Związkowcy ze śląsko-dąbrowskiej Solidarności będą promować korzyści wynikające z kształcenia ustawicznego. To kolejny projekt społeczny związku finansowany ze środków unijnych.
"Chcemy mieszkańcom naszego regionu uświadomić, jak istotne jest w czasach szybko zmieniającej się gospodarki ciągłe poszerzanie swoich kwalifikacji i umiejętności zawodowych. Zwłaszcza w naszym regionie, który ma ambicje być jednym z centrów rozwoju cywilizacyjnego Polski i Europy" - wyjaśnił szef śląsko-dąbrowskiej Solidarności Piotr Duda.
Projekt skierowany jest do dwóch grup odbiorców: pracowników i pracodawców. "Tych pierwszych chcemy zachęcić do stałego, systematycznego, ale również przemyślanego podnoszenia swoich kwalifikacji. Niektórzy popełniają błąd myśląc, że po skończeniu szkoły i rozpoczęciu pracy nie muszą już się dokształcać" - zaznaczyła koordynatorka projektu Agnieszka Lenartowicz-Łysik.
Dodała, że jednym z głównych adresatów kampanii są kobiety. Wiele z nich - z różnych powodów - wcześniej niż planowało zakończyło edukację, ale nawet te, które skończyły szkoły średnie, mają kłopoty na rynku pracy. Z danych związkowców wynika, że wykształcenie średnie ogólne ma dwukrotnie więcej kobiet niż mężczyzn, a jest ono na rynku pracy traktowane często jako brak zawodu.
Program ma też przekonywać pracodawców, że inwestowanie w kadry prędzej czy później się zwróci, natomiast zaniedbania w tym zakresie mogą spowodować, że przedsiębiorstwo przestanie być konkurencyjne na rynku. "Pokażemy też pracodawców, którzy wspierają dokształcanie się pracowników. Takich firm, również w naszym regionie, jest coraz więcej" - zaznaczyła Lenartowicz-Łysik.
Na potrzeby projektu przygotowana zostanie m.in. strona internetowa www.ustawiczne.pl. Tam oraz w związkowych wydawnictwach i prasie prezentowane będą przykłady konkretnych ludzi, którzy zdecydowali się poszerzyć swoje kwalifikacje zawodowe, często wiele lat po skończeniu szkoły.
Na początku lipca odbędzie się duża konferencja regionalna i pięć lokalnych seminariów, promujących ideę kształcenia ustawicznego. Projekt zostanie uzupełniony trwającą od lipca do września regionalną kampanią medialną - idea nauki przez całe życie promowana będzie w radiu i telewizji oraz na billboardach. Przedsięwzięcie zakończy się w październiku.
To już kolejny projekt społeczny śląsko-dąbrowskiej Solidarności skierowany nie tylko do związkowców, a do wszystkich mieszkańców regionu. Jego koszt - w całości finansowany z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - to prawie 585 tys. zł. Związek ponownie współpracuje przy nim z Izbą Rzemieślniczą oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach.
Poprzednimi wspólnymi projektami obu organizacji były: "Pierwsza Szychta" z lat 2004-2008, która dała nowe zawody 110 bezrobotnym oraz "Promocja społecznej odpowiedzialności biznesu w województwie śląskim" z lat 2008-2009 - ucząca pracodawców dobrych wzorców.(PAP)
mtb/ bos/ mow/