Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Śląskie: Od niedzieli Koleje Śląskie z nowym rozkładem

0
Podziel się:

Od niedzieli na wszystkich liniach woj. śląskiego dotychczasowe pociągi
Przewozów Regionalnych zastąpią składy samorządowych Kolei Śląskich. Zmiany następują wraz z
wprowadzeniem w całym kraju nowego kolejowego rozkładu jazdy.

Od niedzieli na wszystkich liniach woj. śląskiego dotychczasowe pociągi Przewozów Regionalnych zastąpią składy samorządowych Kolei Śląskich. Zmiany następują wraz z wprowadzeniem w całym kraju nowego kolejowego rozkładu jazdy.

Swój własny rozkład ułożyły też Koleje Śląskie. Na podstawie umowy zawartej z firmą przez samorząd regionu od niedzieli spółka ma uruchamiać dziennie 629 pociągów (w 57 tzw. obiegach); obecnie po torach woj. śląskiego jeździ ich ok. 480. Na terenie woj. śląskiego w 2013 r. pociągi spółki przejadą 9,85 mln tzw. pociągokilometrów; łącznie z odcinkami poza regionem będzie to 10,3 mln pociągokilometrów.

Rozkład Kolei Śląskich będzie pierwszym w Polsce cyklicznym rozkładem przewoźnika jeżdżącego po ogólnodostępnych torach PKP PLK. Na podstawowych liniach Częstochowa - Gliwice, Rybnik - Katowice, Żywiec - Częstochowa i Tychy - Sosnowiec pociągi mają jeździć co pół godziny lub godzinę; na liniach drugorzędnych co godzinę lub dwie. Na liniach lokalnych ma kursować co najmniej 6-8 par pociągów dziennie.

Zwiększona zostanie pojemność składów na głównej linii Częstochowa - Gliwice, a na połączenia z Katowic do Bielska-Białej i Rybnika wyjedzie największa liczba pociągów w historii - odpowiednio 24 pary i 18 par. Na kluczowym odcinku Gliwice - Katowice w dni robocze jeździć będzie ponad 40 par pociągów, a na odcinku Częstochowa - Katowice - ponad 30 par.

Dzięki bezpośrednim połączeniom, a także lepszemu taborowi - Koleje skrócą dotychczasowe czasy przejazdu, np. między Żywcem i Częstochową o 45 min. (do tej pory połączenie z przesiadką), a między Katowicami i Bielskiem-Białą o ok. 20 min. (przejazd m.in. dzięki składom z silnymi lokomotywami Traxx będzie trwał ok. 1 godz.). Aby przyspieszyć przejazdy na dłuższych relacjach (np. Katowice - Bielsko-Biała) część pociągów nie będzie zatrzymywała się na wszystkich przystankach. Tak będzie np. w przypadku odcinków objętych też połączeniami aglomeracyjnymi (np. Szybkiej Kolei Regionalnej Tychy - Sosnowiec).

Poza niedostępnymi dotąd połączeniami bezpośrednimi (np. Racibórz - Częstochowa) pasażerów ma przyciągać m.in. oferta na słabo obłożonych do tej pory trasach, np. modernizowanej obecnie linii Częstochowa - Lubliniec (na razie co 2 godz. za 7 zł).

Za kryterium obsługi linii Koleje Śląskie przyjęły możliwość osiągnięcia tzw. prędkości handlowej (czyli średniej, łącznie z postojami na przystankach) rzędu 40-70 km/h, co najmniej 30 km/h. W tych ramach nie zmieściła się linia z Wodzisławia Śląskiego do Chałupek. Spółka PKP PLK zobowiązała się do rozpoczęcia tam remontu w 2013 r.; połączenie mogłoby wówczas powrócić do rozkładu w 2014 r.

Na styku województw większość pociągów nie pojedzie w dotychczasowych długich relacjach (np. pociągi z Gliwic dojadą do Kędzierzyna-Koźla zamiast do Opola). To efekt konieczności zawarcia przez samorząd woj. śląskiego porozumień z sąsiednimi regionami, które korzystają z usług Przewozów Regionalnych. W większości przypadków nie udało się utrzymać dotychczasowych połączeń, a pasażerowie przesiadać się będą na stacjach w pobliżu granic województw.

Ceny w pociągach Kolei Śląskich mają być niższe niż w PR, np. bilet na trasę Katowice - Bielsko-Biała ma kosztować 12 zł zamiast 13,50 zł. Wprowadzone będą m.in. bilety strefowe, a także sieciowe, np. jednodniowe na cały region za 26 zł, oraz miesięczne. Bilety mają być tanie tam, gdzie pociągi - ze względu na stan infrastruktury - jadą wolno (np. Katowice - Oświęcim 5 zł, obecnie 9 zł). Przewidziany głównie dla firm kwartalny bilet sieciowy imienny ma kosztować 880 zł, a roczny bilet sieciowy na okaziciela - 5 tys. zł.

Bilety w pełnej ofercie od 9 grudnia będą dystrybuowane przez sieć 34 kas stacjonarnych. Uproszczona oferta biletów jednorazowych będzie dostępna także w 55 punktach ajencyjnych pod nazwą Szybki Bilet (w punktach handlowych w pobliżu stacji i przystanków kolejowych) oraz 32 automatach z biletami. Bilety będzie też można kupować przez internet i telefon komórkowy oraz poprzez prawie 400 terminali, które ma obsługa pociągów.(PAP)

mtb/ amac/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)