Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Szczecin: Spór w Stoczni Remontowej Gryfia

0
Podziel się:

Związki zawodowe działające w szczecińskiej stoczni Remontowej Gryfia
przekazały zarządowi firmy pismo informujące o wejściu w spór zbiorowy. Prezes stoczni twierdzi, że
zarząd nie jest w sporze zbiorowym ze związkami i że podpisał z nimi protokół rozbieżności.

Związki zawodowe działające w szczecińskiej stoczni Remontowej Gryfia przekazały zarządowi firmy pismo informujące o wejściu w spór zbiorowy. Prezes stoczni twierdzi, że zarząd nie jest w sporze zbiorowym ze związkami i że podpisał z nimi protokół rozbieżności.

"Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia SA nie znajduje się w sporze zbiorowym z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi na terenie stoczni. Ogłoszony przez organizacje związkowe spór zbiorowy dotyczący zagadnień przekształceń własnościowych czy organizacyjnych, realizowanych na podstawie przyjętego programu restrukturyzacji stoczni nie może być przedmiotem sporu zbiorowego z pracodawcą" - napisał w przesłanym w czwartek PAP oświadczeniu prezes stoczni Edward Stachoń.

Jak wyjaśnił, zgodnie z obowiązującym prawem dotyczącym rozwiązywania sporów zbiorowych, należy to do kompetencji statutowych organów spółki. (Spółka należy do Skarbu Państwa - PAP). Stachoń powiedział, że zarząd podpisał ze związkami protokół rozbieżności.

Poinformował jednocześnie, że w firmie wdrażany jest plan głębokiej restrukturyzacji, który ma na celu m.in. obniżenie kosztów jej funkcjonowania. "Program nie przewiduje zwolnień pracowników na skalę większą niż niezbędne korekty w zatrudnieniu" - podkreślił. Przypomniał, że stocznia od początku tego roku zwolniła 29 osób.

Jak powiedział natomiast szef Solidarności 80 w Gryfii Jerzy Gerth, we wtorek związkowcy z trzech działających w przedsiębiorstwie związków: NSZZ "S", Solidarność 80 i Wolnych Związków Zawodowych Pracowników Gospodarki Morskiej przekazali zarządowi pismo, w którym poinformowali o wejściu w spór zbiorowy. Potwierdził, że do tego pisma sporządzono protokół rozbieżności. Jak wyjaśnił, strony nie zgadzają się co do tego, czy możliwy jest taki spór. W związku z tym zarząd skierował prośbę do odpowiednich instytucji o opinię prawną w tej kwestii - dodał Gerth. Czekamy na wykładnię prawną - powiedział.

Poinformował też, że trwają negocjacje związkowców z zarządem. Nie chciał podać szczegółów, powiedział jedynie, że związkowcy są w sporze dotyczącym planów restrukturyzacji. Pytany, czy związki obawiają się zwolnień, odparł, że "zawsze istnieje obawa przed zwolnieniami, szczególnie w sytuacji, gdy miejsc pracy jest coraz mniej w Szczecinie".

Jak informowała stocznia na początku br., mimo kryzysu w transporcie morskim rok 2009 zakończyła zyskiem. Przychody ogółem za 2009 rok wyniosły ponad 200 mln zł, a zysk netto wyniósł 1,5 mln zł.

Stocznia wyremontowała w roku ubiegłym 173 jednostki, tj. ok. 40 jednostek mniej w porównaniu z rokiem 2008. Były to głównie drobnicowce (60), masowce (20), tankowce (18) oraz chłodnicowce i statki typu ro-ro. Statki pochodziły głównie z basenów Morza Bałtyckiego i Morza Północnego, ale remontowane były także jednostki z Morza Śródziemnego. Nadal głównymi klientami stoczni byli armatorzy z Norwegii, Niemiec, Danii, Rosji, Cypru i Polski.

W październiku 2009 r. Gryfia wygrała przetarg na dokończenie budowy statku, którego budowę rozpoczęła upadła Stocznia Szczecińska Nowa.

W styczniu br. nowym większościowym współwłaścicielem stoczni stała się Agencja Rozwoju Przemysłu. Jej prezes Wojciech Dąbrowski 16 sierpnia mówił w Szczecinie, że firma jest w "nienajlepszej" sytuacji ekonomicznej. Zapowiadał, że do końca sierpnia czeka na propozycję restrukturyzacji zakładu, jaką ma przedstawić zarząd ze związkami zawodowymi. Nie wykluczył także poszukiwań inwestora dla zakładu.

Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia jest jedną z największych stoczni remontowych w Polsce. Zatrudnia ok. tysiąca osób. (PAP)

epr/ mki/ mag/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)