Bardzo pomogło mi, że w końcu komuś o tym powiedziałam. Nie wierzyłam, że ktoś zechce mnie wysłuchać - to słowa 14-letniej Basi, która kilka dni temu zadzwoniła pod numer 116 111. Konsultanci Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży przeprowadzili już 250 tys. rozmów.
W środę mija dwa i pół roku od uruchomienia Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. Przez ten czas konsultanci odebrali ponad ćwierć miliona połączeń oraz odpowiedzieli na prawie 6,5 tys. wiadomości przesłanych przez najmłodszych.
Linia 116 111 to jeden z grupy numerów 116 - ogólnoeuropejskich bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej. Obsługą linii 116 111 zajmuje się w Polsce Fundacja Dzieci Niczyje (FDN).
"Zakładając 116 111 - tak jak inne europejskie kraje - nie wiedzieliśmy, czego dokładnie się spodziewać; zastanawialiśmy się, jak na możliwość pomocy telefonicznej zareagują polskie dzieci i młodzież. Teraz, po 30 miesiącach działalności, śmiało możemy powiedzieć, że anonimowa i bezpłatna pomoc wypełnia ważną lukę w systemie pomocy dzieciom. Dlatego niezbędne jest jej rozszerzanie - tak, żeby w przyszłości każde potrzebujące dziecko mogło skorzystać z naszej pomocy o dowolnej porze dnia i nocy. Żeby tak się stało, konieczna jest strategiczna współpraca urzędów państwowych, sponsorów oraz służb i placówek pomocowych" - mówi dyrektor FDN dr Monika Sajkowska.
W tej chwili Telefon działa od poniedziałku do soboty w godz. 12-20. Jak zapewnia FDN, wkrótce będzie można skorzystać z pomocy konsultantów przez 7 dni w tygodniu.
FDN dociera do dzieci z informacją o bezpłatnej i ogólnopolskiej ofercie pomocowej poprzez pakiety edukacyjne rozsyłane do gimnazjów, domów dziecka i świetlic. Ich istotnym elementem są wykorzystywane przez nauczycieli scenariusze lekcji. W czasie zajęć dzieci zapoznają się z ofertą i zasadami funkcjonowania Telefonu 116 111. Rozwijają też umiejętności formułowania problemów i szukania rozwiązań. Ponadto poznają miejsca i osoby, do których warto zwrócić się ze swoimi troskami. Dzięki temu dzieci odważniej korzystają z pomocy.
116 111 to pierwszy ogólnopolski i całkowicie bezpłatny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Został uruchomiony w listopadzie 2008 r. Przeznaczony jest dla młodych osób potrzebujących wsparcia, opieki i rozmowy. Towarzyszy mu strona internetowa www.116111.pl, za pośrednictwem której dzieci i młodzież mogą zadawać konsultantom anonimowe pytania online. Działanie Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 jest dofinansowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, a Ministerstwo Edukacji Narodowej objęło jego działanie honorowym patronatem. Partnerem technologicznym linii jest firma Polkomtel SA - operator sieci Plus
W 2007 r. Komisja Europejska zdecydowała o rezerwacji krajowego zakresu numerów zaczynających się na 116 na usługi społeczne. Chodziło o to, by obywatele całej Europy mogli otrzymać tę samą usługę, dzwoniąc na ten sam numer. Linia 116 000 to numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci, 116 111 - telefon zaufania dla dzieci, trzeci numer - 116 123, został zarezerwowany dla telefonu zaufania dla dorosłych.
Linia 116 000 uruchomiona została w Polsce w marcu 2009 r., obsługiwana jest przez Fundację Itaka - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Działa przez całą dobę.
Numer 116 123, czyli Poradnia Telefoniczna dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym w Polsce działa od stycznia 2010 r. Obsługiwany jest przez Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Czynny jest codziennie, w godzinach od 14 do 22.(PAP)
akw/ abr/