Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Śląski samorząd opracował wieloletnią strategię rozwoju kultury

0
Podziel się:

Opracowana przez śląski samorząd "Strategia
rozwoju kultury dla województwa na lata 2006-2020" to pierwsza w
Polsce analiza sytuacji kultury w skali regionu, wskazująca
jednocześnie kierunki potrzebnych długoterminowych działań.

Opracowana przez śląski samorząd "Strategia rozwoju kultury dla województwa na lata 2006-2020" to pierwsza w Polsce analiza sytuacji kultury w skali regionu, wskazująca jednocześnie kierunki potrzebnych długoterminowych działań.

Jak wyjaśniła w czwartek podczas prezentacji dokumentu w Katowicach dyrektor wydziału kultury urzędu marszałkowskiego, Łucja Ginko, strategia "wskazuje obszary, które wymagają interwencji, by w województwie nie było stereotypowej pustyni kulturalnej".

Jako szczególnie ważne dla rozwoju woj. śląskiego uznano w strategii projekty edukacji kulturowej, zachęcające do uczestnictwa w kulturze, utrwalające i rozpowszechniające regionalną tradycję, a także wykorzystujące elementy kultury do podnoszenia jakości życia.

Dokument zawiera m.in. analizę kultury w regionie w odniesieniu do reszty kraju. Wynika z niej m.in., że woj. śląskie zajmuje trzecie miejsce w Polsce pod względem wydatków na kulturę, natomiast pierwsze pod względem absorpcji środków unijnych na cele kulturalne.

Śląskie zajmuje drugie miejsce w Polsce pod względem liczby teatrów, kin i bibliotek, a trzecie - organizowanych przedstawień i koncertów. Przoduje pod względem liczby bibliotek dla dzieci, posiada także największy księgozbiór w Polsce. Dużą wartość mają śląskie zabytki techniki i obiekty poprzemysłowe.

Jako kulturalne słabości regionu strategia wymienia m.in. bardzo zły stan zabytków i - ogólnie - obiektów kulturalnych oraz stosunkowo niską kompetencję kulturową jego mieszkańców. Konieczne jest - zdaniem twórców strategii - nauczenie mieszkańców regionu potrzeby korzystania z kultury - poprzez aktywną promocję i ułatwianie dostępu.

Zdaniem Ginko, atutem Górnego Śląska jest jego silna tożsamość regionalna. Jako jedną z możliwości jej wykorzystania wskazała zestawienie kreatywności regionalnych artystów z potencjałem małej i średniej przedsiębiorczości.

W pracach nad przygotowaniem ponadstustronicowej strategii uczestniczyli m.in. przedstawiciele środowisk twórczych, instytucji kultury oraz osób administrujących kulturą w województwie śląskim.

Strategia w założeniu jej twórców jest rozwinięciem Regionalnego Programu Operacyjnego woj. śląskiego na lata 2007- 2013, który może umożliwić pozyskanie części środków na cele realizowane na jej podstawie. W ten sposób powstanie m.in. nowa siedziba Muzeum Śląskiego w Katowicach. Koszt opracowania dokumentu wyniósł ok. 60 tys. zł. (PAP)

mtb/ oln/ tot/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)