W ciągu trzech miesięcy wdrażania karty warszawiaka odebrało ją ponad 250 tys. osób - poinformowali przedstawiciele ZTM podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami. Zapowiedzieli też, że od marca pociągi metra będą w soboty kursować częściej.
"Do tej pory wpłynęło do nas 327 tys. wniosków o wydanie karty. Szacujemy, że to ponad połowa wszystkich zainteresowanych jej otrzymaniem. Mamy się czym pochwalić, bo wydaliśmy ok. 251 tys. hologramów, potwierdzających uprawnienia do korzystania z przywilejów karty, a ok. 86 tys. jest gotowych do odbioru (w jednym wniosku można prosić o wydanie kilku kart warszawiaka, dla dorosłego i dla dzieci - PAP); nie ma zatorów w rozpatrywaniu wniosków" - podsumował dyrektor stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego Wiesław Witek.
Urzędnicy ZTM poinformowali, ze zainteresowanie kartą warszawiaka sukcesywnie maleje. "Kolejek praktycznie nie ma nigdzie. Oczywiście w centrum i na stacji Ratusz-Arsenał jak zwykle trzeba chwilę poczekać, ale to zawsze były nasze najbardziej oblegane punkty" - powiedział dyrektor handlowy ZTM Grzegorz Dziemieszczyk.
Wdrażanie karty warszawiaka miasto rozpoczęło na początku grudnia ub. roku. Posiadacze kart, oprócz zniżek na bilety komunikacji miejskiej, mogą korzystać również z ulg w placówkach kulturalnych i sportowych, oraz specjalnych zniżek i preferencji przyznanych przez podmioty gospodarcze. Warunkiem otrzymania karty jest zamieszkiwanie w Warszawie i rozliczanie podatku PIT w jednym ze stołecznych urzędów skarbowych.
Podczas spotkania z dziennikarzami Witek przedstawił też plany ZTM na najbliższe miesiące. Zapowiedział, że od marca pociągi metra będą w soboty kursować częściej - co ok. 4,5 minuty. "Tak już będzie do końca roku kalendarzowego 2014. Jesteśmy też przygotowani budżetowo, żeby w czasie godzin szczytu - dojazdów i powrotów z pracy - zwiększyć częstotliwość nawet do ok. 2 min. Warunek jest jeden - czekamy na zakończenie prac modernizacyjnych w metrze umożliwiających takie sterowanie ruchem pociągów, by było bezpieczniej i żebyśmy mogli taką częstotliwość wypracować" - powiedział szef transportu miejskiego.
W maju lub w czerwcu mają rozpocząć się prace przy poszerzeniu ul. Puławskiej; efektem robót będzie buspas, który usprawni komunikację między Piasecznem a Warszawą. Witek podkreślił jednak, że kierowcy nie stracą na zmianach w ruchu na Puławskiej. "Zamierzamy wykorzystać ok. półtorametrowej szerokości pas pobocza w złym stanie - wzmocnimy je i wybudujemy nawierzchnię asfaltową" - wyjaśnił. Jeżeli uda się zrealizować tę inwestycję zgodnie z planem, buspas zostanie udostępniony jesienią 2014 r.
Urzędnicy zapowiedzieli również systematyczne kontrole trzeźwości pracowników spółek realizujących miejskie przejazdy. "Poza czynnościami, które na co dzień wykonujemy zarówno w zajezdniach MZA, jak i Tramwajach Warszawskich uznaliśmy, że przy wsparciu policji będziemy przeprowadzać cykliczne, niezapowiedziane kontrole trzeźwości" - powiedział szef ZTM.
Sprawdzenia te będą niezależne od kontroli przeprowadzonych w spółkach przewozowych i będą odbywać się na trasie - na pętlach, podczas przerw w pracy kierowców i motorniczych. ZTM zamierza sprawdzać trzeźwość kierowców komunikacji miejskiej przynajmniej raz - dwa razy w miesiącu. Pierwsza taka kontrola została przeprowadzona w poniedziałek po południu. Jak poinformował Witek, skontrolowano 76 kierowców wszystkich przewoźników autobusowych - wszyscy byli trzeźwi.
W kwestii dróg dla rowerów priorytetem ZTM będzie zintegrowanie sieci istniejących w Warszawie ścieżek rowerowych. "To ma być takie łatanie dziur w systemie. Nasz pomysł na 2014 r. to przede wszystkim maksymalne zespolenie istniejących tras rowerowych" - powiedział Witek.
W nadchodzącym roku zarząd transportu wspólnie z Tramwajami Warszawskimi przygotowuje się też do modernizacji ciągu linii tramwajowej w ul. Jana Pawła II oraz przebudowy układu komunikacyjnego tramwajów w okolicy ronda Żaba. (PAP)
stav/ bos/ gma/