyli inne dane. W przypadku uczniów będą to m.in. takie informacje, jak np. klasa, do której uczeń uczęszcza, jakiego języka obcego się uczy, czy ma kartę rowerową, czy jest pod opieką poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Dane identyfikacyjne i dziedzinowe o dzieciach, uczniach, słuchaczach i wychowankach będą gromadzone w bazie danych SIO w postaci odrębnych zbiorów danych o uczniach. Przewidziano też uzupełnianie ich przez okręgowe komisje egzaminacyjne o wyniki egzaminów zewnętrznych. Oznacza to stworzenie możliwości dokumentowania kompletnej ścieżki edukacyjnej uczniów. Z kolei dane identyfikacyjne i dziedzinowe o nauczycielach, wychowawcach i innych pracownikach pedagogicznych gromadzone będą w formie zbiorów danych o nauczycielach. Zbiór danych ucznia i nauczyciela będzie identyfikowany w bazie danych SIO przez PESEL oraz imię i nazwisko.

Oznacza to odstąpienie od zasady gromadzenia w SIO danych zbiorczych (opisujących działalność szkół i placówek) na rzecz gromadzenia danych jednostkowych. Według MEN, taki mechanizm sprawi m.in., że subwencja oświatowa będzie kierowana do samorządów w precyzyjnie ustalonej wysokości.

Zbieranie danych jednostkowych o uczniach było podczas prac podkomisji oraz podczas prac połączonych komisji edukacji i samorządu terytorialnego nad sprawozdaniem krytykowane przez PiS. W ubiegłym tygodniu - na poprzednim posiedzeniu podkomisji posłowie odrzucili poprawkę PiS odchodzącą od zbierania danych jednostkowych o uczniach na rzecz danych liczbowych.

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapewnia, że dane zbierane przez SIO opisujące jednostkowo konkretne osoby będą podlegały ochronie danych osobowych.

Resort chce, by nowa ustawa o SIO ustawa weszła w życie z końcem października 2011 r. Przez pierwsze półtora roku oba systemy - obecne SIO i nowe SIO będą funkcjonowały równolegle. (PAP)

dsr/ abe/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)