Notowania

wiadomości
20.07.2012 19:15

Sobierajska: wyższe gwarancje biur podróży ochronią klientów

Podnoszenie gwarancji ubezpieczeniowych biur podróży jest jednym ze skutecznych sposobów na ochronę klientów po upadku touroperatora, by mieli oni m.in. zapewniony zwrot kosztów wyjazdu - uważa wiceminister sportu i turystyki Katarzyna Sobierajska.

Podziel się
Dodaj komentarz

Podnoszenie gwarancji ubezpieczeniowych biur podróży jest jednym ze skutecznych sposobów na ochronę klientów po upadku touroperatora, by mieli oni m.in. zapewniony zwrot kosztów wyjazdu - uważa wiceminister sportu i turystyki Katarzyna Sobierajska.

"Z naszego punktu widzenia, czyli administracji rządowej, to co możemy zrobić i do czego dążymy, to jest maksymalne zabezpieczenie interesów klientów, konsumentów branży turystycznej tak, aby na wypadek takich zdarzeń jak upadłość czy bankructwa biur podróży były one w 100 proc. zabezpieczane" - powiedziała w piątek Sobierajska podczas spotkania na temat kondycji biur podróży.

W jej ocenie nie ma takiego prawa, które uniemożliwiłoby albo skutecznie przeciwdziałałoby upadłościom i bankructwom jakiejkolwiek firmy i jakiejkolwiek branży. "To zjawisko miało, ma i na pewno mieć będzie miejsce w przyszłości" - podkreśliła.

"Aby uszczelnić system na tyle, by chronić klientów przed skutkami zjawisk, z którymi ostatnio mieliśmy do czynienia (...) jedynym skutecznym narzędziem jest podnoszenie gwarancji ubezpieczeniowych. Myślę, że są możliwe jeszcze inne rozwiązania, które w sposób skuteczny chroniłyby klientów na wypadek tego typu działań" - powiedziała.

Sobierajska dodała, że art. 5 ustawy o usługach turystycznych w pełni implementuje zapis dyrektywy unijnej dotyczącej zwrotu kosztów poniesionych przez klientów; dyrektywa określa obowiązki organizatora. Zgodnie z przepisami przedsiębiorcy prowadzący działalność organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego na wypadek swojej niewypłacalności wobec klientów, którzy wykupią u nich imprezy turystyczne, powinni zapewnić dostateczne zabezpieczenie umożliwiające zwrot nadpłaconych pieniędzy oraz powrót klienta z podróży. Wdrożenie zapisów art. 5 zawarte jest w rozporządzeniach ministra finansów z grudnia 2010 roku.

Przypomniała, że resort sportu i turystyki wspólnie z Ministerstwem Finansów pracują nad zmianami w rozporządzeniach ministra finansów z 16 grudnia 2010 r. w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Prace trwają też nad rozporządzeniem z grudnia 2010 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

W tej sprawie w tym tygodniu odbyło się spotkanie z udziałem minister sportu i turystyki Joanny Muchy, wiceminister Sobierajskiej oraz szefa resortu finansów Jacka Rostowskiego. Zmiany mają na celu ograniczenie nieuczciwych praktyk przedsiębiorców oraz poprawę zabezpieczenia interesów klientów biur podróży tak, by pomimo ogłoszenia upadłości czy zawieszenia działalności biura podróży jego klienci mieli pełną gwarancję zwrotu kosztów. Zaproponowane rozwiązania mają być poddane szczegółowym analizom a ich ostateczny kształt zostanie wypracowany przez oba resorty w trakcie kolejnych spotkań.

Od początku lipca trzy biura podróży zawiesiły swoją działalność. Sky Club złożył wniosek o upadłość; konieczne było zorganizowanie powrotu do kraju dla ponad 4,5 tys. poszkodowanych turystów. W ubiegłym tygodniu firma Alba Tour poinformowała o swoich problemach - w Egipcie w tym czasie przebywało kilkuset turystów, a ok. 3 tys. osób nie wyjedzie na wykupione wycieczki. W poniedziałek poinformowano z kolei o niewypłacalności firmy Africano Travel z Poznania, która współpracowała z Alba Tour. Z Egiptu do Polski sprowadzono już ponad 130 osób.

Gwarancje ubezpieczeniowe Sky Clubu opiewały na 25 mln zł. Zgodnie z danymi przedstawionymi dotychczas przez mazowiecki urząd marszałkowski, koszty powrotu klientów biura sięgnęły ok. 3 mln zł. Z gwarancji touroperatora będą też wypłacane odszkodowania dla poszkodowanych klientów biura. Do tej pory do urzędu marszałkowskiego wpłynęło już blisko 3 tys. wniosków w tej sprawie.

W przypadku biura Alba Tour - według wielkopolskiego urzędu marszałkowskiego - ubezpieczenie wynosi 209 tys. zł. Koszt transferu do Polski turystów z Egiptu to ok. 600 tys. zł. Gwarancje ubezpieczeniowe Africano Travel wynoszą zaś 180 tys. zł. Urząd ma nadzieję, że wystarczy to na opłacenie powrotu turystów do Polski. (PAP)

aop/ luo/ pad/ jra/

Tagi: wiadomości, pap
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz