Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Spalinowy pociąg z Pesy z rekordową prędkością w Rosji

0
Podziel się:

Zaprojektowany i zbudowany przez bydgoską Pesę dla Kolei Rosyjskich pociąg
o napędzie spalinowym osiągnął prędkość 201 km/godz. - najwyższą z wyprodukowanych dotąd w Polsce
tego rodzaju pojazdów szynowych. Rosyjskie koleje zamówiły dwa takie pojazdy.

Zaprojektowany i zbudowany przez bydgoską Pesę dla Kolei Rosyjskich pociąg o napędzie spalinowym osiągnął prędkość 201 km/godz. - najwyższą z wyprodukowanych dotąd w Polsce tego rodzaju pojazdów szynowych. Rosyjskie koleje zamówiły dwa takie pojazdy.

"Przejazd testowy z udziałem przedstawicieli rosyjskich kolei RŻD i Pesy odbył się we wtorek na trasie Moskwa-St. Petersburg. Przekroczenie granicy 200 km/godz. jedną z dwóch jednostek 611M wyprodukowanych w Pesie dla rosyjskiego przewoźnika narodowego jest wydarzeniem znaczącym o tyle, że to maksymalne wykorzystanie możliwości pojazdu spalinowego dla kolei konwencjonalnych" - poinformował w środę PAP Michał Żurowski, rzecznik prasowy zakładów Pesa S.A. w Bydgoszczy.

Pojazdy typu 611M to tzw. pociągi inspekcyjne, które będą służyły szefom RŻD do służbowych podróży po całej sieci kolejowej w Rosji.

"Stąd też specyfika ich wnętrza, służącego zarówno pracy, jak i wypoczynkowi podczas wielodniowych podróży, a przede wszystkim odporność na anomalie pogodowe, od +40 do -40 stopni. Umowa zakłada ich wejście do eksploatacji przed przyszłorocznymi zimowymi igrzyskami olimpijskimi w Soczi, ale pierwszy z nich już w lipcu w Rosji przeszedł pomyślnie testy w Naukowo-Badawczym Instytucie Transportu Kolejowego w Szczerbince" - dodał rzecznik Pesy.

Przekroczenie prędkości 200 km/h jest w przypadku kolejowego pojazdu spalinowego znaczącym osiągnięciem, gdyż rekordy prędkości na torach należą z reguły do pojazdów elektrycznych. W Polsce niepobity do dziś rekord należy do pociągu typu Pendolino, który prezentowano w 1994 roku i wówczas - podczas przejazdu Centralną Magistralą Kolejową (CMK) - rozpędził się do 250,1 km/h. Pendolino jest jednak wyposażony w unikalny system wychylania pudła wagonu, co pozwala mu jechać szybciej niż konwencjonalny tabor pasażerski.

Rekord prędkości konwencjonalnego taboru krajowej produkcji należy także do elektrycznego pociągu, 31WE Impuls wyprodukowanego dla Kolei Dolnośląskich przez nowosądecki Newag. Skład przystosowany standardowo do prędkości 160 km/h, podczas testów prowadzonych w lutym na CMK rozpędził się do 201,4 km/h.

Kontrakt na dostawę dwóch pojazdów służbowych Pesa podpisała z przedstawicielami RŻD w 2011 roku, podczas targów Trako. Pojazdy podzielone są wewnątrz na pokój obserwacyjny, konferencyjny, łazienkę, kuchnię, biuro i przedział serwisowy. Prędkość eksploatacyjna to 160 km/h

Wcześniej bydgoska firma wyprodukowała jeden podobny pociąg inspekcyjny dla dyrekcji kolei ukraińskich. Egzemplarze wykonane dla rosyjskich kolei są jednymi z najbardziej tajemniczych wyrobów Pesy: o ile znane są zdjęcia samego pojazdu, to standard wykończenia wnętrz pozostaje tajemnicą firmy i zleceniodawcy, podobnie jak jego cena. (PAP)

olz/ je/ as/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)