Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sugestywny Pawilon Polski na EXPO 2010 w Szanghaju

0
Podziel się:

Pawilon Polski na EXPO 2010 będzie stanowić rozpoznawalny
kulturowy znak kraju na tej ogromnej wystawie w Szanghaju. Jego charakterystyczne ażurowe elewacje
wykorzystują przetworzony stylistycznie motyw wycinanki ludowej.

Pawilon Polski na EXPO 2010 będzie stanowić rozpoznawalny kulturowy znak kraju na tej ogromnej wystawie w Szanghaju. Jego charakterystyczne ażurowe elewacje wykorzystują przetworzony stylistycznie motyw wycinanki ludowej.

Ażurowe motywy, wycięte za pomocą lasera ze specjalnej wodoodpornej sklejki, obudowują bryłę, wewnątrz której znajduje się ok. 1200 metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej. W nocy podświetlony pawilon przypomina wzorzysty lampion.

Motyw ten, doskonale wpisujący się w estetykę chińską, wykorzystali organizatorzy EXPO 2010 do promocji wystawy - wizerunek polskiego pawilonu pojawiał się na billboardach w metrze i na ulicach miasta.

Udział w EXPO to jedna na kilka pokoleń szansa powiedzenia milionom Chińczyków, czym jest Polska - uważa komisarz generalny sekcji polskiej EXPO 2010 Sławomir Majman.

Jak pisał w lutym portal architektoniczny architeon.pl: "Pawilon Polski to pierwszy nasz sukces na wystawie - już od chwili swojej pierwszej prezentacji w Szanghaju cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem chińskiej opinii publicznej".

Zaprojektował go zespół młodych architektów z Warszawy: Wojciech Krakowski, Marcin Mustafa oraz Natalia Paszkowska, którzy wygrali konkurs ogłoszony pod koniec 2007 roku.

Konstrukcja wymyślonej przez nich bryły podobna jest do wielokrotnie zginanej kartki papieru, a sam pawilon ma kształt prostokąta o wymiarach 20 metrów na 50 metrów. Z zewnątrz załamana bryła budowli tworzy rampę prowadzącą na poziom dachu, który jest zarazem wielkim placem widokowym.

Zdaniem prezesa Stowarzyszenia Architektów Polskich Jerzego Grochulskiego wyróżnione w konkursie prace "mogą spełnić oczekiwania zarówno naszego kraju, odpowiedzialnego za prezentację własnych osiągnięć i dorobku, jak i odbiorcy chińskiego. Pozwalają na to, by ten nieznający zazwyczaj Polski widz mógł zapamiętać nasz kraj poprzez sugestywną prezentację w ramach rozwiązania architektonicznego".

Pawilony narodowe z około 200 krajów zwiedzi w ciągu sześciu miesięcy trwania EXPO 2010, jak oczekują organizatorzy, 70 mln osób.

Po wejściu do Pawilonu Polskiego przed zwiedzającym otwiera się strefa mieszcząca punkt informacyjny, restaurację oraz sklep. Dopiero dalej znajduje się główna przestrzeń wystawiennicza, o wysokości równej wysokości całego pawilonu. W dzień promienie słoneczne przechodzące przez ażury elewacji rzeźbią światłocieniami przestrzeń pod sklepieniem.

Wewnętrzne ściany pawilonu pełnią też funkcję ekranu, z projekcją życia toczącego się na ulicach polskich miast. Kolejnym punktem wystawy jest przestrzeń poświęcona zagadnieniu przyszłości miast. Hasłem tegorocznego EXPO jest: "Lepsze miasto, lepsze życie".

Podczas trwania EXPO 2010 pawilon będzie miejscem wydarzeń promujących kraj pod względem gospodarczym, kulturalnym, naukowym i turystycznym, m.in. seminariów dotyczących przemysłu spożywczego, turystyki. Odbędzie się też wystawa polskiego wzornictwa. (PAP)

klm/ ap/ gma/

int.

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)