Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Śląskie: Będzie remont linii kolejowej Rybnik-Chałupki

0
Podziel się:

Za dwa lata pociągi między Rybnikiem i Wodzisławiem Śląskim mają jeździć z
prędkością do 80 km/h, zamiast 20-40 km/h, jak obecnie. Poprawa stanu linii na kolejnym odcinku -
do granicy państwa w Chałupkach - umożliwi tam powrót pociągów pasażerskich.

Za dwa lata pociągi między Rybnikiem i Wodzisławiem Śląskim mają jeździć z prędkością do 80 km/h, zamiast 20-40 km/h, jak obecnie. Poprawa stanu linii na kolejnym odcinku - do granicy państwa w Chałupkach - umożliwi tam powrót pociągów pasażerskich.

Zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzi przetarg na zaprojektowanie i wykonanie prac mających poprawić stan techniczny linii kolejowych nr 140 i 158 na odcinku Rybnik-Chałupki.

Chodzi o ważne połączenie Katowic przez Rybnik i Wodzisław Śląski z granicą państwa w Chałupkach i dalej - z Bohuminem, Ostrawą i czeską siecią kolejową. Przed rokiem, wraz z przejęciem połączeń kolejowych w regionie przez Koleje Śląskie, zrezygnowano z uruchamiania pociągów osobowych między Wodzisławiem a Chałupkami. Powodem był katastrofalny stan infrastruktury skutkujący odpływem pasażerów z bardzo wolno jeżdżących pociągów.

We wrześniu ub. roku inwestycja, o którą od lat apelowały m.in. lokalne samorządy, zyskała unijne dofinansowanie. Projekt o wartości 140,4 mln zł (w tym 98 mln zł z UE) trafił wówczas na listę podstawową programu Infrastruktura i Środowisko. W kwietniu br. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach zdecydowała, że do rozpoczęcia robót nie jest konieczne opracowanie czasochłonnego raportu środowiskowego.

W maju o zbliżającej się rewitalizacji połączenia, które będzie m.in. pełniło funkcję trasy objazdowej dla międzynarodowej linii E65 Katowice-Zebrzydowice-Ostrawa, mówił wiceminister infrastruktury Andrzej Massel. Przetarg na zaprojektowanie i wykonanie remontu PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły w ub. tygodniu. Wykonawcy mogą składać oferty do 15 listopada.

Zgodnie z zamówieniem PKP PLK, poprawa sprawności funkcjonowania transportu kolejowego na tym odcinku ma nastąpić m.in. poprzez likwidację ograniczeń prędkości, wynikających ze złego stanu infrastruktury. Według informacji starostwa powiatowego w Wodzisławiu Śląskim, które - obok innych jednostek samorządu z regionu - od kilku lat lobbowało za rewitalizacją linii, prace obejmą remont lub wymianę torów i podtorza, sieci trakcyjnej, peronów, rowów i odwodnienia, sygnalizacji, obiektów inżynieryjnych i infrastruktury zabezpieczającej na całym odcinku.

Pierwotnie wraz z remontem linii kolejowej planowano budowę w pobliżu zlikwidowanego dworca autobusowego w Wodzisławiu nowego przystanku kolejowego "Wodzisław Śląski Centrum". Ostatecznie przyszłość tego przedsięwzięcia nie jest jasna - środki na opracowanie dokumentacji wodzisławscy radni przenieśli ostatnio na inne zadania.

Zgodnie z planami PKP PLK roboty budowlane mają ruszyć w 2014 r. Ruch kolejowy podczas remontu ma między Rybnikiem a Wodzisławiem odbywać się jednym torem, prace między Wodzisławiem i Chałupkami mają być prowadzone jednocześnie na obu torach. Inwestycja powinna zakończyć się do 31 października 2015 r.(PAP)

mtb/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)