Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Tegoroczna nagroda im. Jacka Kuronia przyznana

0
Podziel się:

Tegoroczną nagrodę im. Jacka Kuronia, przyznawaną przez Federację Polskich
Banków Żywności, otrzymała firma doradcza PricewaterhouseCoopers (PwC). Jak powiedział w piątek
prezes Federacji Marek Borowski, otrzymała ją za zaangażowanie i pomoc w realizacji zmian w
przepisach dotyczących podatków od darowizn żywnościowych.

Tegoroczną nagrodę im. Jacka Kuronia, przyznawaną przez Federację Polskich Banków Żywności, otrzymała firma doradcza PricewaterhouseCoopers (PwC). Jak powiedział w piątek prezes Federacji Marek Borowski, otrzymała ją za zaangażowanie i pomoc w realizacji zmian w przepisach dotyczących podatków od darowizn żywnościowych.

"Dzięki wsparciu PwC od stycznia br. producenci przekazujący żywność nie muszą dodatkowo płacić podatków, np. VAT. Wskutek tych zmian Banki Żywności otrzymały w tym roku dwa razy więcej żywności niż w roku 2008. Nie mamy wątpliwości, że bez tych zmian firmy spożywcze nie zdecydowałyby się na współpracę z nami i dzielenie się żywnością" - powiedział.

Nagroda im. Jacka Kuronia przyznawana jest przez Federację Polskich Banków Żywności od 2003 r. szczególnie zasłużonym darczyńcom. W ubiegłych latach jej laureatami byli m.in. Cadbury Wedel, Narodowy Bank Polski i Agencja Rynku Rolnego. Nagroda to dyplom i statuetka przedstawiająca parę rąk przełamujących chleb.

Jak powiedział Wojciech Śliż z PwC, w przyszłości firma zamierza włączyć się w działania, które z obciążeń podatkowych zwolniłyby także przekazujących żywność sprzedawców. PwC współpracuje też z organizacjami pozarządowymi, które dążą do zniesienia podatku VAT od sms-ów wysyłanych w ramach kampanii charytatywnych.

W kwietniu br. Federacja Polskich Banków Żywności rozpoczęła kampanię pod hasłem "Nie marnuj jedzenia. Wyrzuć do śmieci stare przyzwyczajenia", której celem było uświadomienie społeczeństwu problemów związanych z marnowaniem żywności oraz sposobów na ich rozwiązanie.

Jak powiedział Borowski, w ramach kampanii w kraju pojawiło się 250 billboardów zachęcających do niemarnowania żywności; w akcję włączyły się też stacje telewizyjne i radiowe oraz portale internetowe, które emitowały spoty kampanii. Podkreślił jednak, że największym jej sukcesem było zebranie od producentów i dystrybutorów żywności ponad 5 tys. ton produktów spożywczych, które przekazane zostały organizacjom pozarządowym, zajmującym się dożywianiem.

Jak dodał, ogromną popularnością cieszy się również uruchomiona w tym roku strona internetowa www.niemarnuje.pl, na której można znaleźć m.in. informacje dotyczące prawidłowego przechowywania żywności, wskazówki, jak robić zakupy, żeby nie kupować zbyt dużo, oraz jak dokładnie policzyć, jaka ilość produktu potrzebna jest do przygotowania posiłku dla konkretnej liczby osób. Do tej pory odwiedziło ją ponad 31 tys. osób.

"Zaproszenie do niemarnowania żywności nie przestaje być aktualne. Wciąż marnujemy bardzo wiele żywności, do której wyprodukowania i utylizacji marnotrawiona jest także energia i zanieczyszczane jest środowisko" - podkreślił Borowski.

Banki Żywności są organizacjami pozarządowymi, które stawiają sobie za cel zmniejszanie obszarów niedożywienia oraz przeciwdziałanie marnowaniu żywności; w Polsce powstały 15 lat temu. Obecnie 26 banków zrzeszonych jest w Federacji Polskich Banków Żywności (FPBŻ). Banki współpracują z producentami i dystrybutorami żywności, którzy regularnie przekazują żywność; pozyskują ją także w ramach programów europejskich i podczas publicznych zbiórek. Banki współpracują z ponad 300 organizacjami, które bezpośrednio zajmują się dożywianiem.

16 października obchodzony jest Światowy Dzień Żywności, a 17 października Międzynarodowy Dzień Walki z Ubóstwem. Według tegorocznego raportu ONZ, co 5 sekund na świecie umiera z głodu jedno dziecko, a dziennie 20 tys. Na całym świecie głoduje miliard ludzi, czyli co szósty mieszkaniec planety.

Z danych przedstawionych w piątek przez FPBŻ wynika, że ponad 2,5 mln Polaków żyje w skrajnym ubóstwie. W 2007 r. 6,6 proc. Polaków żyło poniżej minimum egzystencji; ponad 35 proc. mówi, że nie stać ich na posiłek zawierający mięso, drób lub ryby, przynajmniej co drugi dzień. Jednocześnie w przeprowadzonych badaniach opinii publicznej 79 proc. ankietowanych odpowiedziało, że w Polsce marnuje się dużo żywności, z czego 30 proc. przyznało, że wyrzuca jedzenie do kosza. (PAP)

mca/ itm/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)