Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sprzedaż cementu w Polsce spada

0
Podziel się:

Sprzedaż cementu w Polsce spadła w listopadzie br. o 2,2 proc. rok do roku
- wynika z danych Stowarzyszenia Producentów Cementu. Obiecujący dla branży - zdaniem ekspertów -
ma być 2015 rok, kiedy ruszą inwestycje dzięki m.in. pieniądzom z nowej perspektywy unijnej.

Sprzedaż cementu w Polsce spadła w listopadzie br. o 2,2 proc. rok do roku - wynika z danych Stowarzyszenia Producentów Cementu. Obiecujący dla branży - zdaniem ekspertów - ma być 2015 rok, kiedy ruszą inwestycje dzięki m.in. pieniądzom z nowej perspektywy unijnej.

Według informacji Stowarzyszenia Producentów Cementu, sprzedaż w listopadzie br. spadła o 2,2 proc. wobec listopada 2012 r. i wyniosła ponad 1 mln 204 tys. ton. Od stycznia do listopada br. cementownie w Polsce sprzedały ponad 13 mln 507 tys. ton. To oznacza spadek o 10,5 proc. wobec tego samego okresu rok wcześniej.

Z szacunków Stowarzyszenia wynika ponadto, że produkcja cementu w listopadzie rdr wzrosła o ponad 13 proc. do 1 mln 291 tys. ton, a w okresie od stycznia do listopada spadła w porównaniu z tym samym okresem ub.r. o 9,5 proc., do 13 mln 605,5 tys. ton.

Dyrektor Stowarzyszenia Producentów Cementu prof. Jan Deja ocenił listopad dla branży cementu jako dobry. "To kolejny dobry miesiąc dla tego sektora" - powiedział PAP. Wyjaśnił, że spadek sprzedaży cementu wynika z tego, że w listopadzie tego roku były dwa dni robocze mniej niż rok wcześniej. "Na koniec roku sprzedaż cementu na rynku krajowym sięgnie 14,2 - 14,3 mln ton. Można się spodziewać, że jeszcze w grudniu uda się sprzedać około 700 tys. ton tego produktu" - powiedział.

"Wiadomo było, że 2013 rok w budownictwie będzie trudny. Cieszymy się, że druga połowa tego roku daje wyraźne sygnały poprawy koniunktury również w budownictwie" - dodał Deja. Dyrektor stowarzyszenia szacuje, że w przyszłym roku sprzedaż cementu wzrośnie o 2-4 proc. rok do roku, a w 2015 roku powinny ruszyć inwestycje na dużą skalę ze środków unijnych z nowej perspektywy.

Zdaniem Marcina Peterlika z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową niewielki spadek sprzedaży cementu w listopadzie świadczy o "bardzo chwiejnej" kondycji branży budowlanej. "W październiku mieliśmy dosyć istotny wzrost sprzedaży tego produktu. Mogło się wydawać, że nastąpiło odwrócenie tendencji spadkowej. Dane listopadowe pokazują, że na razie jest za wcześnie na optymizm i ogłaszanie końca kryzysu, który od półtora roku trwa w branży budowlanej" - powiedział PAP.

W Polsce działa 13 zakładów cementowych, należących do 9 międzynarodowych grup. (PAP)

dol/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)