Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Strajk sparaliżował Francję

0
Podziel się:

Pracownicy transportu z całego kraju protestują przeciw likwidacji przywilejów emerytalnych.

Strajk sparaliżował Francję
(EPA/PAP)

*Pracownicy transportu z całego kraju protestują przeciw likwidacji przywilejów emerytalnych. Ruch przed południem był poważnie zakłócony, ale negocjacje ze związkami zawodowymi trwają. *
W całym kraju kursowało tylko 20-25 proc. pociągów, ale to i tak więcej niżac">fot: EPA/PAP[ ( http://static1.money.pl/i/glass.gif ) ] zobacz całą galerię(http://www.money.pl/galeria/francja;strajk;pracownikow;transportu,galeria,214,0.html) podczas poprzedniego strajku 18 października, kiedy jeździło jedynie 5-10 proc. proc. taboru kolejowego. Jak twierdzą jednak przedstawiciele komunikacji miejskiej było "lepiej, niż przewidywano".

Wielu Francuzów, od kilku dni przygotowanych na "czarną środę", do pracy wybrało się tego dnia na rowerze bądź pieszo; inni zamieszkali w hotelach, w kilka osób jechali jednym samochodem lub autostopem.

Sieć państwowych kolei SNCF poinformowała, że "dużych zakłóceń" w ruchu kolejowym należy spodziewać się w czwartek i "najprawdopodobniej również w weekend"; "normalnie" zaś będą kursowały w tych dniach pociągi_ W Paryżu kursował co piąty pociąg metra, jedynie 15 proc. autobusów, a połączenie przedmieść z miastem było bardzo słabe. _ europejskie Eurostar i na linii Thalys.

Do strajku przystąpili również pracownicy firm energetycznych i gazowych EdF i GdF. Zapowiedzieli, że odetną prąd w biurach rządzącej we Francji partii Unii na rzecz Ruchu Ludowego (UMP) i przeprowadzą akcje pod kryptonimem "Robin Hood", polegające na przywracaniu prądu w gospodarstwach, których nie stać na płacenie rachunków. Pracownicy najbardziej renomowanego teatru Francji Comedie Francaise i Opery Narodowej odwołali przedstawienia.

Strajki są odpowiedzią sektora transportu publicznego na planowane przez prezydenta Nicolasa Sarkozy'ego ograniczenie przywilejów emerytalnych dla m.in.: pracowników kolei SNCF, sieci transportu RATP w regionie paryskim, głównego francuskiego producenta energii elektrycznej Edf, producenta gazu GdF, górników, senatorów, parlamentarzystów oraz pracowników Teatru Narodowego i Opery Paryskiej.

Pracownicy kolei mogą przechodzić na emeryturę po przepracowaniu 37,5 lat, pracownicy państwowi - 39,5, a w sektorze prywatnym - po 40 latach._ Wyliczono, że łącznie w całym kraju samochody stały w korkach mających około 300 kilometrów długości, z czego dwie trzecie w regionie paryskim. _ Zachowanie tych przywilejów będzie w tym roku kosztowało francuskie państwo niemal 5 mld euro.

We wtorek szef centrali związkowej CGT Bernard Tribault zaproponował ministrowi pracy Xavierowi Bertrandowi zorganizowanie negocjacji z zarządami przedsiębiorstw i przedstawicielami administracji państwowej na temat świadczeń emerytalnych w każdej z branży z osobna, a nie - jak do tej pory domagało się CGT - ogólnych negocjacji na ten temat.

Dwie inne centrale Unsa i CFDT przyłączyły się do tej propozycji.

Szef resortu pracy spotyka się ze związkowcami. Premier Francois Fillon wyraził zadowolenie z faktu, że centrale, które do tej pory nie chciały w ten sposób prowadzić negocjacji, zdecydowały się na to.

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)