Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Śląskie: Wydłuży się budowa węzła "jedynki" i obwodnicy Pszczyny

0
Podziel się:

Co najmniej do wiosny 2014 r. potrwa budowa węzła drogi krajowej nr 1 i
północnej obwodnicy Pszczyny. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach zapowiada jednak, że być może
nowy węzeł będzie przejezdny jeszcze w tym roku.

Co najmniej do wiosny 2014 r. potrwa budowa węzła drogi krajowej nr 1 i północnej obwodnicy Pszczyny. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach zapowiada jednak, że być może nowy węzeł będzie przejezdny jeszcze w tym roku.

To element jednej z największych inwestycji drogowych samorządu regionu w ostatnich latach. Wraz z powstającą obwodnicą Pszczyny ułatwi ominięcie tego miasta kierowcom, którzy chcą jechać drogą nr 935 w stronę Żor, Rybnika i Raciborza. Obecnie droga 935 to jedna z najruchliwszych regionalnych tras w regionie, co wywołuje długie korki w godzinach szczytu w Pszczynie.

Umowę z wykonawcą węzła obwodnicy i "jedynki" podpisano w grudniu 2011 r. Pierwotnie obiekt miał powstać do końca września 2013 r., a jego otwarcie zaplanowano na listopad. Wiosną okazało się jednak, że projektant węzła popełnił błąd, zakładając zbyt małe obciążenia dla części konstrukcji. W konsekwencji trzeba wybudować od nowa dwie podpory i wzmocnić inne elementy.

Przez kilka miesięcy Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, który koordynuje inwestycję, negocjował z projektantem - firmą Egis Poland oraz wykonawcą - firmą Mota-Engil Central Europe.

Jak poinformował PAP w środę Ryszard Pacer z Zarządu Dróg Wojewódzkich, ostatecznie doszło do porozumienia z projektantem w sprawie usunięcia błędów w dokumentacji, a także z dotychczasowym wykonawcą, któremu powierzono wykonanie prac naprawczych.

Prace zostały zamówione w trybie "z wolnej ręki", ponieważ - jak zaznaczył Pacer - w razie prowadzenia ich przez innego wykonawcę trudno byłoby je oddzielić od podstawowego kontraktu. To skomplikowałyby m.in. kwestie gwarancji.

Choć pierwotnie termin budowy węzła określono na 30 września, umowa z wykonawcą będzie aneksowana - do wiosny 2014 r. "Umówiliśmy się z wykonawcą, że tak zorganizuje prace, by spróbować uzyskać przejezdność całego węzła jeszcze w tym roku" - zapowiedział Pacer.

Przy wartości kontraktu ok. 52 mln zł brutto, dodatkowe prace naprawcze będą kosztowały ok. 6,8 mln zł. Na razie nie jest jasne, kto ostatecznie pokryje ich koszt. Inwestor sygnalizuje, że może dochodzić tych pieniędzy od projektanta na drodze sądowej.

Węzeł, który powstaje w północnej części Pszczyny - w rejonie skrzyżowania z ul. Katowicką - to pierwsza część budowy miejskiej obwodnicy. W osobnym kontrakcie realizowana jest jej pozostała część. Jednojezdniowa droga o długości ok. 4,25 km, od "jedynki" do skrzyżowania z drogą nr 935 na granicy Pszczyny i Suszca, ma być gotowa do listopada 2013 r.

Przedłużająca się budowa węzła pszczyńskiej obwodnicy powoduje utrudnienia w ruchu na "jedynce". Choć sama dwupasmowa trasa nie została zamknięta, ruch podczas budowy został tam przeorganizowany - ostatnio jezdnie były tam zwężane do jednego pasa.

W pobliżu Pszczyny ruch na drodze nr 1 między Katowicami a Bielskiem-Białą jest również poważnie utrudniony w Tychach. W ostatnich dniach wykonawca przebudowy ok. 6,4 km trasy na terenie tego miasta zapowiedział wniosek o przedłużenie prac o ok. pół roku. Skutkująca poważnymi korkami, trwająca od grudnia 2011 r. inwestycja, pierwotnie miała zakończyć się przed 2014 r. (PAP)

mtb/ mki/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)