Dworzec kolejowy w Gliwicach zostanie przebudowany ze środków z bieżącego okresu programów unijnych. Oznacza to, że przebudowa musi zakończyć się w 2015 r. Polskie Koleje Państwowe przygotowują już przetarg na wybór projektanta - wynika z informacji PKP.
Chodzi o unijny projekt "Przebudowa kompleksu dworcowego Gliwice", który w listopadzie ub. roku przesunięty z listy projektów rezerwowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na listę podstawową. Aby zmieścić się w bieżącej edycji programu, przebudowa dworca powinna zakończyć się w 2015 r.
Po przesunięciu projektu PKP SA rozpoczęły procedurę środowiskową i zamówiły studium jego wykonalności. Dokument ten miał określić m.in. czy inwestycja jest możliwa jeszcze w ramach bieżącego okresu programów unijnych.
Wykonawca studium, konsorcjum firm Systra i BBF, przekazał je kolejarzom na początku czerwca. Jak poinformowała PAP w piątek Paulina Jankowska z zespołu prasowego PKP SA, dobiega już końca analiza tego dokumentu, a w przygotowaniu jest postępowanie przetargowe na wybór projektanta.
"Projekt będzie realizowany w obecnej perspektywie" - zapewniła Jankowska.
Zgodnie z wcześniejszymi założeniami dworzec ma być przebudowany w latach 2014-2015 kosztem 170,8 mln zł, z czego 83,7 mln zł to dofinansowanie unijne. Inwestor, czyli Polskie Koleje Państwowe SA, zaplanował m.in. przebudowę wnętrz istniejącego budynku dworca oraz modernizację infrastruktury torów i peronów.
Budynek gliwickiego dworca został wybudowany w latach 1924-1925. Według właściciela średnio w ciągu roku korzysta z niego ponad 5,7 mln podróżnych. W ostatnich latach obiekt nie był odnawiany. Wcześniejsze, niezrealizowane, plany PKP SA zakładały jego modernizację w latach 2011-2013. Koszty szacowano na ok. 30 mln zł.
Zapowiadany wówczas zakres prac miał objąć budynek dworca wraz z placem dworcowym. W ramach tych prac przewidywano m.in. odnowienie elewacji budynku wraz z wymianą drzwi i okien, wymianę instalacji, a także zmianę aranżacji przestrzeni ogólnodostępnych.
Wewnątrz obiektu planowano zmianę układu pomieszczeń ogólnodostępnych m.in. poprzez połączenie obu holi dworca - wykorzystywanych obecnie przez PKP i PKS. Zapowiadano też utworzenie nowej strefy oczekiwania dla podróżnych, wprowadzenie ujednoliconego systemu identyfikacji wizualnej i dostosowanie obiektu do potrzeb niepełnosprawnych.
Obecny projekt unijny - prócz przebudowy budynku dworca - obejmuje także infrastrukturę torowo-peronową i przejścia podziemne.(PAP)
mtb/ mab/