Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Śląskie: GDDKiA ma projekt A1 na północ od Pyrzowic

0
Podziel się:

Katowicki oddział GDDKiA ma projekt budowlany autostrady A1 na północ od
Pyrzowic - w granicach woj. śląskiego. Obecnie drogowcy aktualizują część dotyczącą ochrony przed
hałasem. Spodziewają się uzyskać zgody na budowę do połowy roku.

Katowicki oddział GDDKiA ma projekt budowlany autostrady A1 na północ od Pyrzowic - w granicach woj. śląskiego. Obecnie drogowcy aktualizują część dotyczącą ochrony przed hałasem. Spodziewają się uzyskać zgody na budowę do połowy roku.

Nie oznacza to na razie rozpoczęcia budowy autostrady w tym terminie. Według ostatnich informacji ministra transportu z października ub. roku, w 2013 r. ma ruszyć przetarg na brakujący odcinek między Tuszynem (Łódzkie) a Pyrzowicami (Śląskie).

Cały nieistniejący na razie odcinek A1 z Tuszyna do Pyrzowic podzielony jest na trzy części. Powstawanie dwóch z nich (część II - od granicy woj. łódzkiego i śląskiego do węzła Zawodzie pod Częstochową oraz część III - od węzła Zawodzie do węzła Pyrzowice) koordynuje katowicki oddział Dyrekcji.

Umowy na wykonanie dokumentacji projektowej dla obu tych części podpisano w lutym 2011 r. Obie umowy - prócz wykonania dokumentacji - obejmują pełnienie nadzoru autorskiego. Są warte odpowiednio 7,2 i 7,1 mln zł.

Wykonawcą dokumentacji liczącego 42,8 km odcinka od granicy województw do Zawodzia została spółka Tebodin Poland. Umowę na projekt i nadzór dla 31,9-kilometrowego odcinka Zawodzie-Pyrzowice podpisano ze spółką Mosty Katowice.

"Obecnie projekt budowlany jest gotowy. Dla elementów ochrony przed hałasem projektanci aktualizacją dokumentację - w związku z wejściem w życie nowego rozporządzenia" - przekazała PAP w piątek rzeczniczka katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Dorota Marzyńska-Kotas.

Jak zaznaczyła, katowicki oddział GDDKiA spodziewa się uzyskać decyzje o zgodzie na realizację inwestycji: dla części II - pod koniec drugiego kwartału, a dla części III - na przełomie pierwszego i drugiego kwartału.

Prócz tego, w ramach przygotowania budowy A1, na odcinku od granicy z woj. łódzkim do miejscowości Rząsawa wykonano już badania archeologiczne sondażowe i wykopaliskowe na trzech stanowiskach: nieopodal miejscowości Wikłów, Kruszyna i Grabowa.

W umowach na dokumentację śląskich odcinków przewidziano szacunkowy 4,5-letni termin budowy trasy. Jednak według niedawnych zapowiedzi ministra transportu Sławomira Nowaka całą autostradą A1 z północy na południe powinniśmy pojechać w 2016 r.

W końcu października ub. roku Nowak poinformował, że trwają prace nad przygotowaniem finansowania budowy ponad 180-kilometrowego odcinka A1 z Pyrzowic do Tuszyna pod Łodzią (do realizacji pozostanie jeszcze krótszy odcinek z Tuszyna do Strykowa) ze środków pozabudżetowych, z wykorzystaniem rządowego programu Inwestycje Polskie.

Przetarg na odcinek między Tuszynem a Pyrzowicami ma być rozpisany w 2013 r. Nie sprecyzowano, od którego miejsca rozpocznie się budowa. Pod koniec grudnia sejmik woj. śląskiego w specjalnej uchwale zaapelował, by budowa brakującego odcinka A1 rozpoczęła się od Pyrzowic.

Radni argumentowali, że po doprowadzeniu A1 w woj. śląskim do Pyrzowic, dalej na północ kierowcy nadal muszą jechać drogą krajową nr 1, co "sprawia powstawanie ogromnych trudności w płynnym przemieszczaniu się tranzytem" przez region. Jednym z argumentów jest także to, że częścią trasy jest długo oczekiwana obwodnica Częstochowy, czyli odcinek od węzła Zawodzie do Rząsawy. A1 ma umożliwić wyprowadzenie ciężkiego ruchu tranzytowego z centrum tego miasta.

Od początku grudnia samochody osobowe mogą już przejechać autostradą A1 od granicy z Czechami w pobliże lotniska w Pyrzowicach, choć po drodze trzeba objechać nadal budowany most w Mszanie, zjeżdżając z autostrady na ok. 10 km. Przejezdność trasy od granicy wpłynęła na zwiększenie ruchu na śląskim odcinku A1. (PAP)

mtb/ je/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)