Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sosnowiec: Szkoła zaopiekowała się ważącym 140 ton parowozem

0
Podziel się:

Ważący 140 ton parowóz z 1956 roku został we wtorek przekazany pod opiekę
Zespołu Szkół Technicznych i Licealnych w Sosnowcu. Zadaniem uczniów będzie m.in. udział w drobnych
pracach konserwacyjnych lokomotywy, stojącej na bocznicy obok dworca kolejowego.

Ważący 140 ton parowóz z 1956 roku został we wtorek przekazany pod opiekę Zespołu Szkół Technicznych i Licealnych w Sosnowcu. Zadaniem uczniów będzie m.in. udział w drobnych pracach konserwacyjnych lokomotywy, stojącej na bocznicy obok dworca kolejowego.

Odrestaurowany parowóz przyjechał do Sosnowca z Chabówki 6 września i od razu stał się atrakcją dla mieszkańców Sosnowca, którzy przychodzą na bocznicę, aby obejrzeć go z bliska.

"Bez węgla i wody parowóz waży 140 ton, a 180 ton kiedy jest załadowany. Z tego, co wiemy, ciągnął m.in. duże składy piasku, podobno zdarzało się, że doczepiano do niego także wagony osobowe" - powiedział PAP dyrektor Zespołu Szkół Technicznych i Licealnych Jacek Górski.

Lokomotywa z 1956 roku to model Ty51-133 i jest darem PKP Cargo dla Sosnowca.

Opiekę przejął nad nim sosnowiecki zespół szkół, ponieważ od lat kształcą się w nich technicy transportu kolejowego, wśród których nie brakuje pasjonatów kolejnictwa i modelarstwa. "Zadaniem szkoły będzie utrzymanie parowozu w jak najlepszym stanie. Uczniowie będą uczestniczyć w drobniejszych pracach konserwacyjnych, polegających m.in. na uzupełnieniu ubytków farby, czyszczeniu poszczególnych części" - wyjaśnił Górski.

W najbliższym czasie dyrektor szkoły wraz z uczniami spróbuje uruchomić gwizdawkę lokomotywy. "To taka pięciotonowa syrena, którą uruchamia się za pomocą pary, ale my to spróbujemy zrobić za pomocą sprężonego powietrza" - zapowiedział Górski.

Parowóz stoi w pobliżu dworca kolejowego w Sosnowcu. Jego historię można przeczytać na umieszczonej obok specjalnej tablicy.(PAP)

ktp/ hes/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)