Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sprawozdanie z działalności KRRiT w 2009 r.

0
Podziel się:

56 posiedzeń, ponad 550 uchwał, trzy kary finansowe dla nadawców i
rozdzielenie 628 mln zł abonamentu między publiczne radio i telewizję - to niektóre tylko liczby,
obrazujące działalność Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w 2009 r.

56 posiedzeń, ponad 550 uchwał, trzy kary finansowe dla nadawców i rozdzielenie 628 mln zł abonamentu między publiczne radio i telewizję - to niektóre tylko liczby, obrazujące działalność Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w 2009 r.

Sprawozdanie z działalności KRRiT wraz z informacją o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w ubiegłym roku (liczące łącznie ponad 400 stron) czekają na rozpatrzenie przez Sejm, Senat i prezydenta. Zgodnie z Ustawą o radiofonii i telewizji, gdyby sprawozdanie odrzuciły Sejm i Senat, wtedy kadencja Rady wygasa po dwóch tygodniach, chyba że nie potwierdzi tego prezydent.

Do tej pory nie zdarzyło się, by Krajowa Rada została rozwiązana na skutek odrzucenia jej sprawozdania przez trzy uprawnione do tego organy. W 2009 i 2008 r. sprawozdania KRRiT odrzucały Sejm i Senat, na przerwanie kadencji KRRiT nie zgadzał się jednak prezydent Lech Kaczyński.

Jak wynika ze sprawozdania najwięcej pieniędzy z abonamentu otrzymała w 2009 r. TVP - 301 mln zł, 172 mln zł dostało Polskie Radio, 155 mln - rozgłośnie regionalne. Tym samym udział środków abonamentowych w finansowaniu działalności radiofonii publicznej wyniósł 71 proc., w przypadku TVP - 17 proc.

W sprawozdaniu wyliczono, że w 2009 r. do KRRiT wpłynęło ok. 1,5 tys. skarg - najwięcej (600) na reklamy. Największe oburzenie odbiorców budziła treść i pora emisji (przed godz. 23) reklamy jednej z wód toaletowych (521 skarg). Jako przykład innych skarg na reklamy KRRiT podaje m.in. spot reklamujący serwis aukcyjny, w którym wykorzystano kolędę "Wśród nocnej ciszy". Podobnie jak w poprzednich latach odbiorcy skarżyli się także na głośność reklam.

390 skarg dotyczyło programu radiowego i telewizyjnego. Z reguły skarżono się na obniżenie jakości oferty, dążenie do zwiększenia oglądalności, kosztem programów kulturalnych i edukacyjnych - zauważa KRRiT. Zwiększyła się liczba skarg związanych z obrazą uczuć religijnych, w porównaniu z ubiegłymi latami spadła natomiast liczba skarg na łamanie przepisów o ochronie małoletnich przed szkodliwymi treściami, na treść audycji informacyjnych oraz wypełnianie misji przez nadawców publicznych.

131 skarg dotyczyło technicznych problemów z odbiorem programów, 181 - abonamentu radiowo-telewizyjnego.

Do KRRiT napływały też skargi w sprawach polityki personalnej w mediach publicznych (58), wystąpienia dotyczące działalności operatorów platform satelitarnych (42) i telewizji kablowych (27), czy też skargi dotyczące konkursów, organizowanych w radiu lub telewizji (8).

Do rady trafiło też ponad 10 tys. wniosków od zalegających z opłatą abonamentu. Dłużnicy wnosili o umorzenie lub rozłożenie zaległości na raty.

W wyniku prowadzonych kontroli nadawców w 2009 r. przewodniczący KRRiT trzykrotnie nałożył na nadawców kary finansowe, na łączną kwotę 90 tys. zł.

Kary dotknęły: Polsatu - w styczniu na spółkę nałożono karę 50 tys. zł za "złamanie zakazu nadawania reklamy ukrytej loterii pieniężnych w audycji Studio Lotto". Także w styczniu karę nałożono na Superstację. Telewizję ukarano 20 tys. zł za przekroczenie dopuszczalnego limitu emisji reklam na godzinę. Kolejne 20 tys. zł kary nałożono na Superstację za naruszenie przepisów o kwalifikowaniu programów dla poszczególnych grup wiekowych.

KRRiT wylicza też, że odbyła 56 posiedzeń, przyjęła 553 uchwały, 12 stanowisk, komunikatów i oświadczeń.

Sprawozdanie przedstawia ponadto m.in. szczegółową analizę programu nadawców publicznych i koncesjonowanych, analizę zmian zachodzących na rynkach radiowym i telewizyjnym, analizę audytorium poszczególnych mediów, udziały w rynku oraz efekty prac nad wprowadzeniem w Polsce telewizji cyfrowej. (PAP)

js/ bno/ mow/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)