W 2013 r. miejskie rowery Veturilo zostały wypożyczone ponad 1,8 mln razy; system ten ma już blisko 150 tys. zarejestrowanych użytkowników. W piątek ratusz podsumował tegoroczny sezon rowerowy.
System miejskiego roweru uruchomiono w Warszawie z początkiem sierpnia 2012 r. Powstały 173 stacje, w których można wypożyczyć ponad 2,6 tys. jednośladów.
"Warszawa jest coraz bardziej przyjazna rowerzystom, ale to nie koniec. Będą powstawać kolejne stacje, a środki uzyskane z wypożyczania rowerów będą przeznaczane na inwestycje w infrastrukturę rowerową" - powiedziała w piątek prezydent miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Przypomniała, że w tym roku podwojono liczbę miejsc parkingowych dla prywatnych rowerów, dopuszczono ruch rowerowy na Nowym Mieście, pl. Piłsudskiego i na buspasie na ul. Królewskiej. Oddano też do użytku kilka dróg rowerowych, m.in. na Trasie Toruńskiej (12 km), na ul. Nowolazurowej (5,4 km), Jagiellońskiej (1,5 km) i Kasprowicza (1,2 km).
Pełnomocnik prezydent miasta ds. komunikacji rowerowej Łukasz Puchalski powiedział, że w tym roku bardzo szybko przystała liczba użytkowników miejskich rowerów. W marcu br. w systemie było zapisanych 53 tys. osób, w kwietniu - 78 tys., w maju - 100 tys., w czerwcu - 115 tys., w lipcu - 131 tys., w sierpniu - 142 tys., we wrześniu - 146 tys., w październiku - 148,8 tys., a w listopadzie - ostatnim miesiącu, kiedy można było wypożyczyć rower - 149 tys. 674. Oznacza to, że liczba użytkowników wzrosła w ciągu roku o ponad 180 proc.
W 2013 r. rowery Veturilo wypożyczono 1,8 mln razy, a od czasu uruchomienia systemu - 2,2 mln razy. Rekordzista zrobił to 1400 razy - 507 razy w roku 2012 i 893 razy w tym roku. Z kolei rekordową liczbę wypożyczeń jednego dnia odnotowano w połowie maja - było ich 14 697.
W większości warszawiacy korzystają z rowerów za darmo - bezpłatne wypożyczenia (trwające krócej niż 20 minut) stanowiły 70 proc. wszystkich.
Użytkownicy systemu oceniają go pozytywnie - 40 proc. bardzo dobrze, a 50 proc dobrze.
Wiceprezydent miasta Jacek Wojciechowicz przypomniał, że w Warszawie jest 361 km tras dla rowerów i jest to największa sieć w Polsce. Zaznaczył, że w tym roku powstało 39 km nowych dróg dla jednośladów, a na przyszły rok miasto planuje budowę kolejnych 60 km.
Wśród przyszłorocznych inwestycji Wojciechowicz wymienił m.in. drogi rowerowe w ciągu ulic Prostej i Świętokrzyskiej oraz Okopowej i Towarowej (od ronda Radosława do Prostej), na Trasie AK (łącznie z mostem Grota-Roweckiego), w al. Jana Pawła II (od ronda ONZ do al. Solidarności) i na Sokolej.
Pasy rowerowe mają powstać m.in. na ul. Saskiej, Wóycickiego, Mokotowskiej, Koszykowej, Raszyńskiej i Markowskiej, a także na Obozowej (od ul. Księcia Janusza do al. Prymasa Tysiąclecia) i w al. Wojska Polskiego. Powstanie też kilka łączników istniejących tras, m.in. na ul. Banacha (przejazd przez ul. Żwirki i Wigury) oraz na ul. Słomińskiego (od Międzyparkowej do mostu Gdańskiego).
Łącznie w latach 2014-2020 powstać ma 170 km głównych tras rowerowych, które zapewnią przejazd między wszystkimi dzielnicami miasta.
Veturilo jest ósmym co do wielkości europejskim systemem rowerowym i największym w Europie Środkowej i Wschodniej. Według dziennika "USA Today" jest 10. najlepszym systemem rowerowym na świecie.
Nazwa systemu miejskich rowerów - Veturilo - pochodzi z języka esperanto i oznacza transport, środek transportu i trenowanie. (PAP)
mca/ bno/ ura/