Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Świętokrzyskie: W większości gmin opłaty za śmieci liczone od osoby

0
Podziel się:

Świętokrzyskie gminy decydując o wysokości i metodzie naliczania opłat za
śmieci w zdecydowanej większości przyjęły zasadę liczenia płatności od liczby osób, które
zamieszkują gospodarstwo domowe.

Świętokrzyskie gminy decydując o wysokości i metodzie naliczania opłat za śmieci w zdecydowanej większości przyjęły zasadę liczenia płatności od liczby osób, które zamieszkują gospodarstwo domowe.

Obowiązek uchwalenia sposobu naliczania tych opłat nakłada na gminę nowa ustawa o utrzymaniu czystości. Według jej zapisów gminy mogą wybrać tylko jeden spośród czterech wariantów metody naliczania opłat: od gospodarstwa domowego, od liczby osób zamieszkujących gospodarstwo, od powierzchni mieszkalnej i od zużycia wody w danej nieruchomości.

Mieszkańcy Kielc od lipca 2013 r. zapłacą miesięcznie od osoby 9 zł 50 gr za odpady posegregowane i 12 zł za niesegregowane.

Podobną metodę przyjęto w drugim co do wielkości mieście woj. świętokrzyskiego - Ostrowcu Świętokrzyskim. Opłaty za wywóz śmieci będą wynosić tam 7,50 zł za odpady posegregowane i 14 zł za nieposegregowane.

Taki sam wariant wybrali radni Sandomierza ustalając opłaty odpowiednio na 7 zł i 10 zł miesięcznie. Podobnie w Jędrzejowie: 5,5 zł i 11 zł.

Według tej samej metody, ale po zdecydowanie niższych stawkach będą obliczane rachunki za wywóz śmieci w mniejszych gminach regionu. W gminie Oksa w powiecie jędrzejowskim za odpady posegregowane gospodarstwa domowe będą płacić 3,50 zł od osoby, a 7 zł za nieposegregowane.

Z kolei radni Sitkówki-Nowiny w powiecie kieleckim ustalili stawki na: 4 zł i 8 zł od osoby. Decyzja rady spotkała się jednak ze sprzeciwem wójta gminy. Jak powiedział w poniedziałek PAP wójt Stanisław Barycki, przyjęte stawki nie mają uzasadnienia. "Z chwilą podpisania uchwały przez przewodniczącego, zaskarżę ją u wojewody (...) Radni dopuścili się rażącego naruszenia prawa i statutu gminy" - dodał.

Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi ma ruszyć od lipca 2013 r. Do tego czasu władze lokalne mają wprowadzić nowe rozwiązania - m.in. rozstrzygnąć przetargi na firmy, które będą odbierać śmieci od mieszkańców.

Według nowych przepisów odpowiedzialność za gospodarkę odpadami - organizację ich odbioru od mieszkańców i utylizację - ponosi gmina. Dotychczas to właściciele nieruchomości decydowali, który przedsiębiorca odbierał od nich śmieci.

Gminy są zobowiązane, aby do końca 2020 r. poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów wynosił co najmniej 50 proc. w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. Do lipca 2020 r. odpady ulegające biodegradacji składane na składowiskach mają nie przekraczać 35 proc. całkowitej masy tych odpadów. (PAP)

mjk/ amac/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)